BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hanczar Paweł (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Możliwości zastosowania metod klasyfikacji w rozwiązywaniu problemów wyznaczania tras pojazdów
Possibilities of Application of Classification Methods in Solving Vehicle Routing Problems
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (11), 2004, nr 1022, s. 576-583, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Słowa kluczowe
Miara odległości, Transport, Metody klasyfikacyjne
Distance measures, Transport, Classification methods
Uwagi
summ.
Abstrakt
Wiele przedsiębiorstw, w celu podniesienia poziomu obsługi klienta oraz zmniejszenia kosztów transportu, angażuje się w tworzenie coraz efektywniejszych strategii dystrybucji. W typowym systemie dystrybucyjnym zadaniem pojazdów jest realizacja dostaw towarów, odbieranie i dostarczanie przesyłek oraz transport serwisantów do rozproszonych geograficznie odbiorców towarów i usług. W wielu zastosowaniach (np. dystrybucja napoi, lekarstw, dowożenie uczniów do szkół czy wywóz śmieci) podstawowe zadanie polega na wyznaczeniu takiego zbioru tras, który przy pewnych dodatkowych warunkach minimalizuje łączne operacyjne koszty użycia taboru. Problem ten z kryterium minimalizacji kosztów (często utożsamianych z łączną długością wszystkich tras) jest określany jako problem wyznaczania tras pojazdów (vehicle routing problem), w skrócie VRP. VRP należą do grupy NP-trudnych (non polynomial - niewielomianowy). Oznacza to, że ich optymalne rozwiązanie nie może być znalezione w czasie wielomianowym (tj. w czasie będącym dowolnym wielomianem zmiennej n, czyli rozmiaru problemu). (fragment tekstu)

A new method for the solution Vehicle Routing Problem using classification methods was proposed in the article. The method features easy new bound adding and simple implementation. The optimization process uses choosen clasifications algorithms and good-known Traveling Salesman Problem algorithms. A set of test problems was used to present the efficiency of the algorithm. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Altinkemer K., Gavish В., Parallel Savings Based Heuristic for the Delivery Problem, "Operations Research" 1991, nr 39, s. 456-469.
  2. Golden B., Assad A., Vehicle Routing: Methods and Studies, Elsevier Science Publishers, New York 1988.
  3. Clarke G., Wright J., Scheduling of Vehicles from Central Depot to a Number of Delivery Points, "Operations Research" 1964, nr 12, s. 568-581.
  4. Dantzig G., Ramser J., The Truck Dispatching Problem, "Management Science" 1959, nr 6, s. 80-91.
  5. Gaskell Т., Bases for Vehicle Fleet Scheduling, "Operational Research Quarterly" 1967, nr 18, s. 281-295.
  6. Lenstra J.K., Kan A.H.G., Complexity of Vehicle Routing and Scheduling Problems, "Networks" 1981, nr 11, s. 221-227.
  7. Christofides N., Vehicle Rounting, The Traveling Salesman Problem, John Wiley & Sons, New York 1985, s. 431-448.
  8. Paessens H., The Savings Algorithm for the Vehicle Routing Problem, "European Journal of Operations Research" 1988, nr 34, s. 336-344.
  9. Yellow P., A Computational Modification to the Savings Method of Vehicle Scheduling, "Operational Research Quarterly" 1970, nr 21, s. 281-283.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1505-9332
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu