BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Daramola Oluwole (Obafemi Awolowo University, Ile-Ife, Nigeria), Odunsi Oluwafemi (Obafemi Awolowo University, Ile-Ife, Nigeria)
Tytuł
Assessing Students' Awareness of Environmental Hazards and Risks in Public Tertiary Educational Institutions in Oyo State, Nigeria
Ocena świadomości co do zagrożenia i ryzyka środowiskowego studentów publicznych instytucji edukacyjnych trzeciego stopnia w Stanie Oyo w Nigerii
Źródło
Economic and Environmental Studies, 2016, nr 4, s. 655-672, tab., bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Środowisko pracy, Obszary ekologicznego zagrożenia, Analiza ryzyka, Studenci
Working environment, Areas of environmental threats, Risk analysis, Students
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Nigeria
Nigeria
Abstrakt
Ryzyko środowiskowe występuje w każdej sferze środowiska człowieka i w każdym miejscu działalności ludzkiej. Jednym z takich miejsc jest środowisko kampusu uniwersyteckiego, w którym mieszkają i wykonują swoje codzienne czynności studenci. Wstępna obserwacja środowisk kampusów w Nigerii wykazała, że występują w nich zagrożenia środowiskowe i powiązane z nimi ryzyka, natomiast bark jest badań na ten temat. Niniejszy artykuł ma na celu zbadania świadomości studentów co do zagrożeń i ryzyk środowiskowych w publicznych instytucji edukacyjnych trzeciego stopnia w Stanie Oyo w Nigerii. Przeprowadzono badania kwestionariuszowe wśród 367 studentów wybranych za pomocą technik doboru próby badawczej. Analiza opisowa została wykorzystana do obliczeń średniego Indeksu Świadomości Zagrożenia (ang.: Hazard Awareness Indexes (HAIs)) oraz średniego Indeksu Intensywności Ryzyka (ang.: Risk Severity Indexes (RSIs)) dla instytucji. Wyniki wykazały, że studenci są świadomi zagrożeń środowiskowych i powagi związanych z nimi ryzyk w instytucjach, zarówno w akademikach, jak i na terenach akademickich. Jednak poziom świadomości był wyższy w odniesieniu do niektórych instytucji. W artykule zaprezentowano rekomendacje, zgodnie z którymi władze uczelni powinny stworzyć programy uświadamiające oraz wdrożyć polityki na rzecz podniesienia świadomości studentów co do zagrożeń i ryzyk środowiskowych w instytucjach. (abstrakt oryginalny)

Environmental hazards occur in any sphere of human environment and at any locations where human activities take place. One of these locations is the educational campus environment where students reside and carry out their daily academic activities. A cursory observation of campus environments in Nigeria showed evidences of environmental hazards with their associated risks while there has been a dearth of studies on the subject. This paper therefore assessed students' awareness of environmental hazards and risks in public tertiary educational institutions in Oyo State. Questionnaire were administered on 367 students that were selected using probability sampling techniques. Descriptive analysis was used in computing mean Hazard Awareness Indexes (HAIs) and mean Risk Severity Indexes (RSIs) for the institutions. Findings revealed that students were aware of environmental hazards and the severity of their associated risks in the institutions both in hostels and academic area. However, the level of awareness was higher in some institutions than the other. It was recommended that the school authorities should create enlightenment programmes and implement policies that could enhance students' awareness of environmental hazards and risks in the institutions. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Afon, A. O. (2011). Residential differentials in behaviour and environmental hazards and risks perception in Ile-Ife, Nigeria. In: Afon A.O.; Aina O.O. (eds.). Issues in the Built Environment of Nigeria: 52-80. Ile-Ife: Obafemi Awolowo University Press.
  2. Al-Amin, M. A. (2013). An assessment of Nigeria's preparedness to environmental disasters from its commitment to international environmental treaties. European Scientific Journal 9(32): 243-244.
  3. Amokaye, G. O. (2005). Environmental law and practice in Nigeria. Akoka, Lagos: University of Lagos Press.
  4. Australian Geomechanics Society [AGS] (2007). A national landslide risk management framework for Australia 42(1).
  5. Burton, I.; Kates, R. W.; White, G. F. (1978). The Environment as hazard. New York: Oxford University Press.
  6. Chilingar, G. V.; Endres, A. B. (2005). Environmental hazards posed by the Los Angeles basin urban oilfields: An historical perspective of lessons learned. Environmental Geology 47: 302-317.
  7. Cutter, S. L. (2001). American hazardscapes: The regionalization of hazards and disasters. Washington DC: Joseph Henry Press.
  8. Dixon, N. (1981). Preconscious Processing. Wiley: Toronto.
  9. El-zien, A. et al (2006). Why do neighbors have different environmental priorities? Analysis of environmental risk perception in Beirut Neighbourhood. Risk Analysis 26(2): 425-455.
  10. Farber, D. (2011). Environmental disasters: An introduction. A paper presented at the Annual Law Review Symposium, 3-4 February, J. Reuben Clark Law School.
  11. Gurevich, A. E.; Endres B. L.; Robertson J. O.; Chilingarian G. V. (1993). Gas migration from oil and gas fields and associated hazards. Journal of Petroleum Science and Engineering 9: 223-228.
  12. Henley, S. H. A. (1984). Unconscious perception revisited: A comment on Merikle's (1982) paper. Bulletin of the Psychonomic Society 22:121-124.
  13. Hilary, H. (1999). Communicating about environmental risk with stakeholders. Technical Report prepared for BPAmoco,Cleveland, OH.
  14. Kotter, T. (2003). Prevention of environmental disaster by spatial planning and land management. A paper presented at 2nd FIG Regional Conference, 2-5 December, Marrakech, Morocco.
  15. Lechat, M. F. (1984). Natural and manmade disasters. In: Holland, W.W.; Knox, G. (eds.). Oxford Textbook of Public Health. New York: Oxford University Press.
  16. Lenon, L. (2013). The statistics of natural disaster: A 2013 review. Available at thewatchers.adorraeli.com/2014/09/24/thestatistics-of-natural-disasters-2013-review/. Accessed 2 September 2015.
  17. Levy, J. K.; Gopalkrishnan C. (2010). A policy-focused approach to natural hazards and disasters-toward disaster risk reduction (DRR). Journal of National Resources and Policy Resources 2: 317.
  18. McMichael, A. J. (2000). The urban environment and health in a world of increasing globalization: Issues for developing countries. Bulletin of the World Health Organization 78: 9.
  19. Mitchell, J. T.; Thomas, D. S. K. (2001). American hazardscapes: The regionalization of hazards and disasters. Washington DC: Joseph Henry Press.
  20. Nicholson, W. C. (2005). Living with hazards dealing with disaster: An introduction to emergency management. New York: M.E. Sharpe, Armonk.
  21. Ojigi, M. L.; Abdulkadir, F. I; Aderoju, M. O. (2013). Geospatial mapping and analysis of the 2012 flood disaster in central parts of Nigeria. A paper presented at the 8th National GIS Symposium, Damman. Saudi Arabia.
  22. Omudu, E. A.; Akosu, G. (2013). Cockroach and rodents infestation in Benue State University students' hostel in Makurdi and their epidemiological implications". Journal of Parasitology and Vector Biology 5(5): 60-65.
  23. Peng, S.; Shieh, M.; Fan, S. (2012). Potential hazard map for disaster prevention using GIS-Based linear combination approach and analytic hierarchy method. Journal of Geographical Information System 4: 403-411.
  24. Ragheb, M. (2014). Natural disasters and man-made accidents. Available at: mragheb.com. Accessed 12 September 2015.
  25. Rao, R. S. (2008). Factors influencing perception. Cite Management Article Repository of Cite.Co. Available at: www.citeman.com/2849-factors-influencing-perception.hyml. Accessed 7 September 2015.
  26. Smith, K. (2001). Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster. London: Routledge.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-8319
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu