BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gnitecka Renata (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Propozycja formalnej oceny danych w wielowymiarowej analizie porównawczej (WAP)
A Proposal of Data Assessment in Multidimensional Objects Ranking
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (11), 2004, nr 1022, s. 257-266, bibliogr. 3 poz.
Tytuł własny numeru
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Słowa kluczowe
Wielowymiarowa analiza porównawcza, Analiza danych
Multi-dimensional comparative analysis, Data analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
Podstawowe zadanie WAP to porównywanie (głównie porządkowanie) obiektów ze względu na nieobserwowalne bezpośrednio zjawisko złożone (np. poziom życia czy kondycję finansową firmy). Wyniki porównywania obiektów zależą od wyboru cech opisujących obiekty. W pracy Hellwiga [1995] wskazywano na możliwość stosowania macierzy korelacji w formalnej ocenie zbioru cech. W niniejszym artykule podano dwa formalne kryteria i wprowadzono dwie klasy miar, które można wykorzystać do formalnej oceny danych, będących podstawą rankingu obiektów. Miary są tworzone na podstawie macierzy korelacji cech diagnostycznych oraz odpowiednio określonych wag cech. (fragment tekstu)

In this article there are described two classes of measures based on the correlation matrix of diagnostic variables. Low measures values can warn that the results of objects comparison and ranking can be irrelevant even though the variables seem to be properly chosen on the merits of the case. Low values can also be a reason to apply partial criteria of objects ranking. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Hellwig Z., Stabilność i odporność struktur taksonometrycznych, Taksonomia, z. 2, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 1995.
  2. Kolenda M., Wariancja kierunkowa jako kryterium wyboru metody rangowania, "Przegląd Statystyczny" 2002, nr 3.
  3. Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1505-9332
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu