BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Perechuda Kazimierz (University School of Physical Education in Wrocław), Pawlak Gabriel (University School of Physical Education in Wrocław)
Tytuł
Financial and Business Information of Sport Clubs Determined by Business Model
Informacja finansowa i biznesowa klubów sportowych determinowana modelem biznesu
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 474, s. 95-105, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Global Challenges of Management Control and Reporting
Słowa kluczowe
Controlling, Wartość społeczna, Finanse
Controlling, Social value, Finance
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W zarządzaniu finansami podkreśla się często, że przedsiębiorstwo jest organizacją nastawioną na zysk, maksymalizowanie wartości majątku właścicieli lub długoterminowy rozwój. W związku z tym rozumienie pojęcia sukcesu przedsiębiorstwa będzie rozpatrywane właśnie w powiązaniu z powyższymi dążeniami. Jednak kluby sportowe nie wpisują się do końca w ten schemat. Poza celami stricte biznesowymi można wyróżnić cele społeczne oraz oczywiście cele sportowe. W pracy poszukuje się odpowiedzi na pytanie, czy informacja biznesowa i finansowa standardowo wymagana od polskich klubów sportowych w zadowalającym stopniu prezentuje efekty ich działań zdeterminowane modelem biznesu? W pracy wybrano polskie kluby sportowe jako obiekt badań. Aby uzyskać odpowiedź na zadane pytanie, przeanalizowano, co jest rozumiane przez pojęcie sukcesu klubu sportowego oraz co na ten sukces się składa na bazie przeprowadzonych wywiadów niestandaryzowanych. W odpowiedzi na potrzeby informacji biznesowej dostosowanej do modeli biznesu klubów sportowych zaproponowano rozwinięcie metody SROSI (Social Return on Sport Investment)(abstrakt oryginalny)

The paper is an attempt of answering the question what should business and financial information contain in case of Polish sports clubs and their activities determined by their business model. In the paper there were employed data from Polish sports clubs that have been chosen as research objects in order to analyse and describe business model. Moreover, the research was based on non-standardized interviews with managers to answer the problem what is understood by the term of success of a sports club and what this success comprises of. A proposition of solution basing on the conducted research is offered, which allows to supplement the classic methods of evaluating company performance with a method of evaluating the profitability of social activities in the field of sport. So that the authors propose to elaborate a method which should include deep economic analysis: SROSI (Social Return on Sport Investment)(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. A Guide to Social Return on Investment, http://www.thesroinetwork.org/publications/publications (28.01.2017).
  2. Amit R., Zott C., 2012, Creating value through business model innovation, MIT Sloan Management Review, vol. 53, no. 3, p. 41-49.
  3. Auerswald P.E., 2009, Creating social value, Stanford Social Innovation Review, Spring, http://ssrn.com/abstract=1376425.
  4. Baden-Fuller C., Morgan M.S., 2010, Business models as models, Long Range Planning, vol. 43, p. 156-171.
  5. Bittel L.R., 1994, Krótki kurs zarządzania, PWN, Warszawa.
  6. Cox A., 2012, Live broadcasting, gate revenue, and football club performance: Some evidence, International Journal of the Economics of Business, vol. 19, no. 1, p. 75-98.
  7. Deloitte 2015, Piłkarska liga finansowa - rok 2014. Pieniądze w polskiej piłce - stagnacja czy pogoń za Europą?, Warszawa, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/Pilkarska-liga-finansowa-2015-edycja-2016.html# (21.01.2017).
  8. Deloitte 2016, Raport "Piłkarska liga finansowa - rok 2015". Gra warta miliony - ile i na czym zarabiają kluby Ekstraklasy?, Warszawa https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/Pilkarska-liga-finansowa-2015-edycja-2016.html# (21.01.2017).
  9. Euchner C., 1993, Playing the Field: Why Sports Teams Move and Cities Fight to Keep Them, Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD.
  10. Falencikowski T., 2013, Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
  11. Gray RH., Dillard J., Spence C., 2011, A brief re-evaluation of "the social accounting project": Social accounting as if the world matters, [in:] Osborne S., Ball A. (eds.), Social Accounting and Public Management: Accountability for the Public Good, Routledge, London, p. 11-22.
  12. Gulati R., 1998, Alliances and networks, Strategic Management Journal, vol. 19, p. 293-317.
  13. Jabłoński M., 2013, Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
  14. Leeds M., von Allmen P., 2011, The Economics of Sport, Addison-Wesley, Boston, MA.
  15. Magretta J., 2002, Why business models matter?, Harvard Business Review, vol. 80, no. 5, p. 86-92.
  16. Markham T., 2013, What is the optimal method to value a football club?, ICMA Centre, SSRN, http://ssrn.com/abstract=2238265 (8.08.2014).
  17. Nita B., 2009, Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  18. Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki, https://odpowiedzialnybiznes.pl/typ-publikacji/raporty-publikacje-fob (22.02.2017).
  19. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken, NJ.
  20. Pawlak Z., Smoleń A., 2015, Strategie zawodowych klubów sportowych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  21. Perechuda I., 2015, Znaczenie sportu w gospodarce narodowej, [in:] Dobosz J. (ed.), Wybrane zachowania zdrowotne Polaków w perspektywie sportu powszechnego i zdrowia: analiza problemu, Fundacja Rozwoju Kultury Fizycznej, Warszawa, p. 77-90.
  22. Perechuda I., 2016, Wybrane perspektywy wartości firmy na przykładzie klubów piłkarskich we Włoszech, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 283 (2016), Katowice.
  23. Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., 2005, The power of business models, Indiana University, Business Horizons, vol. 48, p. 199-207.
  24. The Economic Impact of the London 2012 Olympic and Paralympic Games, 2012, Oxford Economics, www.oxfordeconomics.com/economic-impact/valuing-social-impact (1.04.2015).
  25. UEFA, Respect, http://www.uefa.org/social-responsibility/respect (22.02.2017).
  26. Winfree J., Rosentraub M., 2012, Sports Finance and Management: Real Estate, Entertainment, and the Remaking of Business, CRC Press, Boca Raton, FL.
  27. Wronka M., 2009, Identification of critical success factors of social enterprises - research results, Management, University of Zielona Góra, vol. 13(1), p. 113-128.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.474.09
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu