BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dworzecki Zbigniew (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Leśniak-Łebkowska Grażyna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Strategic responses of the Polish holdings to the 2008-2013 crisis
Źródło
Journal of Management and Financial Sciences, 2016, vol. 9, nr 24, s. 39-50, bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie strategiczne, Zarządzanie holdingiem, Kryzys gospodarczy
Strategic management, Holding management, Economic crisis
Uwagi
Summ.
Abstrakt
This article presents the follow-up research results aimed at identifying the strategic responses of the Polish holdings towards the 2008-2013 crisis, based on the quantitative data on 128 holdings, eventually verifying empirically grounded hypotheses from the prior qualitative stage of investigation. The main focus was put on the changes in the industry portfolio scope, the changes in product and market strategies, especially in geographical expansion and revenue streams from their international business activities as well as the change of leading competitive advantage and functions of the holdings in reaction to the perceived crisis. The research findings show the relatively weak or moderate impact of the crisis on the overall performance of holdings which refrained them from undertaking radical shifts in strategy. The crisis made some holdings optimize costs, improve quality, elevate clients' satisfaction level, build a brand image of their companies and their products. Successful experiments with diversification encouraged the continuation of this growth strategy. Value chains, foreign markets and organizational concept changes were relatively rare. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansoff H.I., Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals, "California Management Review" 1975, vol. 18, no. 2.
  2. Leśniak-Łebkowska G., Mobilność strategiczna i operacyjna przedsiębiorstwa - uwarunkowania wewnętrzne, "Marketing i Rynek" 2015, no. 5.
  3. Leśniak-Łebkowska G., Sopińska A., Zachowania strategiczne polskich grup kapitałowych w okresie kryzysu, [In:] Zachowania polskich grup kapitałowych w czasach kryzysu, eds. Z. Dworzecki, W. Mierzejewska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warsaw 2015.
  4. Porter M.E., Przewaga konkurencyjna: osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników (original title: Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance), Helion, Gliwice 2006.
  5. Przedsiębiorstwo odporne na kryzys (A Crisis-resilient Enterprise), eds. M. Romanowska, W. Mierzejewska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2016.
  6. Zachowania polskich grup kapitałowych w czasie kryzysu (Behaviour of Polish Holdings During the Crisis), eds. Z. Dworzecki, W. Mierzejewska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warsaw 2015.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-8968
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu