BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Funta Rastislav (Danubius University, Sládkovičovo, Slovak Republic)
Tytuł
Admissibility of the most Favoured Clauses (MFNs) on Booking Platforms in Competition Law
Dopuszczalność klauzul największego uprzywilejowania (KNU) na platformach bookingowych w prawie konkurencji
Źródło
Krytyka Prawa, 2016, T. 8, Nr 4, s. 40-47, bibliogr. 8 poz.,
Słowa kluczowe
Ochrona danych osobowych, Internet, Badanie Internetu, Handel
Personal data protection, Internet, Internet survey, Trade
Uwagi
summ., streszcz.,
Abstrakt
Klauzule KNU często są stosowane na rynkach zależnych od platform internetowych, gdzie sprzedawca jest obowiązany oferować swój towar na najlepszych warunkach. Z perspektywy prawa konkurencji klauzule te rodzą kontrowersje. W przeszłości sądy uznawały takie klauzule za restrykcyjne porozumienia wertykalne skutkujące nadużyciem pozycji dominującej na rynku właściwym. Na podstawie takich wyroków niniejszy artykuł bada wpływ ekonomiczny tych klauzul na konkurencję oraz ich dopuszczalność.(abstrakt oryginalny)

MFN clauses are often applied on platform markets, through which the seller is obliged to offer its products on a platform under the best conditions. From the competition law perspective these clauses are controversial. In the past, courts have classified such clauses as restrictive vertical agreements which abused dominant position on the relevant market. Based on such decisions, the following article highlights the competitive economic impact as well as the competitive admissibility of these clauses.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akman P., Hviid M., A Most-Favoured-Customer Clause with a Twist, "European Competition Journal" 2006, 2(1).
  2. Baker J.B., Why Price Correlations Do Not Define Antitrust Markets: On Econometric Algorithms for Market Definition, Washington D.C. 1987.
  3. Baker J.B., Chevalier J.A., The Competitive Consequences of Most-Favored-Nation Provisions, "Antitrust" 2013, 27(2).
  4. Ezrachi A., The competitive effects of parity clauses on online commerce, "European Competition Journal" 2015, 11(2-3).
  5. Funta R., Business strategy and competitive advantage, [in:] Human Resource Management as a Basis for the Development of Innovative Economics, Krasnoyarsk 2014.
  6. Katz M.L., Shapiro C., Critical Loss: Let's Tell the Whole Story, Palo Alto 2003.
  7. Karas V., Králik A., Právo európskej únie, Bratislava 2012.
  8. Svoboda P., Úvod do evropského práva, Praha 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.129
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu