BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gondek Stanisław
Tytuł
Funkcjonowanie krakowskiego szybkiego tramwaju
The Operation of the Krakow Fast Tram
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 2017, nr 62, s. 135-144, rys., tab., bibliogr. 6 poz.
Tytuł własny numeru
Wyzwania rozwoju transportu. Ujęcie gałęziowe
Słowa kluczowe
Komunikacja tramwajowa, Transport tramwajowy, Komunikacja miejska
Tram transport, Tram transport, Municipal transport
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Kraków
Cracow
Abstrakt
Komunikacja tramwajowa w wielu miastach Europy i Polski przeżywa swoisty renesans. Powstają nowe linie tramwajowe, w tym linie tramwaju szybkiego, które charakteryzują się dużo wyższą prędkością komunikacyjną od tramwaju konwencjonalnego. Tramwaj szybki może być alternatywą dla miast, w których budowa metra jest nieopłacalna. Celem artykułu jest pokazanie, że ograniczenia finansowe wymuszające tymczasowe rozwiązania, jak w przypadku krakowskiego szybkiego tramwaju (KST), mogą zniweczyć efekty wprowadzania nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, na tymczasowej trasie KST nie udało się bowiem zapewnić prędkości komunikacyjnej powyżej 24 km/h - podstawowego parametru, który powinien charakteryzować tramwaj szybki. W artykule przedstawiono wyniki badań prędkości komunikacyjnej dla linii nr 50 KST, a także wpływ obsługi priorytetowej KST na straty czasu tramwaju szybkiego oraz tramwajów konwencjonalnych. Wykazano, że system sterowania nie zapewnia regularności kursowania tramwaju szybkiego.(abstrakt oryginalny)

Public transport by tram is experiencing a renaissance in many European cities including Poland. There are more and more new tram routes, plus a fast tram tracks are being constructed, what allows this special trams to reach higher speed than the regular trams. Building fast tram routes is a great option for cities that can not afford to build a subway transportation system. This paper aims to provide an evidence that temporary solutions due to limited budget can derail so much of the progress already achieved in modern transportation solutions. Kraków Fast Tram (KST) is a great example of it. Operating speed on a temporary track is below 24 km/h, and that means it fails to meet even basic parameter for Fast Trams. This paper contains the results of operating speed test for tram route number 50 (KST), plus how the priority service for KST impacts delays for both Fast and regular trams. It has been proven that the control system does not ensure the regularity of Fast Tram runs.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Czerwińska P, Twardowski W, Analiza strat czasu tramwaju szybkiego wynikających z sygnalizacji świetlnej, Politechnika Krakowska, Kraków 2015 (praca dyplomowa)
  2. European Environment Agency (EEA), A closer look at urban transport. TERM 2013: transport indicators tracking progress towards environmental targets in Europe, EEA Report, Copenhagen 2013, no. 11
  3. Gondek S., Krakowski szybki tramwaj, Międzynarodowa konferencja i wystawa "Transport publiczny w Warszawie kluczem harmonijnego rozwoju stolicy Polski", Biuro Komunikacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, materiały konferencyjne, t. 2, Warszawa 2005
  4. Gondek S., Czy tramwaj szybki skrócił czas podróżowania?, "Logistyka" 2010, nr 4, w wersji elektronicznej dysk CD
  5. Gondek S., Czy krakowski szybki tramwaj (KST) przyśpieszył? [w:] Inteligentne systemy transportowe i sterowanie ruchem w transporcie, "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport" 2013, z. 95
  6. http://zikit.krakow.pl/aktualnosci/5595-wyniki-pomiarow-w-pojazdach-komunikacji-miejskiej-w- krakowie
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-4821
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu