BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Siuda Dagna (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Uczestnictwo młodych konsumentów w wirtualnych społecznościach marek
Participation of Young Consumers in Virtual Brand Communities
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2017, t. 18, z. 4, cz. 1, s. 367-377, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Agile Commerce - świat technologii i integracji procesowej
Słowa kluczowe
Media społecznościowe, Młodzież, Konsument
Social media, Youth, Consumer
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest próba oceny skali zjawiska przynależności młodych konsumentów do wirtualnych społeczności - zarówno dowolnych (np. satyrycznych lub hobbystycznych), jak i związanych z konkretnymi markami. Dodatkowo autorka pragnie zidentyfikować typy marek, których fanpage'e przyciągają największą liczbę młodych konsumentów. Aby zrealizować założone cele, przeprowadzono badanie metodą komunikowania się pośredniego z respondentami za pomocą kwestionariusza ankiety na próbie 106 osób - studentów w wieku 18-24 lata. (fragment tekstu)

The growing popularity of social media has enforced the companies to remodel their marketing strategies in order to utilize the opportunities presented by websites such as Facebook or Instagram. Multiple enterprises have already started communicating with their consumers via fanpages - websites operating within social networks where brand communities' members gather and interact with the brand as well as with each other. The aim of the article is to present the results of the research carried out among students aged 18-24 in order to determine the popularity of fanpages among this group and identify the types of brand which attract the most significant attention. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aghaei S., Nematbakhsh M.A., Farsani H.K. (2012), Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0, "International Journal of Web & Semantic Technology", vol. 3, nr 1.
  2. boyd d.m., Ellison N.B. (2008), Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, "Journal of Computer-Mediated Communication", vol.13, nr 1.
  3. Cova B. (1997), Community and Consumption. Towards a Definition of the 'Linking Value' of Product or Services, "European Journal of Marketing", vol. 31, nr 3-4.
  4. Cova B., Cova V. (2002), Tribal marketing: the tribalisation of society and its impact on the conduct of marketing, "European Journal of Marketing", vol. 36, nr 5.
  5. Cova B., Pace S. (2006), Brand Community of Convenience Products: New Forms of Customer Empowerment - The Case 'my Nutella The Community', "European Journal of Marketing", vol. 40, nr 9-10.
  6. Facebook statistics - Brands, socialbakers [online] https://www.socialbakers.com/statistics/facebook/pages/total/brands/, dostęp: 8 marca 2017.
  7. Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social media marketing, "Monografie Politechniki Łódzkiej", Łódź.
  8. Kang I., Lee K.C., Lee S. i in. (2007), Investigation of online community voluntary behavior using cognitive map, "Computers in Human Behavior", vol. 23, nr 1.
  9. Kaplan A.M., Haenlein M. (2010), Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, "Business Horizons", vol. 53, nr 1.
  10. Kaznowski D. (2016), Social media - społeczny wymiar Internetu [w:] J. Królewski, P. Sala (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, PWN, Warszawa.
  11. Laroche M., Habibi M.R., Richard M.-O. i in. (2012), The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty, "Computers in Human Behavior", vol. 28, nr 5.
  12. McCorkindale T. (2010), Can you see the writing my wall? A content analysis of the Fortune 50's Facebook social networking sites, "Public Relation Journal", vol. 4, nr 3.
  13. Rakšnys A.V., Guogis A., Minkevičius A. (2015), The problem of reconciliation of new public governance and postmodernism: the conditions of returning to communitarianism, "TRAMES", vol. 19, nr 4.
  14. Rampersad H.K. (2008), A new blueprint for powerful and authentic personal branding, "Performance Improvement", nr 6.
  15. Schivinski B., Dąbrowski D. (2016), The effect of social media communication on consumer perceptions of brands, "Journal of Marketing Communications", vol. 22, nr 2.
  16. Seda C. (2008), Sprzedaż online, Helion, Gliwice.
  17. Siuda D., Grębosz M. (2016), Zarządzanie wizerunkiem marki w kontekście wielokulturowości wirtualnych społeczności marek globalnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", vol. 17, nr 3.
  18. Sotrender (2017), Fanpage Trends 01.2017 Infografika [online], https://www.sotrender.com/pl/trends/facebook/reports/201701, dostęp: 10 marca 2017.
  19. Statista (2017), Most famous social network sites 2017, by active users [online] https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/, dostęp: 5 marca 2017.
  20. Woisetschlager D.M., Hartleb V., Blut M. (2008), How to make brand communities work: Antecedents and consequences of consumer participation, "Journal of Relationship Marketing", vol. 7, nr 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-8190
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu