BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzybowski Marek
Tytuł
Innowacje techniczne i organizacyjne na globalnym rynku morskich przewozów kontenerowych
Technical and Organizational Innovations in the Container Transport Global Market
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka, 2017, nr 62, s. 257-269, tab., bibliogr. 32 poz.
Tytuł własny numeru
Wyzwania rozwoju transportu. Ujęcie gałęziowe
Słowa kluczowe
Przewozy kontenerowe, Transport morski, Żegluga liniowa, Innowacje
Container transport, Sea transport, Shipping line service, Innovations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule skupiono się na przedstawieniu wybranych przykładów innowacji na poziomie jednostkowym i organizacyjnym w ich kontekście makroekonomicznym. Na początku drugiej dekady XXI w. zaczęto wprowadzać do obsługi połączeń międzykontynentalnych megakontenerowce o pojemności większej niż 18 000 TEU. Tylko w 2015 r. podpisano kontrakty na budowę 60 jednostek o pojemności 18000-20 000 TEU, co stanowiło 24% wszystkich podpisanych kontraktów. Do najważniejszych powodów wprowadzenia tego rodzaju innowacji zalicza się dążenie do zmniejszenia emisji substancji szkodliwych na przewożoną jednostkę TEU oraz poprawę efektywności ekonomicznej serwisów liniowych. Kolejne rozwiązania usprawniające skuteczność to innowacje organizacyjne, zalicza się do nich m.in. alianse, fuzje i przejęcia, ich celem jest wzmocnienie pozycji konkurencyjnej na wybranych rynkach docelowych. W żegludze linowej skutkują one również zmianami organizacyjnymi w procesach transportowych głównie przez optymalizację podaży przestrzeni ładunkowej. Łączenie się armatorów w grupy i wprowadzenie do serwisów większych jednostek powoduje negatywne skutki w postaci niedotrzymywania terminów wejść i wyjść statków do portów.(abstrakt oryginalny)

The article focuses on presenting the examples of innovation both on individual and organizational level in macroeconomic context. At the beginning of the second decade of 21st century, mega containers with a capacity exceeding 18 000 TEU were put into service on intercontinental connections. Only in 2015 contracts for building 60 ships with a capacity varing from 18 000 TEU to 20 000 TEU were signed off, which was 24% of all contracts. Reduction of emission of hazardous substances per every TEU unit and improving the economic affectivity of service are the main factors of introducing this type of innovation. Other innovations carried out on organizational level are alliances, fusions and takeovers, whose aim is to strengthening the position of competitiveness on target markets of choice. In shipping line service they have an effect on organizational changes in transport procedures, namely in optymalization of stowage slots. The negative effects of ship owners joining in groups and putting in service bigger vessels is the fact that the vessels sometimes do not keep to the schedule of entering and leaving the port.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. 2015 Containership Market Review, "Alphaliner Weekly Newsletter" 2016, issue 01
  2. Alianse strategiczne - współpraca czy rywalizacja?, Ernst & Young, Warszawa 2004
  3. Alphaliner - TOP 100, Operated fleets as per 28 February 2016, http://www.alphaliner. com/top100/
  4. Barnard B., Global container ship fleet soars to 20 million TEUs, http://www.joc.com/ maritime-news/ships-shipbuilding/global-container-ship-fleet-soars-20-million-teus_ 20160111.html
  5. China Cosco Shipping Corporation Limited officially established, http://en.cosco-shipyard. com/Text.aspx?ID=7018&UrlThreeClass=0&UrlTowClass=58&UrlOneClass=57
  6. CMA CGM to Order 20 600 TEU Trio, http://gcaptain.com/cma-cgm-order-20000-teu-trio/
  7. CMA CGM to order 3 giant boxships, http://worldmaritimenews.com/archives/156027/ cma-cgm-to-order-3-giant-boxships/
  8. DCT, Specyfikacje nabrzeża, http://dctgdansk.pl/pl/about-dct/specyfikacja/
  9. Działalność innowacyjna w Polsce, Informacja sygnalna, GUS, Warszawa 2014
  10. Greece approves Coscos latest offer for Piraeus, http://worldmaritimenews.com/archives/ 183397/greece-approves-coscos-latest-offer-for-piraeus/
  11. Grzybowski M., Transport morski w 2015 r., "Polska Gazeta Transportowa" 2016, nr 11
  12. Grzybowski M., Flota coraz większa i skupiona w aliansach. Transport morski, "Polska Gazeta Transportowa" 2015, nr 45
  13. Grzybowski M., Kontenerowce na fali, "Polska Gazeta Transportowa" 2015, nr 23
  14. Grzybowski M., Polska jest morska - Forum Gospodarki Morskiej, "Polska Gazeta Transportowa" 2015, nr 43
  15. Grzybowski M., Społeczeństwa informacyjne w Regionie Morza Bałtyckiego, 1.1, Drogi dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego. Stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 650, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 67", 2011
  16. "Go Global!". Raport o innowacyjności polskiej gospodarki, Warszawa 2011
  17. Hand M., Mitsui OSK Lines confirms orders for six 20 000 TEU containerships, http:// www.seatrade-maritime.com/news/asia/mitsui-osk-lines-confirms-orders-for-six-20000- teu-containerships.html
  18. Lower Slot Costs to Drive Container Shipping Profitability in 2015, http://www.drewry. co.uk/news.php?id=322
  19. Maersk, DSME Reach Agreement in Principle on Container Megaship Order, "The Wall Street Journal", http://www.wsj.com/articles/maersk-dsme-reach-agreement-in-principle- on-container-megaship-order-1431445929
  20. Maersk Line orders 11 ultra-large container vessels, http://www.maerskline.com/mt-mt/ countries/int/news/news-articles/2015/06/orders-11-ultra-large-container-vessels
  21. Maersk Line reports USD 1.3 billion profit in 2015, http://www.maerskline.com/ro-ro/co- untries/int/news/news-articles/2016/02/
  22. New G6 Alliance - Far East to Europe Trade, http://www.hapag-lloyd.com/en/news/ news_page_23104.html
  23. New Mega-Alliance planned, "Alphaliner Weekly Newsletter" 2016, issue 07
  24. Niedzielski P, Innowacyjność [w:] Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2005
  25. Oslo Manual, Guidelines for Collecting and Interpretnig Innovation Data, OECD, Eurostat, Paris 1992
  26. Oslo Manual, Guidelines for Collecting and Interpretnig Innovation Data, OECD, Eurostat, Paris 2005
  27. Order boom for ultra-large container vessels in 2015, http://shippingwatch.com/secure/ carriers/Container/article7780764.ece
  28. Review of Maritime Transport, UNCTAD, Geneva 2015
  29. Serwis oceaniczny Aliansu G6 wchodzi na Bałtyk, http://dctgdansk.pl/pl/serwis-oceanicz- ny-aliansu-g6-wchodzi-na-baltyk/
  30. Total capacity deployed by Carrier/Alliance: FE-Europe route (2012 Forecast), "Alphaliner Weekly Newsletter" 2011, no. 52
  31. The shipping market in 2015 and looking forward, Bimco Reports, Market Analysis 2016
  32. What's the Limit for Mega Boxers? Trend continues - New orders smash the 20 000 TEU barrier, Technology & Innovation, "IAPH Daily News" 3 June 2015, no. 2
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-4821
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu