BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Prószyńska-Bordas Hanna (University of Physical Education in Warsaw, Poland)
Tytuł
Visitor segmentation in the national parks based on motivations and benefits obtained during the stay
Źródło
Ekonomia i Środowisko, 2017, nr 2 (61), s. 149-162, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Economics and Environment
Słowa kluczowe
Turystyka, Rekreacja, Rezerwaty przyrody, Zarządzanie
Tourism, Recreation, Nature reserves, Management
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L83, Z32
summ.
Abstrakt
The objective of this research was to analyze selected psychographic features (motivations and benefi ts) of national parks' visitors in order to determine the segments of visitors using k-means method. The characteristic of fi ve visitor segments (relaxation, nature, integration, sightseeing and physical activity) points out the signifi cant differences between them in terms of sociodemographic factors and behavioral variables related to the organization and course of the trip to the national park. The feedback on the preparation of the national park for tourism was also gathered. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cohen E., (1974), Who is a tourist? A conceptual clarification, "Social Reviev", p. 527-555.
  2. Dobiegała-Korona B. (ed.) (2010), Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Warszawa.
  3. Naidoo P. et al. (2011), An assessment of visitor satisfaction with nature-based tourism attractions, "International Journal of Management and Marketing Research" No. 4(1), p. 87-98.
  4. Nogieć J. (2011), Typy turystów w świetle analizy potrzeb, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu" No. 23, p. 167-176.
  5. Nowacki M. (2012), Atrakcje turystyczne: koncepcje, stan, determinanty zadowolenia osób odwiedzających, Poznań.
  6. Pearce P. L. (1982), The Social Psychology of Tourist Behaviour, Oxford.
  7. Pearce P. L. (2005), Tourist behaviour. Themes and Conceptual Schemes, Clevedon.
  8. Prentice R. C. et al. (1998), Visitors learning at a heritage attraction: a case study of Discovery as a media product, "Tourism Management" No. 19(1), p. 5-23.
  9. Prószyńska-Bordas H. (2013), Organizacja turystyki w parkach narodowych w opinii odwiedzających, "Studia i Materiały CEPL" No. 15, 34 (1), p. 223-232.
  10. Prószyńska-Bordas H. (2014), Przygotowanie polskich parków narodowych do turystyki w opinii odwiedzających, "Turystyka i Rekreacja" No. 11(1), p. 38-47.
  11. Smith V. L. (ed.) (1989), Hosts and guests. The Antrophology of Tourism, 2nd edition, Philadelphia.
  12. Więckowski M. (2014), Tourism Space: an Attempt at a Fresh Look, "Turyzm" No. 24(1), p. 17-24.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-8898
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu