- Autor
- Łada Monika (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie), Dziubiński Tomasz (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
- Tytuł
- Budżet zadaniowy - narzędzie poprawy efektywności i tworzenia fasady legitymizacyjnej
Performance Budget as a Tool of Effectiveness Improvement and Creation of Legitimacy Façade - Źródło
- Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2017, nr 1 (85), s. 93-103, rys., bibliogr. 30 poz.
- Tytuł własny numeru
- Zarządzanie finansami
- Słowa kluczowe
- Finanse publiczne, Budżet zadaniowy, Nowe zarządzanie publiczne
Public finance, Task budget, New public management - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Cel - Przedstawienie oddziaływania korzyści i barier wprowadzania budżetu zadaniowego jako czynników determinujących proefektywnościowe i symboliczne wykorzystanie tego narzędzia zarządzania finansami publicznymi. Metodologia badania - Opracowanie przygotowano na podstawie przeglądu literatury przedmiotu oraz wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród osób zaangażowanych we wdrażanie budżetów zadaniowych. Wynik - Określenie czynników determinujących symboliczne wykorzystanie budżetu zdaniowego jako narzędzia zwiększającego efektywność i tworzącego fasadę legitymizacyjną oraz percepcja ich znaczenia na etapie wprowadzania przez wykonawców. Oryginalność/wartość - Przyjęta perspektywa teoretyczna wywodząca się z podejścia neoinstytucjonalnego pozwoliła zaprezentować oczekiwane korzyści i bariery budżetu zadaniowego z interesującej, społecznej perspektywy.(abstrakt oryginalny)
Purpose - To present the institutional aspects of the benefits and barriers in the implementation of performance budget as the factors that determine the pro-effective and symbolic usage of this tool in public financial management. Design/methodology/approach - The research is based on the literature review and the results of survey carried out among the civil servants responsible for implementing performance budgets. Findings - The identification of the most important factors determining the symbolic usage of a performance budget as a legitimacy façade and the presentation of the perception of its meaning for civil servants responsible for implementation. Originality/value - The theoretical perspective adopted derives from the neo-institutional approach and allows to present the expected benefits and barriers of a performance budget from an interesting social perspective.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Budżet zadaniowy: Racjonalność - Przejrzystość - Skuteczność. Metodyka (2006). Materiały Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Warszawa: Departament Budżetu Zadaniowego.
- Burzyńska, D. (2011). Budżet zadaniowy narzędziem zarządzania finansami jednostek samorządu terytorialnego. Studia Prawno-Ekonomiczne, 84 (8), 251-266.
- Dąmbska, A. (2015). Imitacja budżetu zadaniowego. Liberté! O naprawie Rzeczpospolitej, XX. Pobrane z: http:// liberte.pl/imitacja-budzetu-zadaniowego.
- Elsbach, K.D. (1994). Managing Organizational Legitimacy in the California Cattle Industry. The Construction and Effectiveness of Verbal Accounts, Administrative Science Quarterly, 39 (1), 57-88.
- Głuchowski, J. (2001). Budżet i procedura budżetowa. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
- Guziejewska, B. (2010). Finanse publiczne wobec wyzwań globalizacji. Warszawa: Poltext.
- Kaczmarek, M. (2008). Budżet zadaniowy jako sprawne narzędzie zarządzania finansami publicznymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 14. Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia, 341-355.
- Kaczurak-Kozak, M. (2012). Teoretyczne zagadnienia budżetu zadaniowego. W: K. Winiarska (red.), Budżet zadaniowy w teorii i praktyce (s. 1-24). Warszawa: C.H. Beck.
- Komorowski, J. (2012). Budżet zadaniowy jako narzędzie racjonalizacji gospodarki budżetowej. W: P. Albiński (red.), Budżetowanie zadaniowe w kontekście sanacji finansów publicznych w krajach Unii Europejskiej (s. 15- 55). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
- Korzuch B. (2010). Innowacyjność w zarządzaniu publicznym. W: A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz (red.), Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie (s. 31-45). Warszawa: Liber.
- Kozarkiewicz, A., Łada, M. (2013). Teoria legitymizacji w badaniach z zakresu rachunkowości. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 71, 161-175.
- Kozuń-Cieślak, G. (2010). Budżetowanie w jednostkach samorządu terytorialnego - reorientacja z administrowania na zarządzanie. Finanse Komunalne, 9.
- Łada, M. (2015). Zasoby czy osiągnięcia organizacji - wpływ procesów legitymizacyjnych na zmianę kategorii pomiaru. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 244, 110-119.
- Łada, M. (2016). Rozwarstwienie w systemie rachunkowości zarządczej - studium przypadku. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4 (11), 177-188.
- Łada, M. (2016). Teoria legitymizacji w badaniach nad zarządzaniem uczelnią wyższą. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 420, 207-215.
- Lubińska, T. (red.) (2007). Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi. Warszawa: Difin.
- Lubińska, T. (2009). Nowe zarządzania wydatkami publicznymi. W: T. Lubińska (red.), Nowe zarządzanie publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce (s. 17-38). Warszawa: Difin.
- Misiąg, W. (2007). Bariery wdrażania budżetowania zadaniowego. W: A. Pomorska, A. Szołno-Koguc, J. Głuchowski (red.), Uwarunkowania i bariery w procesie naprawy finansów publicznych. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Misiąg, W. (2013). Siedem lat wdrażania budżetu zadaniowego- refleksje i prognozy. W: K. Marchewka-Bartkowiak, Z. Szpringer (red.), Budżet zadaniowy (s. 85-102). Warszawa: Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu.
- Philip, L. (red.) (1991). Dictionnaire encyclopédique de finances publiques. Paryż: SFFP.
- Płoskonka, J. (2010). Wdrożenie koncepcji budżetu zadaniowego w Polsce - pierwsze doświadczenia. W: A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz (red.), Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie (s. 131-144). Warszawa: Liber.
- Podstawka, M. (red.) (2010). Finanse. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Posmyk, E. (2013). Budżet zadaniowy jako skuteczne narzędzie zarządzania finansami JST, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy unii europejskiej. Studia Oeconomica Posnaniensia, 1 (4) (253), 48-61.
- Postuła, M. (2013). Budżet zadaniowy w Polsce - osiągnięcia i wyzwania. W: K. Marchewka-Bartkowiak, Z. Szpringer (red.), Budżet zadaniowy (s. 59-84). Warszawa: Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu.
- Postuła, M., Perczyński P. (red.) (2010). Budżet zadaniowy w administracji publicznej. Warszawa: Ministerstwo Finansów.
- Schick, A. (2004). Państwo sprawne - rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze realizacji, choć jej czas już nadszedł. Służba Cywilna, 8, 11-56.
- Sierak, J. (2011). Budżet zadaniowy jako narzędzie wzrostu efektywności gospodarowania finansami w jednostkach samorządu terytorialnego. Studia i Prace Kolegium Zarządzania Finansów, 107.
- Suchman, M.C. (1995). Managing Legitimacy: Strategy and Institutional Approaches. Academy of Management Review, 20 (3), 571-610.
- Winiarska, K. (red.) (2012). Budżet zadaniowy w teorii i praktyce. Warszawa: C.H. Beck.
- Zawadzka-Pąk, U.K. (2014). Konstrukcja prawna, wdrażanie i realizacja budżetu zadaniowego we Francji i w Polsce. Kraków-Legionowo: edu-Libri.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2450-7741
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.18276/frfu.2017.1.85-08