BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Łęgowik-Świącik Sylwia (Czestochowa University of Technology)
Tytuł
The Application of The Altman Z-Score in The Assessment of The Business Model of The Company
Zastosowanie funkcji Z-score Altmana w ocenie modelu biznesu przedsiębiorstwa
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 474, s. 85-94, rys., tab., bibliogr. 33 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Global Challenges of Management Control and Reporting
Słowa kluczowe
Rachunkowość zarządcza, Model Altmana, Modele biznesowe
Management accounting, Altman model, Business models
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L10, L69, M29, M49
streszcz., summ.
Abstrakt
W opracowaniu podjęto problem adaptacyjności instrumentów rachunkowości zarządczej do oceny modelu biznesu przedsiębiorstwa, wskazując ich wpływ na proces zarządzania w obszarze efektywności wybranego przedsiębiorstwa sektora cementowego. Celem opracowania jest poznanie możliwości i zasadności zastosowania analizy dyskryminacyjnej w postaci modelu Altmana oraz analizy współzależności zjawisk wyrażonej za pomocą współczynnika korelacji liniowej Pearsona do oceny modelu biznesu zaimplementowanego w badanym przedsiębiorstwie. Metodami badawczymi zastosowanymi do realizacji celu są: analiza krytyczna literatury, analiza opisowa, analiza trendu, model Altmana oraz współczynnik korelacji liniowej Pearsona i studium przypadku. Okresem badawczym są lata 2005-2015. Problematyka adaptacyjności instrumentarium rachunkowości zarządczej do oceny modelu biznesu przedsiębiorstwa jest ważna i aktualna ze względu na jej wpływ na procesy podejmowania decyzji w obszarze efektywności przedsiębiorstw(abstrakt oryginalny)

In the paper, there has been discussed the problem of adaptability of the instruments of management accounting to the assessment of the business model of the company, while indicating their impact on the management process in the area of efficiency of the selected company of the cement sector. The aim of the paper is to learn the possibilities and validity of the application of discriminant analysis in the form of Altman model and interdependence analysis expressed with Pearson's correlation coefficient to assess the business model implemented in the surveyed company. The research methods applied to achieve the objective are: critical analysis of literature, descriptive analysis, trend analysis, Altman model and Pearson's correlation coefficient as well as case study. The research period is the years 2005- -2015. The problem of adaptability of the instruments of management accounting for the assessment of the business model of the company is important and up-to-date due to its impact on decision-making processes in the area of efficiency of enterprises(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altman E.I., 1984, The success of business failure prediction models: An international survey, Journal of Baking and Finance, vol. 8, no. 2, p. 171-198.
  2. Altman E.I., Hotchkiss E., 2007, Trudności finansowe a upadłość firm, CeDeWu, Warszawa.
  3. Amit R., Zott C., 2012, Creating value through business model innovation, MIT Sloan Management Review, vol. 53, no. 3, p. 40-50.
  4. Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., 2016, Model biznesu w raportowaniu zintegrowanym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 442, p. 32-51.
  5. Chan Kim W., Mauborgne R., 2007, Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, Warszawa.
  6. Ciecierski M., 2004, Identyfikacja potrzeb informacyjnych wywiadu gospodarczego, [in:] Borowie-
  7. cki R., Kwieciński M. (eds.), Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, Zakamycze, Kraków.
  8. Cyfert S., K. Krzakiewicz, 2012, Nauka o organizacji, TNOiK, Poznań 2009, [cyt. za:] Cyfert S., Mechanizmy zarządzania granicami - propozycj a teoretycznego ujęcia i wyniki badań empi-rycznych, Współczesne Zarządzanie, nr 3.
  9. Czakon W. (ed.), 2015, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  10. De Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez analizowanie paradoksów, PWE, Warszawa.
  11. Gnysińska A., 2013 Model Altmana jako kompleksowy sposób oceny ryzyka bankructwa na podstawie spółek branży budowlanej, [in:] Micherda B., Andrzejewski M. (eds.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa. Problemy kwantyfikacji wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  12. Gospodarek T., 2013, Zarządzanie strategiczne - kierunki rozwoju a ontologia, [in:] Krupski R. (ed.), Zarządzanie strategiczne. Quo vadis?, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości , t. 22, z. 2, p. 23-35.
  13. IIRC, 2013, Business Model Background Paper for IR, March, http://integratedreporting.org/wp-content/uploads/2013/03/Business_Model.pdf (2.01.2017).
  14. Kitowski J., 2015, Metody dyskryminacyjne w badaniu sprawozdań finansowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 74, t. 2, p. 103-116.
  15. Kościelniak H., 1998, Ocena kondycji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw przy wykorzystaniu uproszczonej multiplikacyjnej analizy dyskryminacji, Przegląd Organizacji, nr 6, p. 26-28.
  16. Kotler P., Caslione J.A., 2009, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.
  17. Nogalski B., 2009, Modele biznesu jako narzędzie reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, Master of Business Administration, vol. 17, nr 2, p. 3-14.
  18. Nowak E., 1998, Metody taksonomiczne w badaniach ekonomiczno-rolniczych, [in:] Jajuga K., Walesiak M. (eds.), Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania, PTS, z. 5, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  19. Nowak E., 2001, Metody statystyczne w analizie działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  20. Nowak E., 2003, Zaawansowana rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa.
  21. Nowak E., 2005, Analiza sprawozdań finansowych, PWE, Warszawa.
  22. Nowak E., 2011, Rachunkowość zarządcza w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa.
  23. Nowak E., 2012, Możliwości zastosowania metod ilościowych w rachunku kosztów postulowanych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 263, p. 27-37.
  24. Nowak E., 2015a, Instrumenty rachunkowości zarządczej wspomagające realizację strategii przed-siębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 39, t.4, p. 211-221.
  25. Nowak E., 2015b, Tendencje rozwoju systemów rachunkowości zarządczej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 77, p. 403-410.
  26. Nowak E., 2015c, Metody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse, R. 13, nr 4, cz. 2, p. 337-348.
  27. Nowak E., 2015d, Metody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa, Zarządzanie i Finanse, R. 13, nr 4, cz. 2, p. 337-348.
  28. Osterwalder A., Pigneur Y., 2012, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.
  29. Reeves M., Love C., Tillmanns P., 2012, Your strategy needs a strategy, Harvard Business Review, September, pp. 76-83.
  30. Romanowska M., 2010, Przełomy strategiczne w przedsiębiorstwie, Studia i Prace Kolegium Zarzą-dzania i Finansów SGH, z. 98, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  31. Siemińska E., 2002, Metody pomiaru i oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, Dom Organizatora, Toruń.
  32. Suszyński C., 2007, Przedsiębiorstwo. Wartość. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  33. Zarzecki D., 2003, Analiza dyskryminacyjna jako metoda oceny zagrożenia bankructwem, [in:] Zarzecki D. (ed.), Czas na pieniądz, t. 1, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, p. 173-182.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.474.08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu