BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kosmaczewska Joanna (Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu)
Tytuł
Turystyka z winem w tle : czy Polska ma szanse zaistnieć na rynku enoturystyki?
Tourism with Wine in the Background : does Poland Have a Chance to Make Success in Wine-tourism Market?
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2006, nr 17, s. 153-162, tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Enoturystyka, Agroturystyka, Turystyka kulinarna, Produkcja wina, Konkurencyjność regionów
Enotourism, Agrotourism, Culinary tourism, Wine production, Regions competitiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Europa
Europe
Abstrakt
Przedmiotem zainteresowania autorki stała się historia i współczesne problemy enoturystyki (turystyki winiarskiej - enologicznej) w Europie. Uznawana za jedną z form agroturystyki, enoturystyka jest traktowana jako integralna część turystyki kulinarnej. Ze względu na fakt, że z tej formy wypoczynku korzystają głównie klienci biur podróży, zainteresowani degustacją wina i poznawaniem miejscowych zwyczajów związanych z uprawą, zbiorem winorośli i produkcją napoju, od organizatorów oczekują oni takiej formy wypoczynku, która by nie tylko zaspokajała ich ciekawość enologiczną, lecz również zagwarantowała przyjemne spędzenie czasu. Oferta skierowana do tego odbiorcy przez europejskie biura turystyczne jest bogata i zawiera produkty stanowiące kombinację czterech komponentów: wizyty w winnicy, zwiedzania zazwyczaj niedostępnych dla gości piwnic, degustacji wina oraz posiłku, na który składają się lokalne potrawy i trunki. W naszym kraju z enoturystyką mamy do czynienia znacznie rzadziej niż we Francji, Włoszech, Hiszpanii czy Portugalii, a więc w państwach o tradycjach winiarskich. Mimo to zagraniczne propozycje i koncepcje turystyczne mogą być z powodzeniem przeszczepione na nasz rynek. W rękach ustawodawców waży się teraz los ewentualnych korzyści, jakie polscy rolnicy mogą wynieść z rozwoju turystyki winiarskiej. Polsce bowiem łatwiej będzie zaistnieć w charakterze producenta tego trunku niż enoturystycznej destynacji. (abstrakt oryginalny)

It is impossible to find a proper place for a wine-tourism in the taxonomy of tourism branches. The wine-tourism is sometimes believed to be a form of agrotourism and its 'happier sister'. It also constitutes an integral part of culinary tourism. As the number of participating tourists is not high and as those tourists have influence on tourist activation of rural areas, the term 'sustainable tourism' is also sometimes used to define this branch. Those who are keen on winetourism not only look for an opportunity to taste wine but also want to know local wine traditions such as cultivating grapevines, picking grapes and producing wine. They expect a comprehensive tourist product to satisfy their 'enotourist' curiosity and guarantee pleasant leisure time. Being in fashion and enjoying long-running fame are two main determinants to affect the choice of a destination. Although there are varied forms of enotourist product on the market, in most cases, this product is made up of four elements: visiting vineyards, visiting wine cellars (usually not open to the public), wine tasting, dining in restaurants in which local dishes and wine are served. In Poland there are much fewer enotourist tours on offer than in such countries like France, Italy, Spain and Portugal which proves this kind of service to be already shaping up on the Polish market. Importers, wine sellers, wine lovers associations and clubs and very few travel agencies play a great role in supplying this particular service. Although there are attempts to revive wine traditions in the Podkarpacie region and in the west of Poland (Jelenia Góra), it will be long until the wine-trail is marked out. There are still fiscal regulations which make the development of small family vineyards impossible to flourish. It causes lack of profitability of wine to production on a small scale and that is the reason for pushing all small winemakers to grey market. However, the fact of planting new grapevines in Poland is not prohibited till 2010 is an additional incentive for European investors. As mentioned above, we can say, that those who make laws are responsible for potential financial profits coming from wine-tourism development and for flowing this money to Polish farmers. If those people give a green light to produce wine, all agrotourist farms, farmers or winemakers from former EU will get a chance. It is clear that without making any chances in the present fiscal regulations, no authorized group will take advantage of 'wine-boom'. And it will be easier for Poland to play a role of producer of this drink than enotourist destination. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Deptuła W. Możliwości uprawy winorośli w Polsce, Dolnośląski Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Świdnica 2002.
  2. Kowalczyk A. Szlaki wina - nowa forma aktywizacji turystycznej obszarów wiejskich, Prace i Studia Geograficzne, t. 32, Geografia Turyzmu, Warszawa 2003.
  3. Myśliwiec R. Wino z własne winnicy, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2002.
  4. Myśliwiec R. Wino i winorośl, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2006.
  5. Ostrowski S. (red.) Uprawa winorośli i amatorskie przetwórstwo winogron, Lubuskie Stowarzyszenie Winiarskie, Zielona Góra 2004.
  6. Toczewski A. Tradycje zielonogórskiego winiarstwa, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra 2001.
  7. Rozporządzenie ministra finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (DzU nr 35, poz. 311).
  8. Ustawa z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (DzU nr 34, poz. 292).
  9. Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r (DzU nr 29, poz. 257, art. 35 ust. 1).
  10. Wrzochalska A. Możliwość alternatywnych kierunków produkcji w gospodarstwach rolnych, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Warszawa 2001.
  11. Zwierzychowski W. Winorośl i jej dzieje w Polsce, a szczególnie na Ziemi Krośnieńskiej, Zarząd Miasta Krosna Odrzańskiego, Krosno Odrzańskie 2002.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu