BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bulhakova Yuliia (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Trendy mody jako wyznacznik zmian w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw w branży odzieżowej na przykładzie firmy Zara
Fashion Trends as A Determinant of Changes in The Fashion Supply Chain Management on The Example of Zara
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Zarządzanie (9), 2017, nr 315, s. 81-93, rys., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Rynek odzieżowy, Łańcuch dostaw, Zarządzanie łańcuchem dostaw
Clothing market, Supply chain, Supply Chain Management (SCM)
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F44
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest wskazanie możliwości zmniejszenia wrażliwości łańcucha dostaw na zmiany popytu wywołane trendami mody. Przed zarządzaniem łańcuchem dostaw w branży odzieżowej stoi wiele wyzwań. Jednym z nich jest nieprzewidywalność popytu wywołana dynamiczną zmianą trendów mody. Skuteczność każdego łańcucha dostaw zależy od szybkości reakcji na zmianę popytu. Występowanie trendów w świecie mody pogłębia jednak wrażliwość łańcucha dostaw, co stanowi interesujący i aktualny problem badawczy skłaniający do sformułowania następujących pytań: 1) Jakie czynniki kształtują popyt w branży odzieżowej w kontekście trendów mody? 2) Czy są szanse na zmniejszenie wrażliwości łańcucha dostaw branży odzieżowej w warunkach szybkiej zmiany popytu wywołanej trendami mody?(abstrakt oryginalny)

Supply chain management in the fashion industry is facing many challenges. One of them is the unpredictability of demand caused by the dynamic changes in fashion trends. The effectiveness of each of the supply chain depends on the reaction speed to changes in demand. But fashion phenomenon deepens the vulnerability of the supply chain. The result is a current research problem - the sensitivity of the supply chain in the apparel industry. It follows two research questions: 1) What are the factors creating demand in the fashion industry in the context of fashion trends? 2) Are there the opportunities to reduce the sensitivity of the supply chain in the apparel industry under conditions of rapid changes in demand due to fashion trends? The aim of this study is to identify opportunities to reduce the sensitivity of the supply chain to changes in demand due to fashion trends. The study is focused on the analysis of the factors influencing the demand with a detailed study of the role played by Trendsetters, Trendwatchers and Trend Union. It was also analyzed the possibility of reducing the sensitivity of the supply chain to changes in demand caused by fashion trends.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barnes L. (2006), Fast Fashioning the Supply Chain: Shaping the Research Agenda, "Journal of Fashion Marketing and Management", No. 3.
  2. Bartkowa N.Н. (2015), Сегментация цепей поставок в индустрии модной одежды, "Вестник Университета", No. 10.
  3. Bhardwaj V. (2010), Fast Fashion: Response to Changes in the Fashion Industry, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, No. 1.
  4. Ciesielski M. (2010), Strategiczna rola łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa.
  5. Ciesielski M. (2015), Presja cenowa w łańcuchach dostaw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego "Ekonomika Transportu i Logistyka", nr 56.
  6. van der Heyden L. (2002), Marks and Spencer and Zara: Process Competition in the Textile Apparel Industry, INSEAD, UK.
  7. Jeszka A. (2013), Sieci w branży odzieżowej [w:] M. Ciesielski (red.), Sieci w gospodarce, PWE, Warszawa.
  8. Kaplan M. (2006), Jak powstają trendy w modzie? http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/jakpowstaja- trendy-w-modzie/jbvkv (dostęp: 2.11.2016).
  9. Konecka S. (2010), Strategie łańcuchów dostaw przedsiębiorstw produkcyjnych [w:] M. Ciesielski, J. Długosz (red.), Strategie łańcuchów dostaw, PWE, Warszawa.
  10. Palewicz J. (2012), Organizacja łańcucha dostaw w branży odzieżowej, "Logistyka", nr 6, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
  11. Saviano R. (2006), Gomorra: Podróż po imperium kamorry, Sonia Draga, Katowice.
  12. Schwartz P. (1991), The Art of the Long View: Planning for the Future in an Uncertain World, Currency Doubleday, New York.
  13. Sempruch-Krzemińska K. (2014), Fast fashion - przyszłość branży mody? "Marketing i Rynek", nr 2, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  14. Ślusarczyk B. (2011), Podstawy mikro- i makroekonomii, Politechnika Lubelska, Lublin.
  15. Wolfe M. (2000), The World of Fashion Merchandising, Goodheart-Wilcox Publisher, Tinley Park, No. 26.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
2449-5638
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu