BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stefańska Anna (Politechnika Warszawska)
Tytuł
Efemerydy architektury
Architecture Ephemerals
Źródło
Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 2017, nr 53(2), s. 99-114, fot., bibliogr. 5 poz.
Vistula University Working Papers
Słowa kluczowe
Architektura, Urbanistyka, Wystawy
Architecture, Urban studies, Exhibitions
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
We współczesnych czasach zmysł estetyczny oraz ogólna wiedza z zakresu teorii i praktyki architektury są już niewystarczające. Architekci wciąż odkrywają interdyscyplinarne możliwości zaawansowanego projektowania. W projektowaniu architektonicznym zaczęto zapożyczać z innych dziedzin cyfrowe systemy generatywne - zawód architekta po raz pierwszy nie sprowadza się tylko do kreowania formy i układów funkcjonalnych, ale także do głębszego rozumienia zachodzących procesów i analizowania różnorodnych czynników wpływających na powstawanie obiektów budowlanych. Analizując współczesne obiekty pawilonowe w kontekście zastosowanych nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych, czy technologicznych nie można nie zauważyć, że zanika pierwotne postrzeganie pawilonu wystawowego jako neutralnej zamkniętej przestrzeni. Pawilon staje się narzędziem, które ma zaintrygować czy zainteresować publiczność i "zaprosić" do interakcji. Pawilony stają się eksponatami promującymi wydarzenia. W konsekwencji ich forma, struktura czy konstrukcja nie są bez znaczenia, każdy element jest projektowany z pieczołowitą starannością, aby nadać obiektowi charakter unikatowości i rozpoznawalności. (abstrakt oryginalny)

Nowadays architectural taste and knowledge in such fields as the theory of architecture and practical abilities are not sufficient to be a good designer. Architects keep discovering multidisciplinary skills in more advanced designing. It becomes more common to use digital generative systems in designing - for the first time being an architect is not only designing form and function of buildings; an architect must understand the way buildings live, from designing till their natural death or taking down. While analysing expo pavilions in innovative construction systems, materials or technology context, it is clearly seen that those buildings are no longer just buildings covering the exhibition but are the tool to intrigue and interest the public, they are inviting to interact with them. Pavilions are becoming the showpiece which advertises publicity to take part in such events as expo. Since that, every detail designed by architects is essential and makes those ephemerals rareness and uniqness. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Findling J.E., Pelle K.D. (2008), Encyclopedia of World's Fairs and Expositions, McFarland&Company, Inc., Publishers, Jefferson.
  2. Greenhalgh P. (2011), Fair World, a history of World's Fairs and Expositions, from London to Shanghai, 1851-2010, Papadakis, Berkshire.
  3. Kusch C.F. (2013), Construction and Design Manual Exhibition Halls, Dom Publishers, Berlin.
  4. Kysiak M. (1998), Architektura pawilonów wystawowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
  5. Słyk J. (2012), Źródła architektury Informacyjnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2353-2688
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu