BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Liebert Filip (Politechnika Śląska), Trzeciak Mateusz (Politechnika Śląska)
Tytuł
Bariery realizowania projektów rozwoju nowych produktów w MŚP - część teoretyczna
Barriers of Realizing New Product Development Projects in SMEs - Theoretical Part
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2016, z. 96, s. 99-112, rys., bibliogr. 66 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Zarządzanie projektem, Nowe produkty, Rozwój produktu
Small business, Project management, New products, Product development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedsiębiorstwa z sektora MŚP dość często borykają się z różnorodnymi problemami, które negatywnie wpływają na inicjowanie i realizowanie projektów rozwoju innowacyjnych produktów. W niniejszym artykule przedstawiono nowe, koncepcyjne ujęcie barier realizowania projektów rozwoju nowych produktów. Opracowano również koncepcyjny model badawczy, który będzie stanowił podstawę do dalszych badań empirycznych. Celem badań będzie weryfikacja wpływu poszczególnych barier na sukces projektów uruchomienia nowych produktów. (abstrakt oryginalny)

SMEs often suffer from various barriers that prevent or inhibit the initiation and realization of NPD projects. This article presents a new and conceptual approach to barriers of realizing NPD projects in SMEs. Also a conceptual research model was created, which will serve as a basis for further research about barriers of NPD. The future research will verify the impact of each barrier on success of NPD projects. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akgün A., Keskin H., Byrne J.: The Role of Organizational Emotional Memory on Declarative and Procedural Memory and Firm Innovativeness. Journal of Product Innovation Management, Vol. 29, 2012.
  2. Athaide G., Zhang J.: The Determinants of Seller-Buyer Interactions during New Product Development in Technology-Based Industrial Markets. The Journal of Product Innovation Management, Vol. 28, 2011.
  3. Baccarini D.: The logical framework method for defining project success. Project Management Journal, Vol. 30, No. 4, 1999.
  4. Badir Y., Büchel B., Tucci C.: A conceptual framework of the impact of NPD project team and leader empowerment on communication and performance: An alliance case context. International Journal of Project Management, Vol. 30, 2012.
  5. Bagno R., Freitas S. Gomes L. Salerno M., Silva D.: Innovation processes: Which process for which project? Technovation, Vol. 35, Elsevier, 2015.
  6. Bhuiyan N.: A framework for successful new product development. Journal of Industrial Engineering and Management, 4(4), 2011.
  7. Bond E.U., Houston M.B.: Barriers to Matching New Technologies and Market Opportunities in Established Firms. Journal of Product Innovation Management, Vol. 20, Iss. 2, 2003.
  8. Bonner J., Ruekert W., Walker O.: Upper management control of new product development projects and project performance. Journal of Product Innovation Management, Vol. 19, Iss. 3, Elsevier, 2002.
  9. Booz, Allen, Hamilton: New product management for the 1980's. Booz, Allen & Hamilton, Inc., New York 1982.
  10. Brown S., Eisenhardt K.: Product development: Past research, present findings, and future directions. Academic Management Review, Vol. 20, 1995.
  11. Chin K., Lam P.: Project Factors Influencing Conflict Intensity and Handling Styles in Collaborative NPD. Creativity and Innovation Management, Vol. 13, Iss. 1, 2004.
  12. Cooke-Davies T.: The "real" success factors on projects. International Journal of Project Management., Vol. 20, 2002.
  13. Cooper R., Edgett S., Kleinschmidt E.: New product development best practices study: What distinguishes the top performers: American Productivity & Quality Center, Houston, USA 2002.
  14. Cooper R.: Perspective: the Stage-Gate® idea-to-launch process-update, what's new, and NexGen systems. Journal of Production Innovation Management, Vol. 25, Iss. 3, 2008.
  15. Cooper R.: Stage-gate systems: a new tool for managing new products. Business Horizon, Vol. 33, Iss. 3, 1990.
  16. Cooper R.: Winning at New Products. Addison-Wesley Publishing Company, Reading, MA, 1993.
  17. Crawford C.: New product management. Illinois: Richard D. Irwin. Illinois 1997.
  18. Danielak W.: Elementy kapitału relacyjnego oddziałujące na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] Matejun M. (red.), Wyzwania i perspektywy zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  19. Davidson Frame J.: Zarządzanie projektami w organizacjach. Wyd. WIG-Press, Warszawa 2001.
  20. De Visser M., Weerd-Nederhof P., Faems D., Song M., Van Looy B.: Structural ambidexterity in NPD processes: A firm-level assessment of the impact of differentiated structures on innovation performance. Technovation, Vol. 30, Iss. 5, 2010.
  21. Engberg R., Altmann P.: Regulation and Technology Innovation: A Comparison of Stated and Formal Regulatory Barriers throughout the Technology Innovation Process. Journal of Technology Management and Innovation, Vol. 10, Iss. 3, 2015.
  22. Feldens M., Maccari E., Garcez M.: Barriers for production innovation in small and medium technology-based firms in Brazil. Brazilian Business Review, Vol. 9, Iss. 3, 2012.
  23. Felekoglu B., Maier A., Moultrie J.: Interactions in new product development: How the nature of the NPD process influences interaction between teams and management. Journal of Engineering and Technology Management, Vol. 30, 2013.
  24. Gerwin D., Barrowman N.: An Evaluation of Research on Integrated Product Development. Journal Management Science, Vol. 48, Iss. 7, USA 2002.
  25. Gopalakrishnan S., Damanpour F.: A review of innovation research in economics, sociology and technology management. Omega: The International Journal of Management Science, Vol. 25, No. 1, 1997.
  26. Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  27. Haque B.: Problems in concurrent new product development: an in-depth comparative study of three companies. Integrated Manufacturing Systems, Vol. 14, 2003.
  28. Hedegaard C., Dukovska-Popovska I., Steger-Jensen K., Sommer A.: Improved Product Development Performance through Agile/Stage-Gate Hybrids: The Next-Generation Stage-Gate Process? Research-Technology Management, Vol. 58, Iss. 1, 2015.
  29. Henard D., Szymanski D.: Why some new products are more successful than others. Journal of Marketing Research, Vol. 38, Iss. 3, 2001.
  30. Hsing H., He-Yau K., Xiaoqiang X., Lee A., Yunhuan T.: Developing new products with knowledge management methods and process development management in a network. Computers in Industry, Vol. 59 Elsevier, 2008.
  31. Januszak W., Januszak K., Prozorowicz M,, Świadek A., Wiśniewska J.: Determinanty innowacyjności przedsiębiorstw. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2002.
  32. Jayaram J., Malhotra M.K.: The Differential and Contingent Impact of Concurrency on New Product Development Project Performance: A Holistic Examination. Decision Science Journal, Vol. 41, No. 1, 2010.
  33. Ju M., Zheng Zhou K., Yong Gao G., Lu J.: Technological Capability Growth and Performance Outcome: Foreign Versus Local Firms in China. Journal of International Marketing, Vol. 21, No. 2, 2013.
  34. Kahn K.B., Barczak, G., Nicholas J., Ledwith A., Perks H.: An Examination of New Product Development Best Practice. Journal of Product Innovation Management, Vol. 29, Iss. 2, 2012.
  35. Kahn K.B., Kenneth B.: The PDMA Handbook of New Product Development, 2008.
  36. Knudsen M.P.: The Relative Importance of Interfirm Relationships and Knowledge Transfer for New Product Development Success. Journal of Product Innovation Management, Vol. 24, Iss. 2, 2007.
  37. Kotey B., Sorensen T.: Barriers to Small Business Innovation in Rural Australia. Australasian Journal of Regional Studies, Vol. 20, 2014.
  38. Koufteros X.A., Rawski G.E., Rupak R.: Organizational Integration for Product Development: The Effects on Glitches, On-Time Execution of Engineering Change Orders, and Market Success. Decision Sciences, Vol. 41, Iss. 1, 2010.
  39. Krawiec F.: Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi. Wyd. Difin, Warszawa 2000.
  40. Le Dain M., Merminod V.: A knowledge sharing framework for black, grey and white box supplier configurations in new product development. Technovation, Vol. 34, Iss. 11, Elsevier, 2014.
  41. Lechler T., Thomas J.: Examining new product development project termination decision quality at the portfolio level: Consequences of dysfunctional executive advocacy. International Journal of Project Management, Vol. 33, Iss. 7, 2015.
  42. Leković B.: Entrepreneurs perception of barriers for development of innovation: analysis of data from Northern Bačka county. Megatrend Review, Vol. 10, 2013.
  43. Lester A.: Project management, planning and control. Butterworth-Heinemann, 2006.
  44. Lynch P., O'Toole T., Biemans W.: From conflict to crisis in collaborative NPD. Journal of Business Research, Vol. 67, Iss. 6, Elsevier, 2014.
  45. Madrid-Guijarro A., Garcia D. and Van Auken H.: Barriers to Innovation among Spanish Manufacturing SMEs. Journal of Small Business Management, Vol. 47, Iss. 4, 2009.
  46. Nauman S., Mansur K., Ehsan N.: Patterns of empowerment and leadership style in project environment. International Journal of Project Management, 2010, Vol. 28, Iss. 7, 2010.
  47. Nogalski B., Karpacz J., Wójcik-Karpacz A.: Funkcjonowanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Wydawnictwo AJG, Bydgoszcz 2004.
  48. Pattikawa L., Verwaal E., Commandeur H.: Understanding new product project performance. European Journal of Marketing, Vol. 40, 2006.
  49. Rockart J.F.: Chief executives define their own data needs. Harvard Business Review, 1979.
  50. Sandmeier P.: Customer Integration in Industrial Innovation Projects. 1st ed. Springer Gabler, Gabler Edition Wissenschaft, 2008.
  51. Sheng S., Zhou K., Lessassy L.: NPD speed vs. innovativeness: The contingent impact of institutional and market environments. Journal of Business Research, Vol. 66, Iss. 11, Elsevier, 2013.
  52. Shenhar A., Dvir D.: Nowe spojrzenie na zarządzanie projektami. Wyd. APN Promise, Warszawa 2008.
  53. Sisodiya S., Johnson J.: Resources in NPD: An Investigation of Resource Capabilities. International Journal of Business and Management, Vol. 9, No. 2, 2014.
  54. Skawińska E., Zalewski R.: Innowacyjność przedsiębiorstw - bariery i sposoby ich ograniczania. Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Zielona Góra 2014.
  55. Sojkin B.: Zarządzanie produktem. PWE, Warszawa 2003.
  56. Sosnowska A., Łobejko S., Kłopotek A., Brdulak J., Rutkowska-Brdulak A., Żbikowska K.: Jak wdrażać innowacje technologiczne w firmie. Poradnik dla przedsiębiorców. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2005.
  57. Spałek S.: Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2004.
  58. Stabryła A., Małkus T. (red.): Strategie rozwoju organizacji. Mfiles.pl: Encyklopedia Zarządzania, Kraków 2012.
  59. Strużycki M. (red.): Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie. Difin, Warszawa 2002.
  60. Takeishi A.: Bridging inter- and intra-firm boundaries: management of supplier involvement in automobile product development. Strategic Management Journal, Vol. 22, Iss. 5, 2001.
  61. Takeuchi H., Nonaka I.: The New New Product Developement Game. Harvard Business Review, Vol. 61, No. 1, 1986.
  62. Wąsowicz M.: Sukces w zarządzaniu projektami. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 2/1, Gdańsk 2009.
  63. Wąsowicz M.: Poziom dojrzałości zarządzania projektami w sektorze MŚP. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 49, Wrocław 2009.
  64. Wach K.: Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008.
  65. Wang Y., Li-Ying J.: When does inward technology licensing facilitate firms' NPD performance? A contingency perspective. Technovation, Vol. 34, Iss. 1, 2014.
  66. Westerveld E.: The Project Excellence Model: linking success criteria and critical success factors. International Journal of Project Management, Vol. 21, 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu