BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bigos Krystian (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Struktura polskiego eksportu wyrobów czekoladowych : ujęcie wartościowe i przestrzenne
Structure of Polish Chocolate Products Export : Value and Spatial Approaches
Źródło
Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2017, vol. 3, nr 2, s. 147-156, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Tytuł własny numeru
Ekonomia międzynarodowa wobec współczesnych wyzwań
Słowa kluczowe
Czekolada, Eksport, Handel, Konkurencyjność
Chocolate, Export, Trade, Competitiveness
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F16, F18, L80
summ., streszcz., Ten rozdział powstał w ramach projektu nr 061/WE-KHZ/02/2017/S/7061 pt. "Konkurencyjność międzynarodowa w perspektywie makro, mezo i mikro" sfinansowanego ze środków przyznanych Wydziałowi Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników przeprowadzonej analizy empirycznej struktury polskiego eksportu wyrobów czekoladowych. Problem badawczy podjęty w artykule wiąże się z identyfikacją wartości oraz struktury geograficznej polskiego eksportu wyrobów czekoladowych. Metodą badawczą jest analiza ilościowa w odniesieniu do danych uzyskanych ze źródeł Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz WTO. Przeprowadzono analizę danych opisujących rozwój światowego i polskiego eksportu wyrobów czekoladowych. W polskiej literaturze naukowej przedmiotu autor nie zna badań, które podejmowałyby analizę polskiego eksportu wyrobów czekoladowych, stąd jest ona zdecydowanie utrudniona. Analiza ta opiera się w głównej mierze na wyciąganiu wniosków z danych empirycznych uzyskanych z powszechnie dostępnych baz danych. (abstrakt oryginalny)

This article aims at analysing Polish export in chocolate manufacture sector. It shows empirical findings aforementioned sector. The basic problem of this publication is associate with value identity and geographical structure of Polish export in manufacture sector. Most of all the article is based on sources which derives from UN and WTO database. The conclusions are drawn based on data which describe development of Polish and international trade in chocolate manufacture sector. In Polish scientific literature, there is actually no one, who delve into analysis of Polish export in chocolate manufacture sector achievements therefore the analysis is difficult. Mainly the analysis is based on findings which derives from information published on official statistics websites. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bigos K. (2016). Analiza koncentracji polskiego i światowego sektora meblarskiego. W: S. Wydymus, M. Maciejewski (red.), Handel międzynarodowy w rozwoju społeczno-ekonomicznym państw, 29-40. Warszawa: CeDeWu.
  2. Brach J., Chrzan M., Domiter, M., & Drelich-Skulska B. (2010). Teoretyczne podstawy wymiany międzynarodowej. W: J. Rymarczyk (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, 21-52. Warszawa: PWE.
  3. Chrzan M. (2005). Korzyści z wymiany międzynarodowej. W: J. Rymarczyk (red.), Handel zagraniczny. Organizacja i technika, 385-411, Warszawa: PWE.
  4. COMTRADE (2016). UN Comtrade Database. Pozyskano z https://comtrade.un.org/data/ w dniu 31 października 2016.
  5. Domańska A. (2015). Liberalizacja i otwartość gospodarek a rozwój badań makroekonomii. W: Wydymus, S., Maciejewski, M. (red.), Liberalizacja i protekcjonizm we współczesnym handlu międzynarodowym, 17-40. Warszawa: CeDeWu.
  6. Grauer P., Strojny M., Trawka J., Wiza R., & Żuchowski F. (2014). Rynek Słodyczy w Polsce, Raport KPMG. Warszawa: KPMG.
  7. GUS (2016). Baza Danych Handlu Zagranicznego. Pozyskano z http://hinex.stat.gov.pl/hinex/aspx/index.aspx w dniu 31 października 2016.
  8. Makać A. (2006). Międzynarodowy handel towarowy. W: E. Oziewicz (red.), Przemiany we współczesnej gospodarce światowej, 30-56, Warszawa: PWE.
  9. Orłowska R. (2013). Korzyści z handlu międzynarodowego w świetle teorii W: E. Oziewicz, T. Michałowski (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze, 69-83. Warszawa: PWE.
  10. Ricardo D. (1957). Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania. Warszawa: PWN.
  11. Sierakowska D. (2015). Cena kakao mocno w górę, Puls Biznesu, 10 lutego 2015. Pozyskano z https://www.pb.pl/cena-kakao-mocno-w-gore-783030 w dniu 5 listopada 2016.
  12. Zielińska-Głębocka A., Rynarzewski T. (2006). Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego. Warszawa: PWN.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-537X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15678/PM.2017.0302.11
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu