BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gmiterek Grzegorz (i Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach - przegląd i analiza polskich projektów
Mobile applications in museums - review and analysis of Polish project
Źródło
e-mentor, 2017, nr 2, s. 26-39, rys., tab., bibliogr. 30 poz.
Słowa kluczowe
Instytucje kultury, Aplikacje mobilne, Muzea, Dostęp do informacji, Gromadzenie wiedzy
Cultural institutions, Mobile applications, Museums, Access to information, Knowledge acquisition
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Instytucje kultury coraz częściej udostępniają użytkownikom mobilne aplikacje ułatwiające zapoznawanie się z zasobami i prowadzoną przez nie działalnością. Zaawansowane technologicznie i oferujące różne funkcje smartfony czy tablety są dzisiaj narzędziami, które w atrakcyjny sposób pozwalają prezentować różnorodne treści, przydatne choćby podczas zwiedzania muzeów. Artykuł przedstawia wyniki analizy i badań porównawczych mobilnych aplikacji wspierających działalność polskich muzeów. Zaprezentowano programy przygotowane z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych z systemem Android. Celem artykułu jest także przegląd i analiza najbardziej popularnych mobilnych rozwiązań związanych z działalnością muzeów. Pod uwagę wzięto aplikacje obecne w rankingach udostępnionych przez sklep internetowy Google Play oraz internetowy serwis statystyczny AppBrain.com. Autor uwzględnił zarówno możliwości urządzeń przenośnych, mechanizmy, w które są one aktualnie wyposażone, jak i interaktywność i multimedialność samych programów oraz udostępnianych za ich pośrednictwem treści. Popularność poszczególnych aplikacji została ustalona m.in. na podstawie dostępnych w sieci aktualnych danych statystycznych, w tym zwłaszcza informacji o liczbie pobrań danej aplikacji, komentarzy oraz ocen wystawianych przez użytkowników.(abstrakt oryginalny)

Cultural heritage institutions (e.g. museums) expand the scope of information technology adaptation and make mobile applications available to the users. Up to date mobile devices (like smartphones or tablets) become fully functional devices for display and interaction with online museum information resources. This type of information dissemination can be exploited efficiently in shaping information literacies for young users for whom mobile device has become a major tool for communication, entertainment and knowledge acquisition. The paper presents the results of comparative analysis of mobile applications for museum information services in Poland. The study covered recent and most popular mobile application for online exhibitions and for accessing museum collections and it has been limited to mobile applications for Android operation system. The analysis was based on selected applications highly rated on Google Play Store and AppBrain.com. The popularity of mobile applications was established based on statistical data - rating score, user comments and the total number of downloads. The study indicates selected features such as mobile devices capacities, built-in mechanisms (gyroscope, GPS, camera), interactivity and multimedia features(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aplikacja Asiunia. Czym jest i jak z niej korzystać?, http://www.fokus.tv/news/aplikacja-asiunia-czym-jest-i-jak-z-niej-korzystac-video/12594.
  2. Aplikacja mobilna, http://time4mobi.pl/wp-content/uploads/2016/10/aplikacja-mobilna.png.
  3. Appbrain.com, https://www.appbrain.com
  4. Apptimizer. Castles of Poland, http://www.appbrain.com/apptimizer/castles-of-poland/com.plcastles.
  5. Barycki P., Uprawnienia aplikacji w Androidzie - zagrożenie czy konieczność. Pytamy deweloperów, http://www.spidersweb.pl/2013/12/uprawnienia-w-androidzie.html.
  6. Beacon: przewodnik po muzeum i kupon rabatowy w jednym. Czy przyjmie się w Polsce?, http://www.newsweek.pl/styl-zycia/beacon-co-to-takiego-i-do-czego-sie-go-uzywa,artykuly,364514,1.html.
  7. DailyArt - aplikacja mobilna. Projekt własny, http://www.moiseum.com/pl/project/dailyart-aplikacja-mobilna.
  8. DailyArt - Daily Dose of Art., http://www.appbrain.com/apptimizer/dailyart-daily-dose-of-art/com.moiseum.dailyart2.
  9. Dzieje.pl, https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.dzieje&hl=pl.
  10. Erlmann M., Android pod kontrolą. Ogranicz uprawnienia aplikacji dzięki AppGuard, https://artykuly.softonic.pl/android-pod-kontrola-ogranicz-uprawnienia-aplikacji-dzieki-appguard.
  11. Gmiterek G., Kotuła S.D., Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece, Warszawa 2017.
  12. Google Play - Pomoc. Sprawdzanie uprawnień aplikacji w Androidzie do wersji 5.9, https://support.google.com/googleplay/answer/6014972?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=pl.
  13. Google Play - Pomoc. Zarządzanie uprawnieniami aplikacji na Androidzie 6.0 i nowszych, https://support.google.com/googleplay/answer/6270602?hl=pl.
  14. Google Search. Webmasters. Mobile Friendly Websites, https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/?hl=pl.
  15. Guides4Art - przewodnik po muzeum, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.guides4art.app&hl=pl.
  16. Janus A., Kowalski Ł., Kryczka-Kowalska K., Miler A., Piekarski K., Zętar J., Krótki poradnik. Jak mądrze wdrażać nowe technologie w projektach kulturalnych, społecznych i edukacyjnych, https://medialabkatowice.eu/wp-content/uploads/2015/10/Jak-m%C4%85drze-wdra%C5%BCa%C4%87-nowe-technologie-w-projektach-kulturalnych-spo%C5%82ecznych-i-edukacyjnych_1.01.pdf.
  17. K2 przygotowała aplikację "Pamięć Miasta" - przewodnik po miejscach pamięci Powstania Warszawskiego, https://www.k2.pl/#!/pl/dla-prasy/aktualnosci/k2-przygotowala-aplikacje-pamiec-miasta-przewodnik-po-miejscach-pamieci-powstania-warszawskiego/.
  18. M - Multiscreening (Encyklopedia Marketingu), http://nowymarketing.pl/a/10166,m-multiscreening-encyklopedia-marketingu.
  19. Moiseum. Aplikacje mobilne Archimapa. Muzeum Powstania Warszawskiego, http://www.moiseum.com/pl/project/aplikacje-mobilne-archimapa/.
  20. Noc muzeów 2017, https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.nocmuzeow&hl=pl.
  21. Nowe technologie w instytucjach kultury. Rozmowa z Sylwią Żółkiewską i Noemi Gryczko, http://e.org.pl/nowe-technologie-w-instytucjach-kultury-rozmowa-z-sylwia-zolkiewska-i-noemi-gryczko/.
  22. de Rosset A., Zielonka K., Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?, "Muzealnictwo" 2016, nr 57, s. 236-244, http://dx.doi.org/10.5604/04641086.1220430.
  23. Słowniczek pojęć mobilnych. Aplikacja mobilna, https://mobilecardcastpl.wordpress.com/slowniczek-pojec-mobilnych.
  24. Subramanian V., The Canada report. The great white north testing ground, http://flurrymobile.tumblr.com/post/118861061285/the-canada-report-the-great-white-north-testing.
  25. Szczurowska M., VR w kulturze, czyli innowacyjne rozwiązania w Muzeum Brytyjskim, https://marketinglink.pl/vr-w-kulturze-czyli-innowacyjne-rozwiazania-w-muzeum-brytyjskim.
  26. Trzaskowski R., Rozwój e-gospodarki, czyli Polska w świecie mobile [w:] Mobile online w Polsce. Perspektywy rozwojowe (raport), http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/raport_iab_polska_mobile.pdf.
  27. W gnieźnieńskim grodzie 3D, http://www.mppp.pl/makieta-ar/.
  28. We Are Social, Digital in 2017 Global Overviev, https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-global-overview.
  29. Zamki Polskie, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plcastles&hl=pl.
  30. Żółkiewska S., APPetyt na APPlikacje. Praktyczny przewodnik, http://e.org.pl/appetyt-na-applikacje/.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-6758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu