BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sznajder Andrzej (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Internacjonalizacja klubów sportowych jako trend na rynku sportu
Internationalization of Sport Clubs as a Trend on the Sports Market
Źródło
Marketing i Rynek, 2017, nr 8, s. 2-12, rys., tabl., bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Internacjonalizacja, Sport, Klub sportowy, Łańcuch wartości, Marketing sportowy
Internationalization, Sport, Sports club, Value chain, Sports marketing
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest pokazanie umiędzynarodowienia klubów i innych organizacji sportowych traktowanych jako organizacje biznesowe. Pokazuje się, że występuje tu podobny trend jak w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych różnych branż. Wskazuje się na czynniki wpływające na internacjonalizację organizacji sportowych, wśród których są czynniki ekonomiczne, społeczno-kulturowe, prawne i technologiczne. Do pokazania sposobów i stopnia umiędzynarodowienia organizacji sportowych przyjmuje się koncepcję M. Portera łańcucha wartości dla klientów i analizuje internacjonalizację każdego z ogniw tego łańcucha wartości. Wskazuje się na zakres internacjonalizacji w pozyskiwaniu zasobów oraz w działaniach marketingowych i sprzedaży produktów dostosowanych do zagranicznych nabywców - kibiców sportowych i nabywców instytucjonalnych. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to identify the extend of internationalization of sport clubs and other sport organizations treated like enterprises. It shows a similar trend as in the case of companies operating in different branches. The article indicates factors influencing the process of internationalization of sport organizations - economic, socio-cultural, legal and technological factors. The analysis of ways and scope of internationalization of sport organizations is based on the M. Porter's value chain concept and the internationalization of every element of this value chain is being analyzed. The paper shows the scope of internationalization of acquisition resources of sport organizations and marketing activities and sales adjusted to foreign customers - sport fans and institutional clients. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Calof, J. i Beamish, P. (1995). Adapting to Foreign Markets: Explaining Internationalization. International Business Review, 4 (2), 446-464.
  2. Chadwick, S. (2008). Internationalisation in Sport. W: G.A. Nufer i A. Bühler (red.), Management und Marketing im Sport. Berlin: ESV.
  3. Collins, D. i Montgomery, C. (1995). Competing on Resources Strategy in the 1990s. Harvard Business Review, (July-August).
  4. Delinger, E. (2009). Na Fratton Park bez Anglików. Pozyskano z: http://www.kanonierzy.com/shownews_id-14614_Na-Fratton-Park-bez-Anglikow.shtml (28.04.2016).
  5. Foreign Players in Football Teams (2016). Monthly Report CIES Football Observatory, (12).
  6. Grant, R.M. (1991). Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques, Application. Cambridge: Basil Biackwell.
  7. Hellmann, F. (2014). Internationalisierung. Bei den Auslandsaktivitäten der Bundesliga geht's ums Geld. Badische Zeitung, (5.8).
  8. Kostorz, K. (2016). Inter i Udinese napisały historię. Pierwszy taki mecz w Serie A i drugi w historii! Pozyskano z: http://sportowefakty.wp.pl/pilka-nozna/596462/inter-i-udinese-napisaly-historie-pierwszy-taki-mecz-w-serie-a-i-drugi-w-europie (28.04.2016).
  9. Kunasz, M. (2010). Zasoby przedsiębiorstwa w teorii ekonomii. Gospodarka Narodowa, (6).
  10. Maguire, J. (niedatowane). Sport and Globalisation, Sport and Development Web-based Platform. Switzerland: Swiss Academy for Development. Pozyskano z: https://www.sportanddev.org/sites/default/files/downloads/81_sport_and_globalisation.pdf (12.06.2017).
  11. Noga, A. (2011). Teorie przedsiębiorstw. PWE: Warszawa.
  12. Oblój, K. (1996). Strategia sukcesu firmy. PWE: Warszawa.
  13. van Overloop, P.C. (2013). Internationalisierung pofessioneller Fussballclubs. Grundlagen, Status quo und Erkl? rung aus Sicht des Internationalen Management. Monachium: Springer Gabler.
  14. Penrose, E. (1959). The Theory of the Growth of the Firm. Oxford: Oxford University Press.
  15. Pierścionek, Z. (1996). Strategie rozwoju firmy. Warszawa: PWN.
  16. Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWE.
  17. Shilbury, D., Quick, S. i Westerbeek, H. (1998). Strategic Sport Marketing. Crow Nest: Allen & Unwin.
  18. SportBusiness, Perform i KantarSport (2015). The Global Sports Media Consumption Report 2014. Global Overview.
  19. Teichmann, K. (2007). Strategie und Erfolg von Fussballunternehmen. Wiesbaden: Gabler.
  20. Waśkowski, Z. (2010). Internacjonalizacja sportu i jej wpływ na działania marketingowe klubów sportowych. W: J.W. Wiktor i A. Żbikowska (red.), Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania i kierunki rozwoju. Warszawa: PWE.
  21. Welch, L.S. i Luostarinen, R. (1988). Internationalisation Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14 (2).
  22. Yip, G.S. (2004). Strategia globalna. Warszawa: PWE.
  23. Zyśko, J. (2008). Zmiany we współczesnych systemach zarządzania sportem wyczynowym w wybranych krajach europejskich. Studia i Monografie AWF w Warszawie, (125).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu