BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Słomińska Beata (Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Wąsiński Marek (Polski Instytut Spraw Międzynarodowych)
Tytuł
Możliwe kierunki polityki handlowej Stanów Zjednoczonych za prezydentury Donalda Trumpa
U.S. Trade Policy under Donald Trump
Źródło
Sprawy Międzynarodowe, 2017, nr 1, s. 25-41
Słowa kluczowe
Polityka państwowa, Polityka handlowa, Protekcjonizm handlowy, Międzynarodowe stosunki gospodarcze
State policy, Trade policy, Protectionism in trade, International economic relations
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Stany Zjednoczone Ameryki
United States of America (USA)
Trump Donald
Abstrakt
Zgodnie z zapowiedziami z okresu kampanii wyborczej Trumpa priorytetem programu gospodarczego nowej administracji jest reforma polityki handlowej. Nadanie jej wysokiej wagi wiąże się ze skalą oczekiwanych korzyści: pobudzenia wzrostu gospodarczego, wzmocnienia bazy przemysłowej i utworzenia 25 min miejsc pracy. Rolę pomocniczą wobec działań związanych bezpośrednio z handlem zagranicznym odgrywać będzie polityka podatkowa. Można wnioskować, że nowy model umowy handlowej zapowiedziany w agendzie handlowej prezydenta na 2017 r. będzie służył zarówno idei wolnego handlu (walka z nieuczciwymi praktykami), jak i protekcjonizmowi (wyrównanie bilansu handlowego z państwami trzecimi). Ten dualizm może być efektem postrzegania przez gabinet Trumpa - przede wszystkim sekretarza handlu Rossa i przewodniczącego Narodowej Rady Handlu Navarro - międzynarodowych stosunków gospodarczych przez pryzmat gry o sumie zerowej. Oznaczałoby to podporządkowanie relacji USA z partnerami handlowymi interesom amerykańskich eksporterów (zwiększenie dostępu do zagranicznych rynków), wytwórców (zwiększenie ochrony rynku krajowego) i pracowników (tworzenie miejsc pracy w USA). Pomimo koncentracji polityki handlowej USA na korzyściach wewnętrznych, efekt realizacji planu Trumpa może okazać się odwrotny do zamierzonego. Stracić mogą przede wszystkim amerykańscy konsumenci ze względu na wzrost cen towarów przemysłowych - zwłaszcza importowanych bądź opartych na importowanych komponentach. Mogą stracić również amerykańskie przedsiębiorstwa międzynarodowe z elementem łańcucha dostaw zlokalizowanym poza terytorium Stanów Zjednoczonych, dla których wzrosłyby koszty konkurowania na rynku wewnętrznym. Wreszcie, oczekiwana aprecjacja dolara w wyniku polityki America First, oddziałując na ceny towarów na rynku globalnym, doprowadziłaby do osłabienia konkurencyjności amerykańskiego eksportu. Sprowadzenie uregulowania stosunków handlowych do rachunku obrotów bieżących wskazuje na merkantylistyczne podejście nowej administracji do relacji z partnerami. Protekcjonizm oraz odejście od makroregionalnych i multilateralnych porozumień na rzecz umów dwustronnych mogą doprowadzić do osłabienia roli Amerykanów na scenie globalnej. Niedocenienie strategicznego znaczenia tego formatu umów może skutkować zaprzepaszczeniem szans politycznych i gospodarczych wynikających z ugruntowania pozycji USA w kluczowych dla nich regionach świata. (fragment tekstu)

A reform of U.S. trade policy was among the priorities of Donald Trump's campaign. Guidelines of the new policy developed by Secretary of Commerce Wilbur Ross and Peter Navarro, head of the National Trade Council, were then included in the Presidential Trade Agenda for 2017. A lower trade deficit is a key target seen by the new administration as a prerequisite for boosting economic growth. Duties and taxes are to be introduced to countervail unfair practices, which are among the sources of the deficit. The new administrations preference for bilateral rather than multilateral agreements is reiterated. Keeping with his campaign promises, Trump has signed executive orders to withdraw the U.S. from Trans-Pacific Partnership and to renegotiate the North American Free Trade Agreement. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Presidential Election Results: Donald J. Trump Wins, "The New York Times" z 10 lutego 2017 r., www.nytimes.com.
  2. Strona kampanii wyborczej Donalda Trumpa, 2 listopada 2016 r., www.donaldjtrump.com.
  3. K. Amadeo, Can Trump Bring Back American Jobs?, "The Balance" z 27 marca 2017 r., www.thebalance.com.
  4. Tekst przemówienia inauguracyjnego Donalda Trumpa dostępny na stronie internetowej Białego Domu, 24 stycznia 2017 r., www.whitehouse.gov.
  5. B. Oreskes, POLITICO-Harvard poll: Amid Trump's rise, GOP voters turn sharply away from free trade, "Politico" z 24 września 2016 r., www.politico.com.
  6. Republicans, especially Trump supporters, see free trade deals as bad for U.S., www.pewresearch.org.
  7. 5 Issues and the 2016 campaign, 18 sierpnia 2016 r., www.people-press.org.
  8. E. Czarny, K. Śledziewska, Analiza determinant bilansów obrotów bieżących państw członkowskich Unii Europejskiej w latach 1995-2011, "Materiały i Studia" (Instytut Ekonomiczny NBP) 2013, nr 299.
  9. Wartość importu w eksporcie (wskaźnik), OECD (2017), doi: 10.1787/5834f58a-en.
  10. Terms of trade (wskaźnik), OECD (2017), doi: 10.1787/7722246c-en.
  11. Lista 500 największych spółek na świecie, The Fortune Global 500, http://beta.fortune.com/global500.
  12. Global TOP 100 Companies by Market Capitalisation, PwC, 31 marca 2016 r., www.pwc.com.
  13. D.H. Autor, D. Dorn, G.H. Hanson, The China Shock: Learning from Labor-Market Adjustment to Large Changes in Trade, "Annual Review of Economics" 2016, nr 8, s. 205-240.
  14. P. Navarro, W. Ross, Scoring the Trump Economic Plan: Trade, Regulatory, & Energy Policy Impacts, 29 września 2017 r.
  15. U.S. Census Bureau, 4 kwietnia 2017 r., www.census.gov.
  16. M. Demertzis, A. Sapir, G. Wolff, Europe in a new World Order, Bruegel Policy Brief, luty 2017 r., s. 3, http://bruegel.org.
  17. The Presidents 2017 Trade Policy Agenda, marzec 2017 r., https://ustr.gov.
  18. Strona Biura Przedstawiciela USA ds. Handlowych, https://ustr.gov.
  19. T. Halina, Trump proposes "NAFAFTA" Treaty: "North American Free and Fair Trade Agreement, RealClearPolitics, 2 lutego 2017 r., www.realclearpolitics.com.
  20. Trump says NAFTA deal with Canada will only be 'tweaked', 13 lutego 2017 r., www.ctvnews.ca.
  21. D. Lawder, U.S. Hopes to Launch NAFTA Talks in Just Over 90 days: Ross, Reuters, 10 marca 2017 r., www.reuters.com.
  22. M. Cassella, Morning Trade: Trade talk heats up between administration and Hill, Politico, 16 marca 2017 r., www.politico.com.
  23. C.D. Lewis, Presidential Authority over Trade: Imposing Tariffs and Duties, Congressional Research Service, 9 grudnia 2016 r., https://fas.org.
  24. Partnerstwo Transpacyficzne, rozdz. 30, par. 5, podpunkt 2, https://ustr.gov.
  25. A. Behsudi, World prepares to move on without U.S. on trade, Politico, 14 marca 2017 r., www.politico.com.
  26. W. Mauldin, J.M. Schlesinger, Republicans Pose Growing Challenge to Trumps Trade Agenda, "The Wall Street Journal" z 13 marca 2017 r., www.wsj.com.
  27. J.H. Davis, P. Baker, In Welcoming Shinzo Abe, Trump Affirms U.S. Commitment to Defending Japan, "The New York Times" z 10 lutego 2017 r., www.nytimes.com.
  28. Trump's top trade adviser accuses Germany of currency exploitation, "Financial Times" z 31 stycznia 2017 r., www.ft.com.
  29. Treaty of Lisbon enters into force - Implications for the EU s trade policy, trade.ec.europa.eu.
  30. B. Bryan, E. Holodny, Trump s new tariff proposai could put the economy on a path to "Globalrecession", 22 grudnia 2016 r., http://businessinsider.com.pl.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0038-853X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu