BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Machowska-Szewczyk Małgorzata (Politechnika Szczecińska), Sompolska-Rzechuła Agnieszka (Akademia Rolnicza w Szczecinie)
Tytuł
Zastosowanie zbiorów przybliżonych do oceny popularności wykładów ze statystyki matematycznej
Use of Rough Sets to Estimate the Popularity of Lectures on Mathematical Statistics
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (14), 2007, nr 1169, s. 141-148, tab., bibliogr. 3 poz.
Tytuł własny numeru
Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
Słowa kluczowe
Statystyka matematyczna, Zbiory przybliżone, Nauczanie
Mathematical statistics, Rough sets, Teaching
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedmiot statystyka matematyczna, prowadzony na wyższych uczelniach, zwykle kojarzy się z mozolnymi obliczeniami oraz z wielkim wysiłkiem włożonym w zapamiętanie pojęć, zasad, wzorów, wynikających z teorii prawdopodobieństwa, stosowanych w badaniach statystycznych. Zazwyczaj osoby o ścisłym umyśle nie mają większego kłopotu z posługiwaniem się pojęciami statystycznymi. Oprócz wrodzonej zdolności studentów do abstrakcyjnego myślenia, popularność statystyki matematycznej może wiązać się również ze zdolnościami dydaktycznymi osoby, która prowadzi przedmiot. Trudno jednak ocenić czynnik ludzki, zwany zdolnościami dydaktycznymi. W pracy przedstawiono próbę oceny tego czynnika za pomocą elementów teorii zbiorów przybliżonych. (fragment tekstu)

One of the factors influencing the popularity of lectures on mathematical statistics al third level institutions is the personality of the lecturer. How can we measure the human factor called "charisma", the vocation to work as a professional lecturer? In this article, a method of evaluating that factor is presented, based on elements of rough sets. This concept of evaluating a lecturer's charisma is based on the comparison of students' attendance at a lecturer's classes, compared to students' attendance at other lecturers' classes for similar subjects. The person whose lectures have above average attendance can be recognised as a lecturer with charisma. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Mrózek A., Płonka L. (1999), Analiza danych metodą zbiorów przybliżonych, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa.
  2. Pawlak Z. (1982), Rough Sets, "International Juournal of Information and Computer Science" vol. 11, nr 341.
  3. Korzeń M., Piegat A. (2002), Zastosowanie zbiorów przybliżonych w porównawczej metodzie oceny efektywności gospodarowania województw w Polsce. Metody i techniki analizy informacji i wspomagania decyzji, red. Z. Bubnicki, O. Hryniewicz, R. Kulikowski, Akademicka Oficyna Wydawnicza ЕХIT, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1505-9332
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu