BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Šipikal Miroslav (University of Economics in Bratislava), Némethová Valéria (University of Economics in Bratislava)
Tytuł
EU Cohesion Policy - Booster or Destroyer of National Policies? Case Of Universities
Polityka spójności Unii Europejskiej - bodziec czy element niszczący polityki krajowe? Przypadek uniwersytetów
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 466, s. 203-211, rys., bibliogr. 23 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Wyzwania dla spójności Europy - gospodarka, zrównoważony rozwój, konkurencyjność
Słowa kluczowe
Polityka spójności, Fundusze strukturalne, Szkolnictwo wyższe
Cohesion policy, Structural funds, Higher education
Uwagi
Klasyfikacja JEL: R58
streszcz., summ.
Abstrakt
Polityka spójności jest jedną z najważniejszych polityk europejskich. Jej wpływ jest szczególnie silny w nowych państwach członkowskich, które stały się głównymi beneficjentami pomocy w ramach tej polityki. Polityka spójności rozciąga się na wiele obszarów rozwoju, na przykład edukację, transport czy wsparcie innowacji. W niektórych państwach członkowskich silnie wpływa na politykę krajową. Niniejszy artykuł ma na celu przeanalizowanie interakcji między polityką spójności a krajowymi politykami sektorowymi na przykładach z krajów Europy Środkowej. Okazuje się, że polityka spójności często prowadzi do znacznego osłabienia polityk krajowych, a w niektórych przypadkach może nawet zaprzeczyć ich intencjom. Rządy muszą zwracać większą uwagę na koordynację tych polityk, a także na właściwe otoczenie instytucjonalne(abstrakt oryginalny)

The cohesion policy is among the most important European policies. Its influence is particularly strong in the new member states, which have become the major recipients of aid under this policy. Cohesion policy is very wide and extends into many areas of development, such as for example education, transport or innovation support so in some member states it strongly influences national policies in various areas. This article aims to analyse the interaction between cohesion policy and national sectoral policies on some examples from Central European countries. It turns out that cohesion policy often leads to a significant reduction in national policies and in some cases may even negate their intentions. The governments need to pay more attention to coordination of these policies and also to proper institutional environmental(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Abbot M., Doucouliagos C., 2003, The efficiency of Australian universities: a data envelopment analysis. Economics of Education Review, 22(1), pp.89-97.
  2. Andreou G., 2010, The domestic effects of EU cohesion policy in Greece: islands of Europeanization in a sea of traditional practices, Southeast European and Black Sea Studies, Vol. 10 (1), pp. 13-27.
  3. Bachtler J., Wren C., 2006, Evaluation of European Union cohesion policy: research questions and policy challenges, Regional Studies, 40.02, pp. 143-153.
  4. Barca F., 2009, An Agenda for a Reformed Cohesion Policy: The Barca Report, Brussels: European Commission, DG Regio.
  5. Barca F., McCann P., Rodríguez-Pose A., 2012, The case for regional development intervention: place based versus place neutral approaches, Journal of Regional Science, 52, pp. 134-152, doi: 10.1111/j.1467-9787.2011.00756.x.
  6. Crescenzi R., De Filippis F., Pierangeli F., 2015, In tandem for cohesion? Synergies and conflicts between regional and agricultural policies of the European Union, Regional Studies, 49(4), pp. 681-704.
  7. Dąbrowski M., 2014, Towards place-based regional and local development strategies in Central and Eastern Europe? EU cohesion policy and strategic planning capacity at the sub-national level, Local Economy, 29(4-5), pp. 378-393.
  8. European Commission, 2010, 5th Report on Economic Social and Territorial Cohesion, http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion5/index_en. cfm.
  9. EUA, 2015, Designing Strategies for Efficient Funding of Universities in Europe, Brussel, http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/designing-strategies-for-efficient-funding-of-universities-in-europe.pdf?sfvrsn=4, (access 01.10.2015).
  10. GEFRA, 2010, Ex post evaluation of Cohesion Policy programmes 2000-2006 financed by the European Regional Development Fund, GEFRA, Munster.
  11. Johnes G., Johnes, J., 1993, Measuring the research performance of UK economics departments: application of data envelopment analysis, Oxford Economic Papers, 45(2), pp. 332-348.
  12. Kooiman J., 2003, Governing as Governance, Sage, London.
  13. Mike K., Balás G., 2014, Contracting for structural funds: How the EU's rules of the game shape the behaviour of member state governments, HÉTFA Research Institute and Center for Economic and Social Analysis, HÉTFA Working Paper 8, Budapest, https://ideas.repec.org, (access 20.02.2016.
  14. Ministerstvo školstva SR: Výročné správy o stave vysokého školstva 2007 - 2014, 2015, Bratislava, https://www.minedu.sk/vyrocne-spravy-o-stave-vysokeho-skolstva/, (access 01.10.2015).
  15. OECD, 2014, Education at a Glance 2014 - OECD Indicators, OECD, Directorate for Education, Paris, www.oecd.org, (access 02.04.2011).
  16. Pike A., Rodríguez-Pose A., Tomaney J., 2006, Local and Regional Development, Routledge, London.
  17. Rehák Š., 2005, Univerzita ako katalyzátor poznatkov v regiónoch, [in:] New Members - New Challenges for the European Regional Development Policy. International Conference proceedings, 27th-30th September 2005, Nový Smokovec, pp. 285-290
  18. Rodríguez-Pose A., Garcilazo E., 2015, Quality of government and the returns of investment: Examining the impact of cohesion expenditure in European regions, Regional Studies, 49(8), pp. 1274-1290.
  19. Rodríguez-Pose A., Storper M., 2006, Better rules or stronger communities? On the social foundations of institutional change and its economic effects, Economic geography, 82(1), pp.1-25.
  20. Šipikal M., Pisár P., Uramová M., 2010, Support of innovation at regional level, E+M Ekonomie a Management, 13(4), pp.74-84.
  21. Tömmel I., 2016, EU governance of governance: Political steering in a non-hierarchical multilevel system, Journal of Contemporary European Research, 12(1), pp. 406-423.
  22. Weerts D.J., Ronca J.M., 2012, Understanding differences in state support for higher education across states, sectors, and institutions: A longitudinal study, The Journal of Higher Education, 83(2), pp.155-185.
  23. Zoznam prijímateľov k 30.09.2015 a prehľad pomoci k 30.09.2015 za PO 2007-2013, 2015, http://nsrr.sk/cerpanie/, (access 20.10.2015).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.466.21
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu