BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szlezynger Piotr S. (Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie)
Tytuł
Lotnisko w Nowym Targu wartością dziedzictwa kulturowego
Nowy Targ Airport as the Value of Cultural Heritage
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2006, nr 17, s. 51-76, fot.
Słowa kluczowe
Dziedzictwo kulturowe, Historia, Sport, Turystyka, Transport lotniczy
Cultural heritage, History, Sport, Tourism, Air transport
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Nowy Targ
Abstrakt
W pracy przedstawiono krótką historię i trudny, przełomowy stan obecny lotniska w Nowym Targu. Usytuowane jest w malowniczej, obszernej kotlinie na Podhalu, ujętej pasmami górskimi: Gorców, Żeleźnicy i Tatr. Lotnisko założono w 1930 r. jako jedyne w Polsce turystyczno- -sportowe LOPP. Odbywały się tu kursy szybowcowe i spadochronowe, szkolenia pilotażu, rajdy i zloty sportowo-turystyczne, loty falowe na szybowcach. W trakcie międzynarodowych zawodów narciarskich FIS w lutym 1962 r. lotnisko funkcjonowało jako pasażerskie, próbowano adaptacji na zapasowe lotnisko wojskowe. Budynki wraz z kotliną śródgórską tworzą określony, historyczny krajobraz kulturowy formowany przez 77 lat, który winien być objęty zakazem parcelacji i zabudowy. Warto objąć ochroną lotnisko, gdyż jego przyszłość czasem wydaje się niejasna. (abstrakt oryginalny)

The author presents a detailed description of history and today of Nowy Targ Airport, a worth visiting place situated in a large valley between the Gorce and Tatra Mountains. Before the Second World War the airport, which was established in 1930 by the LOPP, as the only place in Poland specialized in sport and tourism, was the scenery of local and international meetings, sports competitions and other important for the members of local community events. In February 1962, when FIS competition took place, it was adapted for civil purposes as a supporting airport. From the author's viewpoint both - old buildings and picturesque surrounding - are the main reasons why this place should be carefully preserved for next generations. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. (KS), Po likwidacji Szkoły Spadochronowej w Nowym Targu. Zamknięte lotnisko, w: "Dziennik Polski", nr 301, Kraków, 24.12.2004, s. 5.
  2. S. Jurewicz, Zostaną tylko owce, "Przegląd Lotniczy", 12/2004 (124), s. 24.
  3. www. aeroklub nowy-targ.
  4. Marian Romeyko, Polska lotnicza, Warszawa 1937, s. 153.
  5. M. i J. Łozińscy, Sport lotniczy w przedwojennej Polsce, Warszawa 1994, s. 53.
  6. W. Rettinger, Zarys koncepcji rozwoju turystyki w Górach Słonych, "Folia Turistica", 15/2004, Kraków 2005, s. 82-103.
  7. A. Glass, Polskie konstrukcje lotnicze [w:] "Skrzydlata Polska", VIII 1951 r., R.VII/8, s. 182-183.
  8. Informator lotniczy, red. A. Osowski, M. Zbyryt, Warszawa 1997.
  9. Almanach polskie lotnictwo sportowe, red. H. Szydłowski, Warszawa 1987, s. 26 i 47.
  10. Barbara Rapacz, Problemy wykorzystania lotniska w Nowym Targu dla obsługi ruchu pasażerskiego, praca dyplomowa, mps, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Nowy Targ 1976, s. 23.
  11. Józef Różański, Lotnisko na "Cyrwonym", "Almanach Nowotarski", Nowy Targ, 2000/2001, V, s. 80.
  12. Jerzy R. Konieczny, Kronika lotnictwa polskiego 1941-1945, Warszawa 1984, s. 66.
  13. Księga Pamiątkowa "Kronika" Aeroklubu Tatrzańskiego Nowy Targ.
  14. Mała Encyklopedia Lotnicza, Praca zbiorowa, Warszawa 1936, s. 302.
  15. Dobiesław Dudek, Józef Piłsudski wobec problemów kultury fizycznej 1910-1935, Kraków 2004, s. 165-167.
  16. Robert Koprowski, Lotnicze ślady w Tatrach, [w:] Lotnicza historia i archeologia, tradycja lotnicza, Nowy Targ 2002, s. 295.
  17. Jan Cierniak, Pół wieku C.W. Spadochronowego w Nowym Targu, Nowy Targ 2000, wyd. Aeroklub RP.
  18. Roman Matyjewicz, Aeroklub Podhalański, "Przegląd Lotniczy", A.R, 3/2005, s. 8.
  19. Tomasz Kosecki, Historia Szkoły Szybowcowej w Tęgoborze, [w:] "Ziemia Sądecka", 3, Sierpień. 2002 r., s. 30-33.
  20. Henryk Kucharski, Wiatr w skrzydłach, "Skrzydlata Polska", 37, 1975 r., s. 7.
  21. Jerzy R. Konieczny, Kronika lotnictwa polskiego 1945-1981, Warszawa 1984, s. 176.
  22. Henryk Mroczek, Encyklopedia budowy lotnisk, Kraków 1971, s. 61.
  23. Franciszek Pawlak, Absolwenci Szkoły Orląt, Warszawa 2001, s. 272, poz. 184, Alojzy Dreja, Czyż nie mogli dać więcej? Dzieje 13 promocji SPL w Dęblinie, Londyn 1989.
  24. Tadeusz Schiele, Wspinaczki po chmurach, Warszawa 1979.
  25. Tadeusz Schiele, W cieniach chmur, Kraków 1987.
  26. Mieczysław Mikulski, Krajowy transport lotniczy w Polsce - analiza geograficzno-ekonomiczna za okres 1922-1964, Kraków 1966, mps. [w:] Akademia Ekonomiczna, praca doktorska, s. 256, tegoż: Transport lotniczy na usługach turystyki górskiej, "Wierchy", Kraków 1970.
  27. Jan Jemioło, Rynek przewozów lotniczych w rejonie Tatr i Podhala, "Czasopismo Geograficzne", PTG., z. 4.
  28. "Skrzydlata Polska", nr 43,26.10.1975, s.22 i nr 13, 28. 3.1976, s. 21, Wrocław 1975.
  29. Adam Różański, Samolotem w Tatry, "Newsweek", nr 52-53/2004/ z 28.12.2004 r., s. 8.
  30. Autoryzowana wypowiedź rzecznika Komisarza Transportu UE J. Barrota z 17 lutego 2005 r., za: "Rzeczpospolita" nr 47/7036 z 25.2.2005 r.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu