BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cicha Karina (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Komunikacja wizualna - humanistyczne oblicze informatyki?
Visual Communication - A Humanistic Face of It?
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2017, nr 317, s. 42-53, rys., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Społeczeństwo informacyjne, Myślenie sieciowe, Wizualizacja danych
Information society, Network thinking, Data visualisation
Uwagi
Klasyfikacja JEL: O33
streszcz., summ.
Abstrakt
Komunikacja wizualna to proces dostarczania odbiorcom treści poprzez medium oparte na zmyśle wzroku. W dobie nowych mediów to pojęcie wydaje się szczególnie znaczące. Społeczeństwo informacyjne czerpie informacje głównie ze środowiska komputerowego, a więc przede wszystkim przez zmysł wzroku. Dlatego tak ważne jest, w jaki sposób poszczególne informacje są w Internecie prezentowane, zwłaszcza w sytuacji, kiedy mowa o portalach opiniotwórczych. Komunikacja wizualna jest tym typem komunikowania, który skupia się przede wszystkim na zmyśle wzroku. W czasach dominacji, czy nawet tyranii obrazu, to właśnie przeglądając np. strony internetowe, czerpiemy informacje dotyczące wielu dziedzin życia. Pojawia się więc pytanie: czy komunikacja wizualna może uchodzić za nowy wzorzec komunikacji w ogóle w społeczeństwie informacyjnym, a jeśli tak, jakie można sformułować jej ogólne zasady? Celem niniejszej pracy jest wskazanie tendencji w projektowaniu przekazu wiodących polskich internetowych serwisów informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektu wizualnego, a więc odpowiedź na pytanie, czy komunikacja wizualna stanowi w istocie humanistyczne oblicze technologii informacyjnych.(abstrakt oryginalny)

Visual communication is a process of providing content to the users via visible medium. Nowadays, in times of new media this term seems to be crucial. The network society retrieves information mostly through computer-mediated-communication (CMC) which means mostly through visual communication. That is why the importance of communication and information design needs to be pointed out especially in case of news portals. Visual communication is obviously related to eye-sight. In times of the tyranny of images we gather information not by meticulous reading but mostly by just glimpsing at some images provided. The question arises whether visual communication can be defined as a new pattern of communication in network society in general, and if so, what its rules can be distinguished. The aim of the paper is to describe tendencies in information design among leading Polish news portals emphasizing their visual aspect and, therefore, to answer the question whether visual communication can be called "the humanistic face of IT".(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barney D. (2004), The Network Society, Polity Press, Cambridge.
  2. Castells M. (2011), The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society, and Culture, John Wiley & Sons.
  3. Dijk J.A. van (2005), The Network Society: Social Aspects of New Media, SAGE.
  4. Horn R.E. (2000), Information Design: Emergence of a New Profession [w:] R. Jacobson, Information Design, MIT Press.
  5. Martin R. (2009), The Design of Business: Why Design Thinking is the Next Competitive Advantage, Harvard Business Press.
  6. Mijksenaar P. (1997), Visual Function: An Introduction to Information Design, 010 Publishers, Rotterdam.
  7. Racine N. (2002), Visual Communication: Understanding Maps, Charts, Diagrams, and Schematics, Learning Express, New York.
  8. Skyrme J. (1991), Knowledge Networking, Creating the Collaborative Enterprise, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  9. Smiciklas M. (2012), The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audiences, Que Publishing.
  10. [www 1] Bradley S., 3 Design Layouts, http://vanseodesign.com/web-design/3-designlayouts/ (dostęp: 28.02.2016).
  11. [www 2] Gąsiewski M., Eyetracking w badaniach użyteczności, http://www.ittechnology.us/ eyetracking-w-badaniach-uzytecznosci/ (dostęp: 28.02.2016).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu