BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Konopacki Stanisław (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Partnerstwo wschodnie w okresie prezydencji Polski w Unii Europejskiej w 2011 r.
Shìdne partnerstvo u perìod golovuvannâ Polʹŝìv Êvropejsʹkomu Soûzì v 2011 r.
Eastern Partnership during Polish presidency in European Union in 2011
Źródło
Eastern Review, 2012, vol. 1, s. 73-86
Słowa kluczowe
Partnerstwo Wschodnie, Prezydencja w Unii Europejskiej, Polityka międzynarodowa
Eastern Partnership (EaP), Presidency of the European Union, International politics
Uwagi
rez., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Polska, Ukraina, Białoruś, Litwa
Poland, Ukraine, Belarus, Lithuania
Abstrakt
Głównym celem niniejszych rozważań jest próba odpowiedzi na szereg istotnych pytań. Przede wszystkim niezwykle ważna jest kwestia, czy w obecnej sytuacji międzynarodowej, związanej z przemianami politycznymi i społecznymi w krajach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu wspierana przez Polskę i Szwecję polityka Partnerstwa Wschodniego ma jeszcze rację bytu? Ponadto, czy w Europie targanej przez trwający od 2008 roku kryzys finansowy i gospodarczy ktokolwiek jeszcze jest zainteresowany tym, co się dzieje u wschodnich sąsiadów? Jakie są szanse na to, że polityka ta, tak wspierana przez polską prezydencję, ma jeszcze jakiekolwiek szanse na sukces? (fragment tekstu)

Author analyses concept of Eastern Partnership evolution during Polish Presidency in European Union in 2011, that became Polish presidency priority. Author points main reasons that were blocking its completion. First of all, according to author, financial crisis can be blamed for such an state of affair. Member states attention was attracted mainly by ways of overcoming its effects in foreseeable future. Secondly most of the member states were not seriously involved in relations with EU's eastern neighbors and interested in lending them any help with overcoming their problems. On the other hand some of EU's eastern partners are keen more on cooperation with Russia then with EU. But the main obstacles that constrain completion Eastern Partnership policy were Arab Spring events taking place in North Africa and Middle East, that effectively distracted European politicians and society attention from EU eastern partners. Warsaw tried to convince its Union's partners that Eastern Partnership policy should be priority for whole EU, and its completion would bring benefits all members states not only Poland. Poland opts for more symmetry in EU attitude towards its southern and eastern neighbors. New edition of European Neighbors Policy should be more flexible and fitted to the EU's partners economic, political and societal need and environment. Moreover that policy should be more concentrated on ordinary citizens partner states and less tolerant toward authoritarian and faced democracy regimes. At the heart of the ENP should lie society not government. At this moment ENP is not enough attractive for countries at which it's addressed. Still ENP require more attention and engagement from partners states if it should became an effective policy and bring any meaningful results.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M. Dulak, Partnerstwo Wschodnie jako priorytet polskiej prezydencji, [w:] Wyzwania polskiej prezydencji 2011. Raport Klubu Jagiellońskiego, red. M. Brachowicz, Klub Jagielloński, Kraków 2011, s. 47.
  2. S. Konopacki, Z Maison-Laffitte patrzono szerzej, [w:] S. Konopacki, Polska w dryfującej Europie, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2011.
  3. J. Pawlicki, Plusy i minusy prezydencji, "Gazeta Wyborcza", 15.12.2011.
  4. J. Saryusz-Wolski w swoim tekście pt: Non-paper on the European Neighbourhood Policy's Eastern dimension, "Europe's World", 30.05.2011, s. 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1427-9657
Język
pol
URI / DOI
http://hdl.handle.net/11089/18522
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu