BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Maziarz Mariusz (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Wspólnotowe społeczeństwa a wzrost gospodarczy. Mechanizmy oddziaływania
Community Societies and Economic Growth. Mechanisms of Influence
Źródło
Ekonomia - Wroclaw Economic Review, 2016, tom 22, nr 1, s. 35-48, bibliogr. s. 46-48
Słowa kluczowe
Wzrost gospodarczy regionu, Współpraca gospodarcza, Więzi społeczne, Ekonometria
Economic growth of the region, Economic cooperation, Social bond, Econometrics
Uwagi
summ.; Klasyfikacja JEL: O15, O43, O52
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Celem artykułu jest dokonanie analizy mechanizmów, które powodują, że gospodarki krajów, których społeczeństwa są zorientowane wspólnotowo, rozwijają się szybciej, co pozwoli stwierdzić, czy obserwowana w badaniach ekonometrycznych zależność ma charakter relacji przyczynowej, w której wspólnotowość powoduje szybszy rozwój gospodarczy, czy wynika z przypadkowej korelacji lub istnienia wspólnych determinant orientacji społeczeństwa na wspólnoty oraz tempa rozwoju gospodarczego. (fragment tekstu)

Recent econometric research showed that there is a positive correlation between collectivism of a society and economic development. In this article, I aim at analyzing the causal mechanisms that connect this dimension of culture and economic efficiency. On the base of the conducted meta-analysis of questionnaires, case studies and other empirical research, I coined the following four possible causal mechanisms that make economies of collectivist-oriented societies grow faster: (1) more efficient business relations among economic agents; (2) rarer egoistic behaviours; (3) increased security due to belonging to a group and (4) positive influence on innovativeness. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adams S. Ruiz-Ulloa B. (2003). An Investigation of Personnel Issues Affecting Kanban Performance: a Case Study. Engineering Management Journal, 15 (4), str. 19-27.
  2. Allik J., Realo A. (2004). An investigation of personnel issues affecting kanban performance: a case study. Engineering Management Journal, 15 (4), str. 19-27.
  3. Ball R. (2001). Individualism, Collectivism, and Economic Development. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 573, 57-84.
  4. Chen F., West S. (2008). Measuring Individualism and Collectivism: The Importance of Considering Differental Components, Reference Groups, and Measurement Invariance. Journal of Research in Personality, 42, str. 259-294.
  5. Cobb S. (1988). Social Support as a Moderator of Life Stress, Psychosomatic Medicine, 38, str. 300-314.
  6. Coleman J. i in. (1982). Public and Private Schools. Society, 19 (2), str. 4-9.
  7. Czerniak A. (2012). Wpływ wartości wspólnotowych na stabilność scieżki wzrostu gospodarczego. T. Dołęgowski i in., Rozwój gospodarczy a wartości wspólnotowe, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
  8. Diener E. i in. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross Cultural Psychology, 31, str. 419-436.
  9. Dołęgowski T. (2012). Rozwój gospodarczy a wartości wspólnotowe. Między konkurencyjnością a solidarnością. T. Dołęgowski i in., Rozwój gospodarczy a wartości wspólnotowe, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
  10. Gomez-Mejia L., Wellbourne T. (1991), Compensation Strategies in a Global Context. Human Resource Planning, 14, str. 29-41.
  11. Green E. i in. (2005). Variation of Individualism and Collectivism within and between 20 Countries: A Typological Analysis, Journal of Cross-Cultural Psychology, 36 (3), str. 321- 339.
  12. Hamamura T. (2012). Cultures Becoming Individualistic?. A Cross-Temporal Comparison of Individualism-Collectivism in the United States and Japan, 16 (1), str. 3-24.
  13. Hofstede G. (1980). Culture's Consequences. Beverly Hills: Sage Publications.
  14. Hofstede G. (1991). Empirical models of cultural differences, Bleichrodt N., Drenth P. (red), Contemporary issues in cross-cultural psychology, Lisse: Swets and Zetlinger Publishers.
  15. Huff L., Kelley L. (2005), Is Collectivism a Liability? The Impact of Culture on Organizational Trust and Customer Orientation: A Seven-nation Study. Journal of Business Research, 58, str. 96-102.
  16. Hurley R. (1995). Group Culture and Its Effect on Innovative Productivity. Journal of Engineering and Technology Management, 12, 57-75.
  17. Kellner P. (1994). Economic development, Sunday Times, 20. lutego, sekcja 4, str. 4.
  18. Ketkar S., Kock N., Parente R., Verville J. The Impact of Individualism on Buyer-Suplier Relationship Norms, Trust and Market Performance: An Analysis of Data from Brazil and the USA. International Business Review, 21, str. 782-793.
  19. Knack S., Keefer Ph. (1997). Does Social Capital Have an Economic Payoff? The Quarterly Journal of Economics, 112 (4), str. 1251-1288.
  20. Kuznets S. (1955). Economic Growth and Income Inequality. The American Economic Review, 45 (1), str. 1-28.
  21. Marks M. (2004). The Prison as Metaphor: Re-imagining Internaitonal Relations. New York: Peter Lang Publishing.
  22. Maziarz M. (2015). Collectivism and Economic Development - a Causal Analysis, Socioeconomica - The Scientific Journal for Theory and Practice of Socio-economic Development, 4(8), 277-290.
  23. McClolland D. (1976). The Achieving Society. New York: John Wiley and Sons.
  24. Naroll R. (1983). The moral order, Beverly Hills: Sage Publications.
  25. Ostrom E. (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action, Cambridge: Cambridge University Press.
  26. Peterson R. (1980). Enterpreneurship and Organization. P. Nystrom, W. Starbuck (red.), Handbook of Organisational Design, Oxford: Oxford University Press.
  27. Power S. i in. (2010). The Cultural Characteristic of Individualism/Collectivism: a Comparative Study Implications for Investment in Operations between Emerging Asian and Industrialized Western Countries. Journal of Operation Management, 28, str. 206-222.
  28. Putnam R. (2013). The Prosperous Community: Social Capital and Public Life. Blair K., Murphy R., Almjeld J., (red.) Cross Currents: Cultures, Communities, Technologies, (251-25) New York: Cengage Learning.
  29. Ramamoorthy N. i in. (2007), Individualism-collectivism Orientation and Employee Attitudes: A Comparison of Employees from the High-technology Sector in India and Ireland, Journal of International Management, 13, str. 187-203.
  30. Rosenbusch N., Brickman J., Bausch A. (2011). Is Innovation Always Beneficial? A Metaanalysis of the Relationship Between Innovation and SMEs. Journal of Business Venturing, 26, str. 441-457.
  31. Siewierski J. (2012). Autonomia jednostki a wspólnota. Analiza porównawcza rozwoju gospodarczego na Zachodzie i w Azji Wschodniej, T. Dołęgowski i in., Rozwój gospodarczy a wartości wspólnotowe, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
  32. Smith A. (2007). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Metalibri, http://metalibri.wikidot.com/title:an-inquiry- into-the- nature-and- causes-of- the-wealth-of; dostęp: 22.01.2016.
  33. Swank D. (1996). Culture, Institutions, and Economic Growth: Theory, Recent Evidence, and the Role of Communitatian Polities. American Journal of Political Science, 40, str.660-679.
  34. Taylor M., Wilson S. (2012). Does Culture Still Matter?: The Effects of Individualism on National Innovativeness. Journal of Business Venturing, 27, str. 234-247.
  35. Tiessen J. (1997). Individualism, Collectivism and Enterpreneurship: a Framework for International Comparative Research, Journal of Business Venturing, 12, str. 367-384.
  36. Vecchi A., Brennan L. (2009). A Cultural Perspective on Innovation in International Manufacturing. Research in International Business and Finance, 23 (2), str. 181-192.
  37. Wagner J. (2002). Utilitatian and Ontological Variation in Individualism-Collectivism. Research in Organizational Behavior, 24, str. 301-345.
  38. Weber M. (1904). The Objectivity of the Sociological and Social-Political Knowledge. Whimster S. (tłum.) Boston: Psychology Press.
  39. Yankelowich D. (1994). How Changes in the Economy are Reshaping American Values. Values and Public Policy, 4 (1), str. 16-53.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4093
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.19195/ 2084-4093.22.1.2
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu