BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dyczkowski Tomasz (Wrocław University of Economics, Poland)
Tytuł
Strategies Toward Internet Disclosures in Public Benefit Organisations
Strategie ujawnień internetowych organizacji pożytku publicznego
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 474, s. 133-149, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Global Challenges of Management Control and Reporting
Słowa kluczowe
Internet, Organizacje pożytku publicznego, Media społecznościowe
Internet, Public benefit organisation, Social media
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L39, M49
streszcz., summ.
Abstrakt
The paper explores Internet disclosures of Polish public benefit organisations (PBOs) applying a comprehensive methodology of assessment of information provided by PBOs on their website and in social media. The study was conducted between October 2015 and February 2017 and included a sample of 250 randomly selected PBOs. Beside determining a share of Polish PBOs which are sustainably active on the web, a combined analytical approach using a scoring system and a cluster analysis enabled to define three strategies related to Internet disclosures, including: 'a contact page', 'a promotion website' and 'a stakeholder relationship portal'. Differences between the said approaches, together which factors influencing disclosure intensity and quality, including an Internet platform, financial status of an organisation and their activity domains, were identified, as well(abstrakt oryginalny)

W artykule zbadano problem ujawnień internetowych polskich organizacji pożytku publicznego (OPP) z wykorzystaniem kompleksowej metodyki oceny informacji prezentowanych przez OPP na ich stronach www i w mediach społecznościowych. Badanie przeprowadzono od października 2015 do lutego 2017 r. na próbie losowej 250 organizacji. Po ustaleniu, jaka część polskich OPP jest trwale aktywna w Internecie, wykorzystano system ocen punktowych w połączeniu z analizą skupień i zdefiniowano trzy strategie ujawnień internetowych, w tym: "punkt kontaktowy", "stronę promocyjną" oraz "portal relacji z interesariuszami". Ustalono również różnice między wskazanymi podejściami i wpływ na ujawnienia internetowe OPP takich czynników, jak: platforma internetowa, zasobność organizacji i obszar ich działalności społecznej(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Díaz E., Blázquez J.J., Molina A., Martín-Consuegra D., 2013, Are the non-governmental organizations' web sites effective?, Qualitative Market Research: An International Journal, vol. 16, no. 4, p. 370-392.
  2. Hart T.R., 2002, ePhilanthropy: Using the Internet to build support, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, vol. 7, p. 353-360.
  3. Hoefer R., 2012, From Web Site visitor to online contributor: Three internet fundraising techniques for nonprofits, Social Work, vol. 57, no. 4, p. 361-365.
  4. Kang S., Norton H.E., 2004, Nonprofit organizations' use the World Wide Web: Are they sufficiently fulfilling organizational goals?, Public Relations Review, vol. 30, p. 279-284.
  5. Keating E.K., Frumkin P., 2003, Reengineering nonprofit financial accountability: Toward a more reliable foundation for regulation, Public Administration Review, vol. 63, p. 3-15.
  6. Naudé A.M.E., Froneman J.D., Atwood R.A., 2004, The use of the internet by ten South African non-governmental organizations - a public relations perspective, Public Relations Review, vol. 30, no. 1, p. 87-94.
  7. Ozcelik Y., 2008, Globalization and the Internet: Digitizing the nonprofit sector, Journal of Global Business Issues, vol. 2, no. 1, p. 149-152.
  8. Pinho J.C., Macedo I.M., 2006, The benefits and barriers associated with the use of the Internet within the non-profit sector, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, vol. 16, no. 1/2, p. 171-193.
  9. Sargeant A., West D.C., Jay E., 2007, The relational determinants of nonprofit Web site fundraising effectiveness: An exploratory study, Nonprofit Management & Leadership, vol. 18, no. 2, p. 141-156.
  10. Saxton G.D., Guo C., Brown W.A, 2007, New dimensions of nonprofit responsiveness, Public Performance & Management Review, vol. 31, no. 2, p. 144-173.
  11. Saxton G.D., Neely D.G., Guo C., 2014, Web disclosure and the market for charitable contributions, Journal of Accounting & Public Policy, vol. 33, no. 2, p. 127-144.
  12. Shier M.L., Handy F., 2012, Understanding online donor behavior: The role of donor characteristics, perceptions of the internet, website and program, and influence from social networks, International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing, vol. 17, no. 3, p. 219-230.
  13. Stone W.S., Wilbanks J., 2012, Transparency and accountability: A look at non-profit internet website content, Insights to a Changing World Journal, no. 3, p. 79-86.
  14. Tremblay-Boire J., Prakash A., 2015, Accountability.org: Online disclosures by U.S. nonprofits, Voluntas: International Journal of Voluntary & Nonprofit Organizations, vol. 26, no. 2, p. 693-719.
  15. Trussel J.M., Parsons L.M., 2008, Financial reporting factors affecting donations to charitable organizations, Advances in Accounting, vol. 23, p. 263-285.
  16. Tuckman H.P., Chatterjee P., Muha D., 2004, Nonprofit websites: Prevalence, usage and commercial activity, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, vol. 12, p. 49-67.
  17. Waters R.D., 2007, Nonprofit organizations' use of the internet: A content analysis of communication trends on the internet sites of the philanthropy 400, Nonprofit Management & Leadership, vol. 18, no. 1, p. 59-76.
  18. Waters R.D., Feneley K.L., 2013, Virtual stewardship in the age of new media: Have nonprofit organizations' moved beyond Web 1.0 strategies?, International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing, vol. 18, no. 3, p. 216-230.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.474.12
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu