BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mielecka-Kubień Zofia
Tytuł
Badanie popytu konsumpcyjnego na napoje alkoholowe w Polsce z wykorzystaniem modeli łamanych (ratchet models)
Analysis of Demand for Alcohol in Poland with the Use of Ratchet Models
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (11), 2004, nr 1022, s. 59-68, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Słowa kluczowe
Konsumpcja alkoholu, Analiza popytu, Popyt konsumpcyjny
Alcohol consumption, Demand analysis, Consumption demand
Uwagi
summ.
Abstrakt
Analizując zaprezentowane wyniki empirycznego badania popytu konsumpcyjnego na napoje alkoholowe w Polsce z wykorzystaniem modeli łamanych, należy brać pod uwagę fakt, że polski rynek napojów alkoholowych w wielu spośród badanych lat cechował się brakiem równowagi i znacznym rozmiarem spożycia nierejestrowanego. Ponadto wartości zmiennej objaśnianej szacowanych modeli, tj. wielkości spożycia całkowitego alkoholu, zostały oszacowane na podstawie wskaźników alkoholizmu, których kształtowanie się w niektórych latach także było poważnie zakłócone. (fragment tekstu)

Ratchet models are constructed on the basis of observation that consumers more easily acquire consumption habits when the price is low or income high than abandon them in the opposite situation, so their reactions are asymmetric. The results based on estimated Wolffram models and the values of price and income elasticities for alcohol in Poland indicate that the asymmetry could be observed, first of all, if the price and income changes are high. This information could be important for state policy concerning alcohol consumption. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Gollnick H., Zur Statistischen Schatzung und Prüfung Irreversibler Nachfragefunktionen, "Agrarwirtschaft" 1972, vol. 21.
  2. Hoerl A.E., Kennard R.W., Ridge Regression: Biased Estimation for Non-Orthogal Problems, "Technometrics" 1970, vol. 12.
  3. Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonomicznych, PWN, Warszawa 1990.
  4. Maddala G.S., Introduction to Econometrics, John Wiley & Sons, New York 2001.
  5. Marshall A., Principles of Economics, Macmillan, Londyn 1927.
  6. Mielecka-Kubień Z., Oszacowanie wielkości nierejestrowanego spożycia napojów alkoholowych, cześć II, "Wiadomości Statystyczne" 1993, nr 2.
  7. Mielecka-Kubień Z., Spożycie alkoholu w latach 1984-1996 (próba oceny), "Wiadomości Statystyczne" 2001, nr 7.
  8. Scitovski Т., The Joyless Economy, Oxford University Press, Oxford 1976.
  9. Wolfffam R., Positivistic Measures of Aggregate Supply Elasticities: Some New Approaches-Some Critical Notes, "American Journal of Agricultural Economics" 1971, vol. 53.
  10. Young Т., The Demand for Cigarettes: Alternative Specifications of Fujii's Model, "Applied Economics" 1983, vol. 15.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1505-9332
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu