BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Strzałkowski Andrzej (Uniwersytet Warszawski, student)
Tytuł
Czy istnieje uniwersalny model administracji terytorialnej? Społeczne uwarunkowania (de)centralizacji na przykładzie Indii i Chińskiej Republiki Ludowej
Is There a Universal Model of Territorial Administration? Social Considerations of (De)Centralization Using the Example of India and the People's Republic of China
Źródło
Samorząd Terytorialny, 2017, nr 7-8, s. 164-173
Słowa kluczowe
Administracja samorządowa, Polityka publiczna, Decentralizacja
Self-government administration, Public policy, Decentralization
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Indie, Chiny
India, China
Abstrakt
Decentralizacja administracji i wzmacnianie samorządu terytorialnego są często postrzegane jako przejawy demokratyzacji. Na świecie istnieją jednak ustroje administracyjne znacząco odbiegające od modelu przyjętego w demokratycznych państwach wysokorozwiniętych. W artykule autor stawia tezę, że tego rodzaju różnice nie wynikają wyłącznie z prostych decyzji politycznych, ale są związane z szerokim kontekstem społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Możliwe jest więc, że dany system administracyjny może być optymalny dla określonego miejsca i czasu, a jego odgórna zmiana mogłaby przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. Tezę tę autor ilustruje doświadczeniami Indii i Chińskiej Republiki Ludowej, w których formalnie przeprowadzono szeroko zakrojone reformy decentralizacyjne, jednak nie jest jasne, czy ich osiągnięto spodziewane rezultaty. (abstrakt oryginalny)

The decentralization of administration and strengthening of territorial self-government are frequently seen as manifestations of democratization. However, there are administrative systems in the world which significantly differ from the model accepted in democratic highly developed countries. In the article, the author argues that such differences do not arise solely from simple political decisions, but they are related in the broad social, economic and cultural context. Therefore, itis possible that the given administrative system may be optimal fora specific place and time, while its top-down change could be counterproductive. The author illustrates this argument with the experience of India and the People's Republic of China, where extensive decentralization reforms were formally conducted, although it is not clear whether their expected results were achieved. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. A.M. Wu, How does decentralized governance work? Evidence from China, "Journal of Contemporary China" 2013/81, s. 379-380, http://eds.b.ebscohost.com.atoz.han.buw.uw.edu.pl/ (dostęp: 5.04.2016 r.).
  2. B. Chakrabarty, R.K. Pandey, Indian Government and Politics, New Delhi 2008, s. 46.
  3. B.G. Peters, Administracja publiczna w systemie politycznym, Warszawa 1999, s. 163.
  4. C. Johnson, Decentralisation in India: Poverty, Politics and Panchayati Raj, http://www.odi.org/sites/odi.org.uk/hles/odi-assets/publications-opinion-files/2440.pdf, s. 20 (dostęp: 19.03.2016 r.).
  5. C. Wong, Can China Change Development Paradigm to the 21th Century?, "Working Paper. German Institute for International and Security Affairs" 2005, s. 5, https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/arbeitspapiere/2005_03Wng_DevelopmentParadigm_ks.pdf (dostęp: 14.05.2017 r.).
  6. G. Bywalec, Decentralizacja Indii - przestanki, istota i bariery, "Samorząd Terytorialny" 2009/12, s. 59.
  7. G. Bywalec, Reformy ekonomiczne i polityczne a rozwój gospodarczy Indii (1991-2012), Łódź 2015, s. 125.
  8. J. Jutting, E. Corsi i in., What Makes Decentralisation in Developing Countries Pro-poor?, "The European Journal of Development Research" 2005/4, s. 637.
  9. J.L. Wallace, Juking the Stats? Authoritarian Information Problems in China, "British Journal of Political Science" 2014/1, s. 1-14.
  10. K. Golik, Wpływ lokalnych uwarunkowań na funkcjonowanie i finanse jednostek samorządu terytorialnego w Chińskiej Republice Ludowej, "Mazowsze. Studia Regionalne" 2012/9, s. 73.
  11. K. Kо, H. Zhi, Fiscal Decentralization: guilty of aggravating corruption in China?, "Journal of Contemporary China" 2013/79, s. 51-53.
  12. K. Marwaha, Yes, India is a Federal Country, "International Journal of Multidisciplinary Approach and Studies" 2015/2.
  13. K.J. O'Brien, R. Han, Path to Democracy? Assessing village elections in China, "Journal of Contemporary China" 2009/60, s. 376-378, http://eds.b.ebscohost.com.atoz. han.buw.uw.edu.pl/ (dostęp: 5.04.2016 r.).
  14. Ł. Gacek, Zielona energia w Chinach, Kraków 2015, s. 74-78.
  15. M. Kar, Gram Panchayat - A Rural Self-Govemment in India, http://hubpages.com/politics/PANCHAYET-rural-self-government-in-India-WHAT-AND-HOW (dostęp: 10.01.2016 r.).
  16. R. Fisman, R. Gatti, Decentralization and corruption: evidence across countries, "Journal of Publics Economics" 2002/83.
  17. R.B. Mathur, Uttar Pradesh. State, India, Encyclopedia Britannica, http://www.britannica.com/place/Uttar-Pradesh (dostęp: 19.03.2016 r.).
  18. R.C. Crook, A.S. Sverrisson, Decentralisation and poverty-alleviation in developing countries: a comparative analysis 'or', is West Bengal unique?, Brighton 2001, https://www.ids.ac.uk/files/dmfile/Wpl30.pdf (dostęp: 13.05.2017 r.).
  19. S. Tripathi, Gram Sabha and Gram Panchayat in India, http://www.importantindia.corn/12463/gram-sabha-and-gram-panchayat-in-india/ (dostęp: 10.01.2016 r.).
  20. S.Y Lawrence, M.F. Martin, Understanding China's Political System, https://fas.org/sgp/crs/row/R41007.pdf (dostęp: 13.05.2017 r.).
  21. T. Saich, Governance and Politics of China, New York 2004, s. 97, 105, 121, 127.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-4973
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu