BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hernes Marcin (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Chojnacka-Komorowska Anna (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Matouk Kamal (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Przetwarzanie wiedzy nieustrukturalizowanej w obszarze e-bankingu
An Unstructured Knowledge Processing in E-Banking
Źródło
Ekonomiczne Problemy Usług, 2016, nr 122, s. 247-258, tab., bibl.18 poz.
Słowa kluczowe
Bankowość elektroniczna, Przetwarzanie informacji
E-banking, Information processing
Uwagi
summ., streszcz
Abstrakt
Istotnym problemem odnoszącym się do e-bankingu jest ocena realizacji usług w celu wyboru satysfakcjonującego rozwiązania dla klienta. W Internecie można wprawdzie znaleźć wiele ocen, jednakże ich czytanie, obiektywne ocenianie i porównywanie między sobą jest bardzo czasochłonne i obarczone dużą możliwością popełnienia błędu. Niezbędne zatem staje się automatyczne przetwarzanie wiedzy nieustrukturalizowanej związanej z e-bankingiem. Celem niniejszego artykułu jest dokonanie analizy możliwości przetwarzania wiedzy nieustrukturalizowanej w obszarze e-bankingu z wykorzystaniem agentów kognitywnych. W artykule przedstawiono istotę e-bankingu, dokonano krótkiej charakterystyki procesu przetwarzania wiedzy nieustrukturalizowanej oraz przeprowadzono eksperyment badawczy weryfikujący możliwość wykorzystania agentów kognitywnych w procesie przetwarzania wiedzy nieustrukturalizowanej w rozpatrywanym obszarze.(abstrakt autora)

Dynamic development of e-banking caused extremely difficult to make a choice, by individual user, which services to use. In cyberspace it is possible to find many opinions about these services, but their reading, objectively evaluating and comparing them with each other is very time consuming and subject to high possibility of error or not find major reviews in terms of decision making by user. It is therefore necessary to automated processing of unstructured knowledge (in particular customer opinions) associated with e-banking. The purpose of this paper is to analyze an unstructured knowledge processing capabilities in the area of e-banking using cognitive agents. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bytniewski A., Hernes M. (2014), Analiza opinii klientów o produkcie dokonywana w kognitywnym zintegrowanym systemie informatycznym zarządzania, [w:] Systemy Wspomagania Organizacji, red. T. Porębska-Miąc, H. Sroka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  2. Chojnacka-Komorowska A. (2013), Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce, [w:] Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego, red. A. Bytniewski, Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
  3. Duch W. (2010), Architektury kognitywne, czyli jak zbudować sztuczny umysł, [w:] Neurocybernetyka teoretyczna, red. R. Tadeusiewicz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  4. Electronic Banking: The Ultimate guide to business and technology of online banking (2001), SCN Education B.V.
  5. Franklin S., Patterson F.G. (2006), The LIDA architecture: Adding new modes of learning to an intelligent, autonomous, software agent, [w:] Proceedings of the International Conference on Integrated Design and Process Technology, San Diego: Society for Design and Process Science.
  6. Gospodarka elektroniczna w bankach. Elektroniczne usługi finansowe w Polsce w przededniu akcesji do UE, http://www.zbp.pl/photo/ftb/elektroniczna_ w_bankach.pdf [dostęp 26.03.2012].
  7. Hernes M. (2015), Performance Evaluation of the Customer Relationship Ma-nagement Agent's in a Cognitive Integrated Management Support System. Transac-tions on Computational Collective Intelligence, XVIII, LNCS 9240, Springer.
  8. Janczyk-Strzała E. (2011), Rozwój i przyszłość bankowości elektronicznej w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu nr 25/2011.
  9. Kwaśnik W. (2004), Ekonomiczne problemy bankowości elektronicznej, CBKE e-biuletyn 3/2004, http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/24747/Ekonomiczne _problemy.pdf [dostęp 26.12.2015].
  10. Łapczyński A. (2010), Systemy ekstrakcji informacji, Zeszyt Naukowy nr 814, Kraków, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
  11. Macierzyński M. (2012), Fazy rozwoju bankowości internetowej, http://www. prnews.pl [dostęp 26.03.2012].
  12. Młynik P. (2012), Javatech. Systemy bankowości internetowej, http://www. javatech.com.pl/fs/client/jt/doc/raport_eBanking.pdf [dostęp 30.03.2012].
  13. Pham L.V., Pham S.B. (2012), Information extraction for Vietnamese real estate adver-tisements. Fourth International Conference on Knowledge and Systems Engineering (KSE), Danang.
  14. Rozwój bankowości elektronicznej zależy od upowszechnienia szybkiego Internetu, http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/561222,rozwoj_bankowosci_elektronicznej_zalezy_od_upowszechnienia_szybkiego_internetu.html [dostęp 26.03.2012].
  15. Shah M., Clarke S. (2009), E-Banking Management: Issues, Solutions, and Strategies, New York: IGI Global, Hershey.
  16. Sołdacki P. (2006), Zastosowanie metod płytkiej analizy tekstu do przetwarzania dokumentów w języku polskim, rozprawa doktorska, Warszawa: Politechnika Warszawska.
  17. Szpringer W. (2002), E-commerce, e-banking. Wyzwania globalizacji, Warszawa: Difin.
  18. Talecka A., Niczyporuk P. (2004), Bankowość. System bankowy i usługi, Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-382X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/epu.2016.122-23
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu