BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Migdał Kinga (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Zastosowanie metody Hallina-Ingenbleeka do wyboru zmiennych taryfowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych AC
Application of the Hallin-Ingenbleek's Procedure for the Selection of Tariff Variables in Auto-Casco Insurance
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2004, nr 1036, s. 160-176, tab., bibliogr. 4 poz.
Tytuł własny numeru
Zastosowania statystyki i matematyki w ekonomii
Słowa kluczowe
Ubezpieczenia komunikacyjne OC, Składki ubezpieczeniowe
Motor insurance, Insurance premium
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem tego artykułu jest prezentacja procedury wyboru spośród zbioru potencjalnych charakterystyk, takich które w sposób istotny różnicują ryzyko związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi autocasco. Jako zbiór potencjalnych zmiennych taryfowych wybrano trzy cechy: wiek właściciela pojazdu, wiek pojazdu oraz pojemności silnika pojazdu. Do wyboru z tego zbioru tzw. zmiennych taryfowych zastosowano procedurą Hallina-Ingenbleeka. Jest to procedura krokowa polegająca na tym, że w każdym kroku do zbioru zmiennych taryfowych dołączana jest kolejna zmienna, która w sposób istotny różnicuje ryzyko. Miarą ryzyka ubezpieczeniowego może być w tej metodzie zarówno prawdopodobieństwo wystąpienia przynajmniej jednej wypłaty, intensywność występowania wypłat, jak również przeciętna wielkość logarytmu odszkodowania. Procedurę tę przeprowadzono dla rzeczywistych danych obejmujących 11 460 polis z Inspektoratu II PZU we Wrocławiu. (fragment tekstu)

The topic of this paper is the analysis of the risk connected with the transport Auto-Casco (AC) insurance. The measure of the risk in this case is the accident rate as well as the amount of the claims. In this work the author tried to find out if the characteristics such as the age of the driver, the age of the car and the engine capacity have a significant influence on claims variable. The attempt has been made to choose the tariff variables as the most significant risk characteristics. For the tariff variables selection the Hallin-Ingenbleek's stepwise procedure has been applied. The research has been done for the set of 11459 policies from Department II of PZU in Wroclaw. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Eeghen J., Greup E.K., Nijssen J.A., Rate Making, Surveys of Actuarial Studies No. 2, Research Department, Nationale Nederlanden, Rotterdam 1983.
  2. Lemaire J., Automobile Insurance, Kluwer-Nijhoff Publishing, Boston 1985.
  3. Lemaire J., Bonus-malus Systems in Automobile Insurance, Kluwer Academic Publishers, Boston 1995.
  4. Ostasiewicz W. (red.), Modele aktuarialne, AE, Wrocław 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu