BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Michoński Dominik (Uniwersytet Warszawski; Uniwersytet Nankijski)
Tytuł
Prawo jako narzędzie polityczne w chińskiej perspektywie legistycznej
Law as a Political Tool in the Chinese Legalist Perspective
Źródło
Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 2016, nr 13, s. 133-155, bibliogr. 15 poz.
Doctrina. Social and Political Journal
Słowa kluczowe
Filozofia prawa, Filozofia, Badania historyczne
Law philosophy, Philosophy, Historical research
Uwagi
streszcz., summ., rez.
Kraj/Region
Chiny (starożytne)
China (ancient)
Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu zwięzłe przedstawienie chińskiego nurtu filozoficznego zwanego legizmem. Praca oparta jest przede wszystkim na autorskich tłumaczeniach klasycznych dzieł filozofii chińskiej oraz publikacjach naukowych pochodzących ze źródeł anglojęzycznych. W pracy opisano podstawowe dla nurtu legistycznego teorie i pojęcia, w tym ze szczególną wnikliwością przeanalizowano koncepcję prawa (fa) i podjęto próbę odniesienia jej zarówno do zapatrywań konfucjańskich, jak i do realiów europejskich. (abstrakt oryginalny)

This article aims to concisely present the thought of the Chinese legalist school of philosophy. The essay is based on translations of classical Chinese philosophical texts by the author and on academic publications in English. Basic legalist theories and notions are explained, and the concept of laws (fa) is analyzed with special care and compared with Confucian views and the European political reality.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bai, Tongdong. Preliminary Remarks: Han Fei Zi - First Modern Political Philosopher?, "Journal of Chinese Philosophy", marzec 2011, nr 38.
  2. Chen Jianfu, Chinese Law: Context and Transformation, Leiden 2007. Duyvendak Jan Julius Lodewijk, The Book of Lord Shang, Chicago 1928.
  3. Goldin Paul R., Persistent Misconceptions About Chinese 'Legalism', "Journal of Chinese Philosophy" marzec 2011, nr 38, wyd. 1.
  4. Greer Steven, Tiong Piow LIM. Confucianism: Natural Law Chinese Style?, "Ratio Juris" marzec 1998, nr 11.
  5. Han Fei. Hanfeizi [online]. Tekst wg wydania: 賴炎元 傳武光《新譯韓非子》. 三民書 局,2006.
  6. [Lài Yányuán, chuán zhuàn wǔguāng《Xīnyì Hánfēizǐ》, Sānmín Shūjú] http://ctext.org/hanfeizi (dostęp: 27.02.2014 r.).
  7. Lubman, Stanley B. Bird in a Cage: Legal Reform in China after Mao, Stanford 1996.
  8. Ma Li, A Comparison of the Legitimacy of Power Between Confucianist and Legalist Philosophies, "Asian Philosophy" marzec 2000, nr 10.
  9. Moody Peter R., Han Fei in His Context: Legalism on the Eve of the Qin Conquest, "Journal of Chinese Philosophy", marzec 2011, nr 38.
  10. Schneider Henrique, Legalism: Chinese-Style Constitutionalism?, "Journal of Chinese Philosophy" marzec 2011, nr 38.
  11. Shang Yang, Shangjunshu [online]. Tekst wg edycji: J.J.L. Duyvendak, The Book of Lord Shang, 1928. http://ctext.org/shang-jun-shu (dostęp: 27.02.2014 r.).
  12. Sima Qian, Shiji [online]. http://ctext.org/shiji (dostęp: 8.05.2014 r.).
  13. Sima Tan, Lunliujiayaozhi [online]. http://mx.nthu.edu.tw/~ptchu/courses/xunzi/ 012.html (dostęp: 27.02.2014 r.).
  14. Tin-bor Hui, Victoria. How China Was Ruled, "American Interest" marzec-kwiecień 2008, nr 8.
  15. Žižek Slavoj, Three Notes on China: Past and Present, "Positions" zima 2011, nr 19.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1730-0274
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu