BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sowa Grzegorz (Instytut Technologii Informatycznych Społecznej Akademii Nauk), Marchlewska Alina (Instytut Technologii Informatycznych Społecznej Akademii Nauk), Filutowicz Zbigniew (Instytut Technologii Informatycznych Społecznej Akademii Nauk)
Tytuł
Zarządzanie relacjami z klientami w epoce mediów społecznościowych i Internetu rzeczy
Customer Relationship Management in the Age of Social Media and Internet of Things
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2017, t. 18, z. 4, cz. 1, s. 379-391, bibliogr. 21 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Agile Commerce - świat technologii i integracji procesowej
Słowa kluczowe
Media społecznościowe, Relacje z klientami, Internet rzeczy
Social media, Relationships with customers, Internet of Things (IoT)
Uwagi
summ.
Abstrakt
W ostatnich latach marketing koncentrował się na wykorzystaniu danych z mediów społecznościowych. Opracowano narzędzia analizujące olbrzymie bazy danych tworzone przez ich użytkowników i wykorzystano je w systemach zarządzania relacjami z klientami. Rozpowszechnienie Internetu rzeczy - sieci wyposażonych w tanie mikroprocesory urządzeń domowych, stwarza zupełnie nowe perspektywy. Nadciąga era, gdy ludzie będą stanowili mniejszość odbiorców i nadawców danych w sieci; większość komunikacji zachodzić będzie pomiędzy inteligentnymi obiektami [Botterman 2009]. Jest kilka aspektów tego zjawiska, którym warto się przyjrzeć. Pierwsze to techniczne rozwiązania, które są już dość dopracowane, choć brakuje jeszcze niektórych standardów. Nowe aplikacje będą miały poważny wpływ na życie codzienne, oferując bezpieczeństwo i oszczędność energii, ale stwarzając zagrożenia dla prywatności. Celem tego opracowania jest przegląd najnowszych tendencji w tym zakresie dla określenia kierunków najbardziej obiecujących badań. (fragment tekstu)

Marketing concept emerged as a customer-centered business philosophy. The job is to find not the right customers for your products, but the right products for your customers. Social media listening promises to re-shape and re-engineer market research. This trend can perhaps be best described as Big Data, the integration and utilisation of the electronic wake of information created by citizens, customers, and organisations. Primary objectives of the data mining process are to effectively handle large-scale data, extract actionable patterns, and gain insightful knowledge. Because social media is widely used for various purposes, vast amounts of user-generated data exist and can be made available for data mining. The Internet of Things is an emerging topic of technical, social, and economic significance. The main strength of the IoT vision is the high impact it will have on several aspects of every-day life of potential users. For consumers, new IoT products are moving us toward a vision of the "smart home'', offering more security and energy efficiency. A fragmented environment of proprietary IoT technical implementations will inhibit value for users and industry. The attributes of many IoT implementations present a new security challenges. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Atzori L., Iera A., Morabito G. (2010), The Internet of Things: A survey, "Computer Networks" 54.
  2. Botterman M. (2009), Internet of Things: An Early Reality of the Future Internet, Report of the Internet of Things Workshop, Prague.
  3. Chu Z., Gianvecchio S., Wang H. i in. (2010), Who is Tweeting on Twitter: Human, Bot, or Cyborg?, Annual Computer Security Applications Conference, Austin, Texas.
  4. Fogg B.J., Cuellar G., Danielson D. (2009), Motivating, influencing, and persuading users: an introduction to captology [w:] A. Sears, J.A. Jacko (eds.), Human-computer interaction. Fundamentals, CRC Press. Taylor & Francis Grou, London.
  5. How the Internet of Things impacts marketing (2017), [online] www.i-scoop.eu.
  6. Jimenez J., Kostery M., Tschofenigz H. (2016), IPSO Smart Objects, position paper for the "IoT Semantic Interoperability Workshop 2016", 17th and 18th march, San Jose.
  7. Kotelevskaya V. (2011), Evaluating and Improving an Automatic Sentiment Analysis System, Uppsala University Department of Linguistics and Philology, Bachelor's Thesis in Language Technology.
  8. Kotler P., Keller K. (2012), Marketing management, Prentice Hall.
  9. Lubin G. (2012), The Incredible Story Of How Target Exposed A Teen Girl's Pregnancy, "Business Insider", Feb 16.
  10. Mauritius Declaration on the Internet of Things (2014), 36th International Conference of Data Protection and Privacy Commissioners, Balaclava, 14 October.
  11. Meet the Nest Thermostat (2015), "Nest Labs. Web.", 31 Aug.
  12. Moran R. (2012), The Futures of Marketing Research [w:] R. Kadens, G. Linda, M. Prince (eds.), Leading edge marketing research: 21st-century tools and practices, SAGE Publications, Thousand Oaks.
  13. Pang Z. (2013), Technologies and Architectures of the Internet-of-Things (IoT) for Health and Well- -being, Doctoral Thesis in Electronic and Computer Systems KTH - Royal Institute of Technology Stockholm, January.
  14. Poynter R. (2011), What's next in online and social media research?, Australian Market & Social Research Society National Conference.
  15. Richards N.M., King J.H. (2013), Three Paradoxes of Big Data, September 3, 66 STAN. L. REV. ONLINE 41.
  16. Rose K., Eldridge S., Chapin L. (2015), The Internet of Things: An Overview. Understanding the Issues and Challenges of a More Connected World, "The Internet Society (ISOC)", October.
  17. Shaw J. (2014), Why big data is a big deal, "Harvard Magazine", March-April.
  18. Shelby Z., Bormann C. (2009), 6LoWPAN: The Wireless Embedded Internet, John Wiley & Sons [online], http://keshi.ubiwna.org/2015IotComm/6LoWPAN_The Wireless Embedded Internet.pdf, dostęp: 9 marca 2017.
  19. Sowa G., Filutowicz Z., Paszkowski J. (2012), Social Media Monitoring Tools, Computer Methods in Practice, Warszawa.
  20. Stratmann J. (2011), Social Media Monitoring Report. Turning Conversations Into Insights, Freshnetworks.
  21. Turing A.M. (1950), Computing machinery and intelligence, "Mind", Vol. 59.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-8190
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu