BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kolasińska-Morawska Katarzyna (Społeczna Akademia Nauk), Pytel Monika (Społeczna Akademia Nauk; Polska Akademia Otwarta)
Tytuł
E-learning - technologia w edukacji
E-learning - Technology in Education
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2017, t. 18, z. 4, cz. 1, s. 275-294, rys., bibliogr. 27 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Agile Commerce - świat technologii i integracji procesowej
Słowa kluczowe
Zdalne nauczanie, Szkolnictwo wyższe, Technologie internetowe
e-learning, Higher education, Internet technologies
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem podjętych w artykule rozważań jest wskazanie niezbędności doskonalenia formuły e-learnigu stosowanej przez Uczelnie Wyższe wobec wyzwań gospodarki wiedzy. (...) W związku z przeobrażeniami technologicznymi zdaniem autorów warto było podjąć się próby pozyskania odpowiedzi na następujące pytania: jak zmieniają się potrzeby edukacyjne wraz z rozwojem psycho-biologicznym jednostki?, w jakim zakresie nowe technologie mogą sprzyjać bądź dyskredytować proces nauczania i uczenia się?, jaką rolę w tym procesie odgrywa internet jako transpozytor edukacyjno-komunikacyjny?, jak e-learning oceniają kursanci jako podmioty uczestniczące w ścieżce technologicznej edukacji i czy istnieją przesłanki do remodelingu tej metody nauczania?
Uzyskanie odpowiedzi, a tym samym realizacja celu niniejszego artykułu, wymagały pozyskania informacji zarówno z istniejących źródeł papierowych, cyfrowych, jak i od samych uczestników procesu edukacyjnego. Autorzy przestudiowali i poddali analizie istniejące publikowane materiały wtórne oraz wyniki uzyskane z badań źródeł pierwotnych. W procesie analizy wykorzystano metody i techniki jakościowe. (fragment tekstu)

The accelerated pulse of the present day leads to multiplication of socio-economic changes. Ecosystem is not static. Today the fate of the world is shaped by the forces and achievements of technology which even decades ago were only the content of futurological considerations. Information, internetization, computerization and roboticist are permeating more and more the areas of human existence. Differences between what is biological and what is digital disappear. Based on that education is understood not only as teaching but learning as an exciting field of reflection. Especially if we look at it through the prism of the applicability of teaching methods and techniques. The multiplicity of communication offered by e-learning platforms leads to changes in the way we acquire knowledge and acquire qualifications. Time-based learning institutions derive from the achievements of the digital revolution by introducing a variety of forms, methods and techniques that stimulate the process of incremental knowledge among their recipients. Time, space and knowledge are the determinants of the necessity of an agile education system. Innovative technological solutions in education is not science fiction - it is a fact. It is the result of the emergence of better adapted processes. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barczak A., Florek J., Jakubowski S. i in. (2006), Zdalna edukacja, potrzeby, problemy, szanse i zagrożenia, APS, Warszawa.
  2. Bauman T. (red.) (1993), Przełamywanie stereotypów w myśleniu o procesie kształcenia [w:] E. Rodziewicz, M. Szczepska-Pustkowska, Od pedagogiki ku pedagogii, "EDYTOR", Toruń.
  3. Biszak C. (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, PWN, Warszawa.
  4. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wodkowski A. (2009), E-usługi, a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa.
  5. Delors J. (1998), Edukacja, jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa.
  6. Dumont H., Istance D., Benavides F. (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Wolters Kluwers, Warszawa.
  7. E-biznes (2015), Rynek e-learningu osiągnie w 2016 roku 51,5 mld dolarów, Inwestycje.pl [online], http://inwestycje.pl/it_ebiznes/Rynek-e-learningu-osiagnie-w-2016-roku-515-mld-dolarow; 258937;0.html, dostęp: 28 marca 2017.
  8. GUS (2016), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2016 roku, Główny Urząd Statystyczny. Portal informacyjny [online], http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html, dostęp: 20 października 2016.
  9. Kritzenberger H., Winkler T., Herzeg M. (2002), Collaborative and Constructive Learning of Elementary School Children in Experimental Learning Spaces along the Virtuality Continuum [w:] M. Herzeg, W. Prinz, Oberquelle, Mensch and Computer, B.G. Teubner.
  10. Lewowicki T., Puślecki W., Włoch S. (2004), Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków.
  11. Kubinowski D. (red). (2003), Kultura, wartości, kształcenie [w:] W. Strykowski, Edukacja wspomagana mediami i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  12. Lorens R. ( 2013 ), Nowoczesne technologie w edukacji, PWN, Warszawa-Bielsko-Biała.
  13. Meger Z. (2013), Kooperatywna edukacja zdalna, TK KUL, Lublin.
  14. Morańska D., Jędrzejko M. (2012), Edukacja wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, WSB, Dąbrowa Górnicza.
  15. Niesler A., Wydmuch G. (2013), Wirtualna mobilność w europejskiej przestrzeni akademickiej [w:] M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  16. Pawłowska B., Witkowska J., Nieżurawski L. (2010), Nowoczesne koncepcje strategii orientacji na klienta, PWN, Warszawa.
  17. Pieriegut J. (2016), Gra o biznes w przyszłości, "Eurologistics", 10/2016.
  18. Pluta-Olearnik M. (2006), Rozwój usług edukacyjnych w erze społeczeństwa informacyjnego, PWE, Warszawa.
  19. Realne ceny wirtualnej rzeczywistości - ile kosztują gogle VR (2016), "Komputer Świat" [online], http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2016/03/realne-ceny-wirtualnej-rzeczywistosci- ile-kosztuja-gogle-vr.aspx dostęp: 20 marca 2017.
  20. Road to VR (2016), Facebook Social VR Demo - Oculus Connect 2016, YouTube [online], https:// www.youtube.com/watch?v=YuIgyKLPt3s, dostęp: 20 marca 2017.
  21. Sroka H., Stamka S. (2005), Wirtualna edukacja i wybrane kierunki realizacji, AE, Katowice.
  22. Strelau J. (2002), Psychologia - podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
  23. Sułkowski Ł. (2016), Kultura akademicka. Koniec utopii?, PWN, Warszawa.
  24. WirtualneMedia.pl (2014), 3 miliardy internautów w 2015 r., Polska w Top 25 [online], http:// www.wirtualnemedia.pl/artykul/3-miliardy-internautow-w-2015-r-polska-w-top-25, dostęp: 10 września 2016.
  25. Raport Digital Yearbook
  26. Raport E-Learning Market Trends & Forecast 2014-2016
  27. Art. 164 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 z poźn. zm., Dz. U. Nr 188, poz. 1347, z późn. zm.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-8190
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu