BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Awdziej Marcin (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie), Tkaczyk Jolanta (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Tytuł
Porównanie sposobów poszukiwania informacji i dokonywania zakupów przez konsumentów w wybranych krajach Europy
The Comparison of Consumers' Product Information Search and Purchase Decisions in the Selected European Countries
Źródło
Marketing i Rynek, 2017, nr 9 (CD), s. 7-13, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta, Informacja w internecie, Wyszukiwanie informacji, Zakupy online, Analiza porównawcza
Consumer behaviour, Information on the Internet, Information retrieval, Online shopping, Comparative analysis
Uwagi
streszcz., summ.; Artykuł dostępny na płycie CD
Kraj/Region
Europa
Europe
Abstrakt
Celem artykułu jest porównanie zachowań zakupowych konsumentów z wybranych krajów Europy w kontekście zmiany kanałów zakupu. Postawiono następujące pytania badawcze: 1) Czy można znaleźć pewne wspólne wzorce zachowań, jeśli chodzi o poszukiwanie informacji i dokonywanie zakupów przez konsumentów w wybranych krajach europejskich? 2) Czy unikanie niepewności determinuje nasilenie się efektu ROPO oraz showroomingu? 3) Czy dostęp do Internetu determinuje nasilenie się efektu ROPO oraz showroomingu? Analiza danych zastanych pozwoliła na potwierdzenie zależności pomiędzy występowaniem efektu ROPO oraz penetracją Internetu, a także poziomem unikania niepewności w wybranych krajach europejskich. W przypadku efektu showroomingu udało się potwierdzić jedynie zależność związaną z unikaniem niepewności. (abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to compare the purchasing behavior of consumers in selected European countries in the context of changing channels. Following research questions were asked: 1) Is it possible to find some common patterns of searching and buying behavior in selected European countries? 2) Does the uncertainty avoidance determines the severity of the ROPO and showrooming effect? 3) Does access to the Internet determine the severity of the ROPO and showrooming effect? Data analysis allowed us to confirm the relationship between the occurrence of the effect ROPO and internet penetration, as well as the level of uncertainty avoidance in selected European countries. In the case of the showrooming effect we confirm the relationship with the avoidance of uncertainty. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Akroush, M. i Al-Debei, M. (2015). An integrated model of factors affecting consumer attitudes towards online shopping. Business Process Management Journal, 21 (6), 1353-1376.
  2. Belkhamza, Z. i Wafa, S.A. (2014). The Role of Uncertainty Avoidance on E-Commerce Acceptance across Cultures. International Business Research, 7 (5), 166-173.
  3. Bhatnagar, A. i Ghose, S. (2004). An analysis of frequency and duration of search on the Internet. Journal of Business, 77, 311-330.
  4. Bilińska-Reformat, K. (2014). Information and Communication Technologies as Determinant of the Growth in Competitiveness of Commercial Enterprise, Handel Wewnętrzny w Polsce, Raporty IBRKK.
  5. Bondos, I. i Lipowski, M. (2016). Challenges for service providers under the transformation multi-channeling into omnichanneling. Information Systems in Management, 5 (4), 520-529.
  6. Cao, X. (2012). The relationships between e-shopping and store shopping in the shopping process of search goods. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 46 (7), 993-1002.
  7. Choi, J. i Park, J. (2006). Multichannel retailing in Korea Effects of shopping orientations and information seeking patterns on channel choice behavior. International Journal of Retail & Distribution Management, 34 (8), 577-596.
  8. Consumer Barometer (2016), https://www.consumerbarometer.com (26.01.2017).
  9. Darley, W.K., Blankson, C. i Luethge, D.J. (2010). Toward an integrated framework for online consumer behavior and decision making process: A review. Psychology and Marketing, 27, 94-116.
  10. Darley, W.K., Blankson, C. i Luethge, D.J. (2010). Toward an integrated framework for consumer behavior and decision making process: a review. Psychology & Marketing, 27, 94-116.
  11. Dholakia, R.R., Zhao, M. i Dholakia, N. (2005). Multichannel retailing: a case study of Early experiences. Journal of Interactive Marketing, 19 (2), 63-74.
  12. Evans, K. (2012). 43% of U.S. Adults Participate in Showrooming: And They Do It At Best Buy Stores Most Often, a New Poll Shows, Internet Retailer, https://www.internetretailer.com/2012/12/10/43-us-adults-participate-showrooming (14.02.2017).
  13. Forsythe, S., Liu, C., Shannon, D. i Gardner, L.C. (2006). Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping. Journal of Interactive Marketing, 20 (2), 55-75.
  14. Hofstede, G. (2001). Culture's Consequences (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  15. Kammerer, Y., Bråten I., Gerjets P. i Strømsø H.I. (2013). The role of Internet specific epistemic beliefs in laypersons' source evaluations and decisions during Web search on a medical issue. Computers in Human Behavior, 29, 1193-1203.
  16. Karahanna, E., Polites, G.L., Williams, C.K., Liu, B. i Seligman, L. (2013). The Influence of Uncertainty Avoidance on Consumer Perceptions of Global E-Commerce Sites. MWAIS 2013 Proceedings, paper 13.
  17. Konuş, U., Verhoef, P.C. i Neslin, S.A. (2008). Multichannel shopper segments and their covariates. Journal of Retailing, 84 (4), 398-413.
  18. Kruikemeier, S., van Noort, G., Vliegenthart, R. i de Vreese, C.H. (2014). Unraveling the effects of active and passive forms of political Internet use: does it affect citizens' political involvement? New Media & Society, 16, 903-920.
  19. Kushwaha, T. i Shankar, V. (2013). Are Multichannel Customers Really More Valuable? The Moderating Role of Product Category Characteristics. Journal of Marketing, 77 (4), 67-85.
  20. Liang, T.P., Huang, J.S. (1998). An empirical study on consumer acceptance of products in electronic market: a transaction cost model. Decision Support System, 24, 29-43.
  21. Mazurek, G. (2012). Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości. Warszawa: Poltext.
  22. McCoy, S., Galletta, D. i King, W. (2005). Integrating National Culture into IS Research: The Need for Current Individual-level Measures. Communications of the Association for Information Systems, 15, 211-224.
  23. Melis, K., Campo, K., Breugelmans, E. i Lamey, L. (2015). The Impact of the Multi-channel Retail Mix on Online Store Choice: Does Online Experience Matter? Journal of Retailing, 9 (2), 272-288.
  24. Monchaux, S., Amadieu, F., Chevalier, A. i Mariné, C. (2015). Query strategies during information searching: effects of prior domain knowledge and complexity of the information problems to be solved. Information Processing & Management, 51 (5), 557-569.
  25. O'Donnell, J. (2012). Retailers Get Tricky to Make Comparing Prices Tough, USA Today, http://usatoday30.usatoday.com/money/perfi/columnist/odonnell/story/2012-04-03/price-checking-comparison-shopping/53980040/1 (14.02.2017).
  26. Peterson, R.A. i Merino, M.C. (2003). Consumer information search behavior and the Internet. Psychology & Marketing, 20, 99-121.
  27. Rapp, A., Baker, T., Bachrach, D.G. i Ogilvie, J. (2015). Perceived customer showrooming behaviour and the effect on retail salesperson self-efficacy and performance. Journal of Retailing, 91 (2), 358-369.
  28. Roscoe, R., Grebitus, C., O'Brian, J., Johnson, A.C. i Kula, I. (2016). Online information search and decision making: Effects of web search stance. Computers in Human Behavior, 56, 103-118.
  29. Tu Y.W., Shih M. i Tsai C.-C. (2008). Eighth graders' web searching strategies and outcomes: The role of task types, web experiences and epistemological beliefs. Computers & Education, 51 (3), 1142-1153.
  30. Van Bruggen, G., Antia, K., Jap, S., Reinartz, W. i Palla, F. (2010). Managing Marketing Channel Multiplicity. Journal of Service Research, 13 (3) 331-340.
  31. Van Deursen, A.J.A.M. i Van Diepen, S. (2013). Information and strategic Internet skills of secondary students: A performance test. Computers & Education, 63, 218-226.
  32. Verhoef, P.C., Neslin, S.A. i Vroomen, B. (2007). Multichannel customer management: Understanding the research-shopper phenomenon. International Journal of Research in Marketing, 24 (2), 129-148.
  33. Wolny, R. (2016). Zmiany w zachowaniach nabywczych polskich e-konsumentów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego (Akademii Ekonomicznej) w Katowicach, 270, 285-293.
  34. Zhang, J., Fang, X. i Sheng, O.R.L. (2006). Online consumer search depth: theories and new findings. Journal of Management Information Systems, 23, 71-95.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu