BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Górak-Sosnowska Katarzyna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Wizerunki kobiet sukcesu w świecie arabskim
Images of career women in the Arab world
Źródło
Kobieta i Biznes, 2015, nr 1-4, s. 3-11, s. 32-40, bibliogr. 18 poz.
Women & Business
Słowa kluczowe
Kobieta, Islam, Kobieta w biznesie, Polityka
Woman, Islam, Women in business, Politics
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Kraje Zatoki Perskiej
Persian Gulf countries
Abstrakt
Na temat kobiet w świecie islamu funkcjonuje wiele stereotypów. Dotyczą one przede wszystkim statusu kobiety w prawie muzułmańskim, pozycji w rodzinie oraz kwestii związanych z obyczajowością. Problem aktywności kobiet w sferze publicznej podejmowany jest relatywnie rzadko i głównie przez pryzmat barier i ograniczeń uniemożliwiających kobietom pełną partycypację w życiu społecznym. Z tych powodów wydaje się, że między pojęciami "kobieta arabska" i "kobieta sukcesu" nie może istnieć żaden związek, a jeżeli już jakiś, to sprzeczność. Opracowań poświęconych kobietom sukcesu w świecie arabskim jest niewiele. Dwa dominujące w literaturze nurty to nieliczne publikacje o zamożnych kobietach biznesu mieszkających głównie w państwach Zatoki Perskiej1. Przedstawiane są w nich jako ikony swoich państw, swoiste "cyfrowe Szeherezady" - immanentny dowód na to, że w świecie arabskim jest miejsce na rozwój kobiet. Drugi nurt dotyczy kobiet liderek społeczności lokalnych. Został on wzmocniony doświadczeniami ostatnich czterech lat, a w szczególności dynamicznych przemian politycznych określanych jako Arabska Wiosna Ludów.(fragment tekstu)

Many factors shape the images of women presented in this paper. First of all, it is necessary to mention social background - important particularly in the case of career women in the world of business or politics. With the exception of the Tunisian minister, of whose decent little is known, and Queen Rania, who is mentioned as the First Lady rather than a politician, all these women come from eminent families. These families often have a material impact on the economic and political life of the country, while other members of these families occupy important positions in the state. Whether conformists (Husna Rashid) or rebels (Nuriya as-Sabih), women derive legitimacy for their actions from the high social status. The ssocial background seems to be unimportant in the case of women from the other two categories, in particular show business. This, or perhaps the specific character of the profession, could account for the fact that the three singers in question attract more media attention, especially as far as their private lives are concerned. Women from the world of business and politics are presented solely through the prism of what they do in the professional sphere.(fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahmed L. [1992], Women and Gender in Islam. Historical Roots of a Modern Debate, Yale University Press.
  2. Apiku S. [2003], Her honor is historic, worldpress.org, 10.03.2003. Arab women leadership outlook 2009-2001 [2009], PricewaterhouseCoopers.
  3. Chakir M. [2006], Women preachers: Morocco's news weapon against Islamic extremism, "Middle East Times", 28.04.2006.
  4. Chmielowska D., Grabowska D., E. Machut-Mendecka (red.) [2001], Być kobietą w Oriencie, Dialog, Warszawa.
  5. Esfandiari H. [2015], The Role and Status of Women after the Arab Uprisings, IEMed. Mediterranean Yearbook Med.
  6. Gładys-Jakóbik J. [2006], Wprowadzenie, w: Różne oblicza i uwarunkowania sukcesu we współczesnej Polsce, red. J. Gładys- Jakóbik, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  7. Górak-Sosnowska K., Kubicki M. [2005], Kobiety na rynku pracy w państwach Zatoki: utopia czy rzeczywistość?, w: Kobiety Bliskiego Wschodu, red. M. Dziekan, I. Kończak, Łódź.
  8. Leila R. [2007], A verdict for women, "Al-Ahram", nr 837, 22- 27.03.2007.
  9. Macleod S. [2000], The Queen of the Hashemite Kingdom of Jordan is a key interlocutor between Arabs and the West, "Time", Vol. 168, No. 21.
  10. Mitchell M., Al-Jarbou R. [2004], Saudi Women and the Jeddah Economic Forum, "Saudi-US Relations Newsletter".
  11. Mernissi F. [2005], Digital Scheherazade, http://www.mernissi.net/books/articles/digital_scheherazade.html, 14.04.2007.
  12. Mernissi F. [2005], Von arabischen Frauen, die Häfen bauen, "Le Monde diplomatique", 11.
  13. Rasromani W. [2006], CEBA forms division in Alexandria, "The Daily Star", 20.02.2006.
  14. Stack M. [2006], Even war can't stop her party, "Los Angeles Times", 16.11.2006.
  15. Sung M. [2007], Egypt judge says women judges would contradict Sharia, "Jurist", 3.03.2007.
  16. UNDP [2005], Arab Human Development Report.
  17. UNIFEM [2004], Progress of Arab Women One Paradigm, Four Arenas, and more than 140 Million Women.
  18. World Bank [2013], Opening doors: gender equality and developmentin the Middle East and North Africa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1230-9427
Język
pol, eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu