BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Owsianowska Sabina (University of Physical Education in Krakow, Poland)
Tytuł
Prospects for the Critical Study of Tourism and the Role of Mentors in Academia
Źródło
Folia Turistica / Akademia Wychowania Fizycznego im. B. Czecha w Krakowie, 2011, nr 25, s. 379-397, bibliogr. 72 poz.
Tytuł własny numeru
The Master Classes
Słowa kluczowe
Turystyka, Badanie turystyki, Mentoring
Tourism, Tourism research, Mentoring
Uwagi
summ., Artykuł dostępny także w języku polskim w numerze 25(2) http://www.folia-turistica.pl/attachments/article/402/FT_25(2)_2011.pdf
Abstrakt
Trends in present-day academia encourage the blurring of boundaries between disciplines in order to gain reciprocal, creative inspiration and a blend of various paradigms, with the aim of achieving a fuller description of a complex, multidimensional reality. Tourism studies are in essence interdisciplinary and involve the participation of representatives from many areas of knowledge, who draw from theory and research tools that are developed within the framework of established disciplines such as sociology, economics, business management, psychology, geography, art history, etc. Outstanding academics contribute to progress in education, and their experience makes it possible to critically examine current issues. This opens up a space for exploration, reciprocal inspiration and dialogue for researchers from various traditions, schools and generations who analyze the phenomena of contemporary travel. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aitchison C. (2001a) Theorizing Other Discourses of Tourism, Gender and Culture. Can the Subaltern Speak (in Tourism)?, Tourist Studies, 1(1): 133-147.
  2. Aitchison C. (2001b) Gender and Leisure Research: "The Codification of Knowledge", Leisure Sciences, 23(1): 1-19.
  3. Aitchison C. (2005) Feminist and Gender Perspectives in Tourism Studies, Tourist Studies, 5(3): 207-224.
  4. Alejziak W. (2008) Metodologia badań w turystyce [Methodology of Tourism Research], [in:] R. Winiarski, ed., Turystyka w naukach humanistycznych [Tourism in the Humanities], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 140-164.
  5. Ateljevic I., Pritchard A., Morgan N., eds., (2007) The Critical Turn in Tourism Studies: Innovative Research Methodologies, Elsevier, Amsterdam.
  6. Bagrowicz J. (2008) Uniwersytet - czy jest jeszcze wspólnotą nauczających i uczących się? [The University - Is it Still a Community of Teachers and Students?], [in:] Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska, eds., Ku integralności edukacji i humanistyki [Towards the Integrality of Education and the Humanities]. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, pp. 263-279.
  7. Bianchi R.V. (2009) The 'Critical Turn' in Tourism Studies: A Radical Critique, Tourism Geographies, 11(4): 484-504.
  8. Bloom A.D. (1997) Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów [The Closing of the American Mind], Zysk i S-ka, Poznań.
  9. Belhassen Y., Caton K. (2009) Advancing Understandings: A Linguistic Approach to Tourism Epistemology, Annals of Tourism Research, 36: 335-352.
  10. Coles T., Hall C. M., Duval D.T. (2006) Tourism and Post-disciplinary Inquiry, Current Issues in Tourism, 9(4-5): 293-319.
  11. Bradley H. (2008) Płeć [Gender], Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  12. Dann G. (1996) The Language of Tourism. A Sociolinguistic Perspective. CABI, Wallingford.
  13. Dann G. (2011a) Anglophone Hegemony in Tourism Studies Today, Enlightening Tourism. A Pathmaking Journal, 1(1): 1-30.
  14. Dann G. (2011b) "Take me to the Hilton". The Language of Tourism Paradigm, Folia Turistica, 25(1).
  15. Deem R. (1999) How Do We Get out of the Ghetto? Strategies for Research on Gender and Leisure for the Twenty-first Century, Leisure Studies, 18(3): 161-178.
  16. Denzin N. (2009) Dyskursy emancypacyjne. Etyka i polityka interpretacji [Discourses of Emancipation. Ethics and Politics of Interpretation], [in:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, eds., Metody badań jakościowych [The Sage Handbook of Qualitative Research. Vol. 1], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 417-456.
  17. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [Introduction. The discipline and practice of qualitative research], [in:] Denzin N.K., Lincoln Y.S., eds., Metody badań jakościowych. Tom 1 [The Sage Handbook of Qualitative Research. Vol. 1], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, pp. 19-75.
  18. d'Hauteserre A.-M. (2005) Postcolonialism, Colonialism, and Tourism, [in:] Lew A.A., Hall C. M., Williams A.W., eds., A Companion to Tourism. Blackwell Publishing Ltd., pp. 235-245.
  19. Fairclough N., Duszak A. (2008) Wstęp. Krytyczna analiza dyskursu - nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych [Introduction. Critical Discourse Analysis - New Research Area for Linguistics and Social Sciences], [in:] Fairclough N., Duszak A., eds., Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej [Critical Discourse Analysis. An Interdisciplinary Approach to Social Communication], Universitas, Kraków, pp. 7-29.
  20. Feyerabend P. (2001) Mit nauki i jego rola w społeczeństwie ['Science': The Myth and its Role in Society], reprinted in: Kultura i Historia, 12/2007.
  21. Franklin A., Crang M. (2001) The Troubles with Travel and Tourism Theory?, Tourist Studies, 1(1): 5-22.
  22. Foucault M. (1999) Narodziny kliniki [The Birth of the Clinic], Wydawnictwo KR, Warszawa.
  23. Gadamer H.-G. (2008) Idea uniwersytetu - wczoraj, dziś, jutro [The Idea of University - yesterday, today, and tomorrow], [in:] idem, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane [Theory, Ethics, and Education. Selected Essays, Wydawnictwo UW, Warszawa, pp. 240-257.
  24. Geertz C. (2000) Dzieło i życia: antropolog jako autor [Works and Lives. The Antropologist as Autor], Wydawnictwo KR, Warszawa.
  25. Geertz C. (2005) Wiedza lokalna: dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej [Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Antropology], Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  26. Goćkowski J., Woźniak A. (2003) Tożsamość i żywotność uniwersytetu. Problem charakteru tradycji życia akademickiego [Identity and vitality of the university], [in:] A. Ładyżyński, J. Raińczuk, eds., Uniwersytet - między tradycją a wyzwaniami współczesności [The University - between the Tradition and Contemporary Challenges], Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, pp. 121-148.
  27. Greenwood D.J., Levin M. (2009) Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne [Reform of the social sciences, and of universities through Action Research] , [in:] Denzin N.K., Lincoln Y.S., eds., Metody badań jakościowych. Tom 1 [The Sage Handbook of Qualitative Research. Vol. 1], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, pp. 77-106.
  28. Guba E.G., Lincoln Y.S. (2009) Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności [Paradigmatic controversies, contradictions and emerging confluences], [in:] Denzin N.K., Lincoln Y.S., eds., Metody badań jakościowych. Tom 1 [The Sage Handbook of Qualitative Research. Vol. 1], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, pp. 281-314.
  29. Habermas J. (1997) Modernizm - niedokończony projekt [Modernity- an incomplete project], [in:] R. Nycz, ed., Postmodernizm. Antologia przekładów [Postmodernism. An Anthology of Translations], Kraków.
  30. Hall C. M., Williams A.W., Lew A.A. (2005) Tourism: Conceptualizations, Institutions, and Issues, [in:] Lew A.A., Hall C. M., Williams A.W., eds., A Companion to Tourism, Blackwell Publishing Ltd., pp. 3-22.
  31. Heller M. (2009) Uwagi o etyce i metodyce pracy naukowej [Remarks on Ethics and Methodics of Research Work], [in:] idem, Jak być uczonym [How to Be a Scientist]. Wydawnictwo "Znak", Kraków, pp. 17-39.
  32. Hollinshead K. (2002) Tourism and the Making of the World: Tourism and the Dynamics of Our Contemporary Tribal Lives (Miami: Florida International University, The Year 2002-Honors Excellence Lecture, The Honors College).
  33. Hollinshead K., Ateljevic I., Ali N. (2009) Worldmaking Agency-Worldmaking Authority: The Sovereign Constitutive Role of Tourism, Tourism Geographies, 11(4): 427-443.
  34. Jamal T., Kim, H. (2005) Bridging the Interdisciplinary Divide: Towards an Integrated Framework for Heritage Tourism Research, Tourist Studies 5(1): 55-83.
  35. Jóhannesson G.T. (2005) Tourism Translations Actor-Network Theory and Tourism Research, Tourist Studies, 5: 133-150.
  36. Klimczyk J. (2002b) W poszukiwaniu utraconego mistrza [In Search of a Lost Mentor]. Z profesorem Tadeuszem Gadaczem rozmawia Joanna Klimczyk, Res Publica Nowa, 11.
  37. Klimczyk, J. (2002a) Mistrz jako wicemistrz [The Mentor as a Vice Mentor]. Z profesorem Tadeuszem Sławkiem rozmawia Joanna Klimczyk, Res Publica Nowa, 11.
  38. Krippendorf J. (1987) The Holiday Makers: Understanding the Impact of Leisure and Travel, Heinemann Ltd., London.
  39. Kuhn T.S. (2001) Struktura rewolucji naukowych [The Structure of Scientific Revolutions], Aletheia, Warszawa.
  40. Lyotard J.-F. (1997) Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy [The Postmodern Condition: A Report on Knowledge], Aletheia, Warszawa.
  41. Melosik Z. (2009) Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy [The University and Society. Discourses of Freedom, Knowledge and Power]. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków.
  42. Nash D., ed. (2007) The Study of Tourism: Anthropology and Sociological Beginnings, Elsevier, Amsterdam.
  43. Neyman E. (2005) Uczta skończona? O mistrzu i uczniu [The Finished Feast? On a Mentor and a Disciple], Kultura i Społeczeństwo, vol. 49, no. 3.
  44. Olbrycht K. (1998) Współczesne pytania wokół relacji "mistrz-uczeń" [Contemporary Questions on the 'Mentor-Disciple' Relation], Gazeta Uniwersytecka, no. 2 (58); www.gazeta.us.edu.pl [access: November 2011]
  45. Olesen V. (2009) Feministyczne badania jakościowe u progu milenium. Zarys i wyzwania [Early millenial feminist qualitative research: Challenges and contours], [in:] Denzin N.K., Lincoln Y.S., eds., Metody badań jakościowych. Tom 1 [The Sage Handbook of Qualitative Research. Vol. 1], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, pp. 19-75.
  46. Owsianowska S. (2011a) Czas wolny i rekreacja a płeć kulturowa [Leisure Time, Recreation, and Gender], [in:] R. Winiarski, ed., Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne [Recreation and Leisure Time. Humanistic Studies]. Wydawnictwa Akademickie, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
  47. Owsianowska S. (2011b) Tourism Promotion, Discourse and Identity, Folia Turistica, 25(1).
  48. Phillimore J., Goodson L., eds., (2004) Qualitative Research in Tourism: Ontologies, Epistemologies, Methodologies, Routledge, London and New York.
  49. Podemski K. (2005) Socjologia podróży [Sociology of Travel], Wydawnictwo UAM, Poznań.
  50. Pritchard A. (2005) Gender and Sexuality in Tourism Research, [in:] Lew A.A., Hall C. M., Williams A.W., eds., A Companion to Tourism. Blackwell Publishing Ltd., pp. 316-326.
  51. Pritchard A., Morgan N. (2007) De-centring tourism's intellectual universe, or traversing the dialogue between change and tradition, [in:] I. Ateljevic, A. Pritchard, N. Morgan, eds. The Critical Turn in Tourism Studies: Innovative Research Methodologies, Elsevier, Amsterdam, pp. 11-28.
  52. Readings B. (2002) Zmierzch uniwersytetu? [The Decline of the University?], Res Publica Nowa, 11, pp. 29-38.
  53. Rojek C., Urry J. (1997) Touring Cultures. Transformations of Travel and Theory, Routledge, London.
  54. Skórczewski D. (2008) Postmodernizm, dekolonizacja i europocentryzm [Postmodernizm, Decolonization, and Europo-centrism], "Teksty Drugie", 1-2: 33-55.
  55. Sławek T. (2002) Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  56. Sokal A., Bricmont (2004) Modne bzdury. O nadużyciach nauki popełnianych przez postmodernistycznych intelektualistów [Fashionable Nonsense], Prószyński i S-ka, Warszawa, 2004.
  57. Swain M.B. (2009) The Cosmopolitan Hope of Tourism: Critical Action and Worldmaking Vistas, Tourism Geographies, 11(4): 505-525.
  58. Szahaj A. (1996) Bać się postmodernizmu? [Should We Be Afraid of Postmodernism?], [in:] S. Czerniak, A. Szahaj, eds., Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów [Postmodernism, and Philosophy. Selected Texts], IFiS PAN, Warszawa.
  59. Szlachta Z. (1984) Mistrz [Mentor], Warszawa.
  60. Tribe J. (1997) The Indiscipline of Tourism, Annals of Tourism Research, 24: 638-657
  61. Tribe J. (2005) New Tourism Research, Tourism Recreation Research, 30(2): 5-8.
  62. Tribe J. (2006) The Truth about Tourism, Annals of Tourism Research, 33: 360-381.
  63. Tribe J. (2010) Tribes, Territories and Networks in the Tourism Academy, Annals of Tourism Research, 37: 7-33.
  64. Tribe J., Xiao H. (2011) Development in Tourism Social Sciences, Annals of Tourism Research, 38(1): 7-26.
  65. Urry J. (2007) Spojrzenie turysty [The Tourist Gaze. Leisure and Travel in Contemporary Societies], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  66. Urry J. (2009) Socjologia mobilności [Sociology Beyond Societies: Mobilities for the Twenty-first Century], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  67. van der Duim R. (2007) Tourismscapes. An Actor-Network Perspective, Annals of Tourism Research, 34(4): 961-976.
  68. Veijola S., Jokinen E. (1994) The Body in Tourism, Theory, Culture and Society, 11: 125-151.
  69. Williams A.W., Hall C. M., Lew A.A. (2005) Contemporary Themes and Challenges in Tourism Research, [in:] Lew A.A., Hall C. M., Williams A.W., eds., A Companion to Tourism. Blackwell Publishing Ltd., pp. 611-618.
  70. Wieczorkiewicz A., Brzozowska B., eds. (2010) Wyobraźnia turystyczna. Wprowadzenie [Tourist Imagination. Introduction], Kultura współczesna. Teoria, interpretacje, krytyka, 2010, 3.
  71. Winiarski R., Alejziak W. (2003) Perspektywy rozwoju nauk o turystyce [Prospects for Tourism Studies Development], [in:] R. Winiarski, ed., Nauki o turystyce. Część 1 [Tourism Studies. Vol. 1], Studia i Monografie, AWF Kraków.
  72. Ziemiński I. (2009) Sumienie nauki. O roli mistrza w kształceniu uniwersyteckim [The Conscience of Academia. On the Role of Mentor in University Education]. Ethos , 85-86: 70-78.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-3888
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu