BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lewandowski Wojciech (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Political Monologue vs. Political Dialogue in Graphic Novels
Polityczny monolog a polityczny dialog w powieściach graficznych
Źródło
Przegląd Europejski, 2016, nr 4, s. 76-86, bibliogr. 25 poz.
Słowa kluczowe
Ideologia, Polityka, Metoda graficzna, Terroryzm
Ideology, Politics, Graphical method, Terrorism
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Czy komiks może być wyrazem poparcia dla politycznego status quo i próbą edukacji uległych konserwatywnych obywateli? A w innym wypadku, czy może mieć wywrotową wymowę i zachęcać do stawiania trudnych pytań? Z jakiego powodu powieści graficzne sprawdzają się tak dobrze jako środek propagandowy, kształtujący podejście do ideologii? Analizie ukierunkowanej na odkrycie hierarchicznej lub anarchistycznej komunikacji politycznej poddane są wybrane historie z serii komiksowych "Commando" oraz "Battle", obok V jak Vendetta Alana Moore'a i Davida Lloyda. Uwagę zwrócono na unikalny charakter komiksu jako medium.(abstrakt oryginalny)

Can a comic book communicate support to political status quo and strive to educate a society of obedient citizens who share common conservative values? Can it, in other cases, encourage tough questions and sound rebellious? And why are graphic novels so efficient as means of propaganda and ideological impact? Selected stories from "Commando" and "Battle" war comic series are discussed along with Alan Moore's and David Lloyd's V for Vendetta in order to look at hierarchical versus anarchistic political communication in British graphic novels. Special attention is paid to uniqueness of comic books as a medium.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. BLAIR Sean (2007), Gott in Himmel!, http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/ 6599139.stm (15.10.2012).
  2. CHAPMAN James (2011), British Comics: A Cultural History, London.
  3. CONROY Mike (2009), War Comics. A Graphic History, Lewes.
  4. EISNER Will (2008), Comics and Sequential Art, New York, London.
  5. EISNER Will (writer & artist), A Contract with God Trilogy. Life on Dropsie Avenue, New York, London.
  6. Flash Point (2009), in Steve Holland (ed.), Aces High. 10 of the Best Air Ace Library Comic Books Ever! (Air Ace Picture Library No. 1), London.
  7. Fort Blood (2008), in: Steve Holland (ed.), Let'em Have It. 12 More of the Best Battle Picture Library Comic Books Ever! (Battle Picture Library Collection No. 2), London.
  8. HOLLAND Steve (2008), Introduction, in: Steve Holland (ed.), Let'em Have It. 12 More of the Best Battle Picture Library Comic Books Ever! (Battle Picture Library Collection No. 2), London.
  9. JAK POSTĘPOWAĆ w przypadku zagrożenia (2016), http://www.ztm.waw.pl/aktualnosci. php?i=1655&c=100&l=1 (27.12.2016).
  10. KELLER James R. (2008), V for Vendetta as Cultural Pastiche. A Critical Study of the Graphic Novel and Film, Jefferson, NC, London.
  11. Killer at Large (2008), in: Steve Holland (ed.), Let'em Have It. 12 More of the Best Battle Picture Library Comic Books Ever! (Battle Picture Library Collection No. 2), London.
  12. KOHNS Oliver (2013), Guy Fawkes in the 21st Century. A Contribution to the Political Iconography of Revolt, "Image [&] Narrative", Vol. 14, No. 1.
  13. MCCLOUD Scott (1994), Understanding Comics: The Invisible Art, Northampton.
  14. MCNAIR Brian (2003), An Introduction to Political Communication, London and New York.
  15. MOORE Alan (writer), LLOYD David (artist) (2009), V for Vendetta (Absolute Edition), New York.
  16. MORRISON Toni, MORRISON Slade, LEMAITRE Pascel (artist) (2005), Kto jest górą? Lew czy mysz?, Warszawa.
  17. RECH Matthew F. (2014), Be Part of the Story: A Popular Geopolitics of War Comics Aesthetics and Royal Air Force Recruitment, "Political Geography", Vol. 39.
  18. RHOADES Shirrel (2008), A Complete History of American Comic Books, New York, Washington D.C./Baltimore, Bern, Frankfurt am Main, Brussels, Vienna, Oxford.
  19. SCOTT Cord (2007), Written in Red, White, and Blue: A Comparison of Comic Book Propaganda from World War II and September 11, "The Journal of Popular Culture", No. 2.
  20. STRÖMBERG Fredrik (2010), Comic Art Propaganda: A Graphic History, Lewes.
  21. SZYŁAK Jerzy (2016), Coś więcej, czegoś mniej. Poszukiwania formuły powieści graficznej w komiksie 1832-2015, Poznań.
  22. Test by Battle (2007), in: George Low (ed.), Anzacs at War. The Best 12 Anzac War Stories Ever (Commando: For Action and Adventure), London.
  23. WOLK Douglas (2007), Reading Comics. How Graphic Novels Work and What They Mean, Cambridge.
  24. WRIGHT Bradford W. (2003), Comic Book Nation: The Transformation of Youth Culture in America, Baltimore.
  25. ZOONEN Liesbet van (1998), A Day at the Zoo: Political Communication, Pigs and Popular Culture, "Media Culture & Society", No. 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2478
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu