BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dolińska Małgorzata (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Otwarte innowacje w internecie
Open Innovations on the Internet
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2017, t. 18, z. 4, cz. 1, s. 73-83, tab., bibliogr. 17 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Agile Commerce - świat technologii i integracji procesowej
Słowa kluczowe
Otwarte innowacje, Relacje z klientami, Platformy internetowe
Open innovation, Relationships with customers, Internet platforms
Uwagi
summ.
Abstrakt
Dynamicznemu rozwojowi otwartej innowacji (zgodnej z koncepcją H. Chesbrough'a) sprzyja wirtualna integracja użytkowników OPI w internecie. Działalność OPI ma charakter sieciowy, a podstawą jej rozwoju są czynności otwartego procesu innowacji, wzdłuż których następuje kreowanie i wykorzystywanie wiedzy przez aktywnych uczestników społeczności platform. Tak określony (nowy) problem badawczy stanowi podstawę sformułowania celu opracowania. Jest nim przedstawienie idei i zasad realizacji otwartych, opartych na współpracy innowacji w internecie na przykładzie funkcjonowania OPI w praktyce gospodarczej.
W opracowaniu zostaną opisane, z wykorzystaniem dostępnej literatury [Battistella, Nonino 2012, Benkler 2016, Chesbrough, Vanhaverbeke, West 2006, Dolińska 2016, Fuller, Matzler, Hutter i in. 2012, Kohler 2015, Malhotra, Majchrzak 2014 i in.] oraz opracowań internetowych, zasady i praktyczne przykłady stosowania na OPI:
- crowdsourcingu (wykorzystania tłumu jako źródła wiedzy, jego mądrości),
- koprodukcji (powszechnego udziału, współpracy ludzi lub firm w produkcji innowacji),
- oraz oprogramowania otwartego źródła (open source software);
a także system motywacji kreowany dla zaangażowanych użytkowników OPI w internecie. (fragment tekstu)

The purpose of this paper is the presentation of an idea and principles of open innovation process execution on the Internet on the example of open innovation (webbased) platforms' (OIPs) activity in the economic practice. The paper describes types of OIPs, development examples of crowdsourcing, co-creation and open source software platforms, and also creating motivation systems for their active participants. Producers- consumers (prosumers) as engaged users of OIPs are an important source of new value, knowledge and innovative solutions, therefore managing relationships with them influences effective innovative development of contemporary firms. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Battistella C., Nonino N. (2012), Open Innovation Web-based Platforms: the Impact of Different Forms of Motivation on Collaboration, "Innovation: Management, Policy & Practice", Vol. 14, No. 4.
  2. Benkler Y. (2016), Peer Production and Cooperation [w:] J.M. Bauer, M. Latzer (red.), Handbook on the Economics of the Internet, Edward Elgar, Cheltenham and Northampton.
  3. Chesbrough H. (2003), Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology, Harvard UP, Boston.
  4. Chesbrough H., Vanhaverbeke W., West J. (2006), Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford UP, Oxford.
  5. Chiaroni D., Chiesa V., Frattini F. (2010), Unraveling the Process from Closed to Open Innovation: Evidence from Mature, Asset-intensive Industries, "Research & Development Management", Vol. 40, No. 3.
  6. Dolińska M. (2014), Open Innovation [w:] A. Jaki, B. Mikuła (red.), Knowledge - Economy - Society. Managing Organizations: Concepts and their Applications, Cracow University of Economics Press, Cracow.
  7. Dolińska M. (2015), Knowledge Based Development of Innovative Companies within the Framework of Innovation Networks, "Innovation: Management, Policy & Practice", Vol. 17, No. 3.
  8. Dolińska M. (2016), Otwarte procesy innowacji realizowane w sieci, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 6(797), 2016.
  9. Fuller J., Matzler K., Hutter K. i in. (2012), Consumers' Creative Talent: Which Characteristics Qualify Consumers for Open Innovation Projects? An Exploration of Asymmetrical Effects, "Creativity and Innovation Management", Vol. 21, No. 3.
  10. Henttonen K., Pussinen P., Koivumaki T. (2012), Managerial Perspective on Open Source Collaboration and Networked Innovation, "Journal of Technology, Management & Innovation", Vol. 7, No. 3.
  11. Izvercian M., Seran S.A., Buciuman C.F. (2013), Transforming usual consumers into prosumers with the help of intellectual capital collaboration for innovation, "International Journal of Information and Education Technology", Vol. 3, No. 3.
  12. Kohler T. (2015), Crowdsourcing-Based Business Models: How to Create and Capture Value, "California Management Review", Vol. 57, No. 4.
  13. Malhotra A., Majchrzak A. (2014), Managing crowds in innovation challenges, "California Management Review", Vol. 56, No. 4.
  14. Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2004), Co-Creation Experiences: The next Practice in Value Creation, "Journal of Interactive Marketing", No. 18.
  15. Benkler Y. (2006), The Wealth of Networks. How Social Production Transform Markets and Freedom, [online], http://www/nekler.org, dostęp: 10.03.2017.
  16. Luty P. (2013), Kreatywność tłumu, "Forbes.pl" [online], http://www.forbes.pl/crowdsourcing-kreatywnosc-tlumu,artykuly,156657,1,1.html, dostęp: 10.03.2017.
  17. spinacz.edu.pl, dostęp: 10.03.2017.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-8190
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu