BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Baranyai Zsolt (Budapest Metropolitan University), Kovács Zoltán (University of Szeged, Hungary), Papp-Váry Árpád (Budapest Metropolitan University)
Tytuł
The Effect of Trust on the Performance and Statisfaction of Co-Operative Members at the "Paprikakertész" Producer Organisation
Efekty wpływu zaufania na osiągnięcia i satysfakcję członków spółdzielni produkcyjnej "Paprikakertész"
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 2, s. 21-26, tab., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Spółdzielnie, Członkowie spółdzielni, Współpraca, Satysfakcja klienta
Cooperatives, Cooperative members, Cooperation, Customer satisfaction
Uwagi
Klasyfikacja JEL: Q12, Q13
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedstawiono wpływ zaufania do spółdzielni rolniczych ich członków. Przeanalizowano, w jaki sposób zaufanie pomiędzy członkami spółdzielni oraz pomiędzy członkami i kierownictwem wpływa na zaangażowanie członków w rozwój spółdzielni (spójność grupowa) i ich zadowolenie ze współpracy. Zaufanie było badane z perspektywy dwóch wymiarów: poznawczej i emocjonalnej. Wyniki dowiodły, że zaufanie ma pozytywny wpływ na spójność i satysfakcję grupy. Z doświadczenia wynika jednak, że wpływ badanych wymiarów zaufania był zróżnicowany - modele statystyczne uwzględniały wpływ wymiarów emocjonalnych na spójność grupową i satysfakcję członków silniej niż wpływ wymiaru kognitywnego(abstrakt oryginalny)

The paper examines the impact of trust in an agricultural marketing cooperative. The aim is to explore how the trust among members and between members and management affect the commitment of members towards the cooperative (group cohesion) and their satisfaction with the cooperative. Trust is examined from two dimensions: cognitive and affective. Our results have clearly proved that trust has a positive impact on group cohesion and satisfaction. According to the experiences, however, the impact of examined dimensions of trust is differentiated: the statistical models regarded the impact of affective dimensions on group cohesion and members' satisfaction more important than the impact of cognitive dimension.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baksa Adrienn, Vásáry Miklós. 2014. Aktualitások A Közös Agrárpolitikáról: A változások oka és eredménye, Mezőzombor: Innosco Közhasznú Alapítvány.
  2. Bakucs Lajos, Imre Fertő. 2007. The impact of trust on cooperative membership performance and satisfaction in the Hungarian horticulture. [In] IAAE - 104th seminar. Budapest, September 6-8. 2007.
  3. Baranyai Zsolt. 2016. "Factors of trust in Hungarian agriculture - Some experiences based on Sholtes' model". Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists XVIII (4): 14-19.
  4. Bíró Szabolcs, Katalin Rácz. 2015. Agrár- és vidékfejlesztési együttműködések Magyarországon. Budapest: Agrárgazdasági Kutató Intézet.
  5. Bollen Kenneth A., Rick H. Hoyle. 1990. "Perceived cohesion: A conceptual and empirical examination". Social Forces 69: 479-504.
  6. Erdeiné Késmárki-Gally Szilvia. 2015. "Application of a modern marketplace in the European agribusiness. Agroeconomia Croatica". Journal for Research in Agricultural Economics and Rural Sociology. Croatia V (1): 41-50.
  7. Government of Hungary. 2016. B/13320. Számú jelentés az agárgazdaság 2015. évi helyzetéről. http://www. parlament.hu/irom40/13320/13320.pdf, accessed 01.07.2017.
  8. Grotte Judit. 2016: "Most recent challenges in the Hungarian hospitality Industry". International Journal of Business and Information Technology 9 (1): 24-28.
  9. Hansen Mark H., John L. Morrow Jr., Juan C. Batista. 2002. "The Impact of trust on cooperative member retention, performance and satisfaction: an exploratory study". International Food and Agribusiness Management Review 5: 41-59.
  10. Dudás Gyula, Imre Fertő. 2009: "The effect of trust on the performance and satisfaction of co-operative members at the "ZÖLD-TERMÉK" Producer Organisation". Gazdálkodás 23:49-55.
  11. McAllister Daniel J. 1995. "Affect- and cognitive-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations". Academy of Management Journal 38: 24-59.
  12. Sajtos László, Ariel Mitev. 2008. SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.
  13. Smith Ken G., Stephen J. Karoll, Susan J. Ashford. 1995. "Intra- and interorganisational cooperation: Toward a research agenda". Academy of Management Journal 37: 7-23.
  14. Székelyi Mária, Ildikó Barna. 2008. Túlélőkészlet az SPSS -hez. Budapest: Typotex.
  15. Wilson Paul N. 2000. "Social capital, trust, and the agribusiness economics". Journal of Agricultural and Resource Economics 25 (1): 1-13.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.1153
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu