BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dudziński Jerzy (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Cenowe i dochodowe terms of trade jako mierniki korzyści z handlu zagranicznego we współczesnym handlu międzynarodowym (na przykładzie wybranych krajów Ameryki Łacińskiej)
Commodity and Income Terms of Trade as a Measure of Benefits in Contemporary International Trade (Based on the Example of Latin American Countries)
Źródło
Studia i Prace WNEiZ US, 2017, nr 49 T. 2., s. 49-59, rys., bibliogr. 19 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka regionalna i międzynarodowa
Słowa kluczowe
Handel międzynarodowy, Handel zagraniczny, Terms of trade
International trade, Foreign trade, Terms of trade
Uwagi
Klasyfikacja JEL: E64, F10, F40
streszcz., summ.
Kraj/Region
Ameryka Łacińska
Latin America
Abstrakt
Przedstawione w opracowaniu wyniki badań dotyczących terms of trade na przykładzie wybranych krajów Ameryki Łacińskiej wskazują, że w warunkach współczesnego handlu międzynarodowego cenowe terms of trade nie odzwierciedlają w sposób właściwy korzyści i konkurencyjności handlu zagranicznego krajów i regionów. Znacznie lepszym miernikiem korzyści osiąganych z handlu zagranicznego i kryterium jego opłacalności są dochodowe terms of trade, czyli siła nabywcza eksportu. Wskaźnik ten ujmuje bowiem także - w odróżnieniu od cenowych terms of trade - wpływ istotnego czynnika, jakim jest w obecnych warunkach wolumen eksportu. Cenowe terms of trade odzwierciedlają w miarę poprawnie korzyści i konkurencyjność handlu zagranicznego w przypadku dóbr podstawowych (surowce i żywność). Rola tych ostatnich we współczesnym handlu międzynarodowym jest jednak znacznie mniejsza niż dawniej, przy czym udział wyrobów przemysłu przetwórczego rośnie w ostatnich dekadach znacząco także w wywozie krajów rozwijających się (zwłaszcza Chiny i tzw. kraje nowo uprzemysłowione, a w badanej obecnie grupie krajów - Nikaragua).(abstrakt oryginalny)

The results of the study investigating terms of trade based on the example of selected Latin American countries presented in this paper indicate that in contemporary international trade, commodity terms of trade do not provide an appropriate reflection of the benefits and competitiveness of foreign trade of individual countries and world regions. It is income terms of trade, i.e. the export purchasing power, which offer a much more accurate measurement of benefits yielded by foreign trade and criterion of its profitability. The latter indicator - unlike commodity terms of trade - takes into account also the impact of another important factor, i.e. export volume. Commodity terms of trade provide a considerably accurate reflection of the benefits and competitiveness of foreign trade for primary commodities. The role of these commodities in contemporary international trade, however, has considerably decreased over the years. At the same time, the share of manufactured goods has been rising in the last decades also in the exports of developing countries (particularly China and the so-called new industrialised economies - and in the group of countries under study - Nicaragua).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bleaney, M., Greenaway, D. (1993). Long-Run Trends in the Relative Price of Primary Commodities and in the Terms of Trade of Developing Countries. Oxford Economic Papers, 45.
  2. Block, H., Sapsford, D. (2000). Whither the Terms of Trade? An Elaboration of the Prebisch -Singer Hypothesis. Cambridge Journal of Economics, 24.
  3. Bożyk, P., Misala, J., Puławski, M. (1998). Międzynarodowe stosunki ekonomiczne. Warszawa: PWE.
  4. Budnikowski, A., Kawecka-Wyrzykowska, E. (red.) (1996). Międzynarodowe stosunki gospodarcze Warszawa: PWE.
  5. Chakraborty, S. (2013). Manufacture Exports of the Developing Countries and Their Terms of Trade vis-a-vis the Developed Countries: Is Industrialization of Developing Countries an "Escape oute" from Prebisch-Singer Hypothesis? Pobrano z: http://courses.umass.edu/econ797arpollin/Manf_Manf_Tot.pdf (27.04.2013).
  6. Dudziński, J. (2007). Ceny w handlu międzynarodowym. W: J. Dudziński, H. Nakonieczna -Kisiel (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Szczecin: Wydawnictwo ZSB.
  7. Dudziński, J. (2015). Uwagi o terms of trade we współczesnym handlu międzynarodowym. Studia i Prace WNEiZ US, 44 (1), 83-93.
  8. Dudziński, J. (2015). Commodity and Income Terms of Trade as a Measure of Benefits in Contemporary International Trade (Based on the Example of Selected Asian Countries. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 413, 11-20.
  9. Evolution in the Terms of Trade and Its Impact on Developing Countries (2005). W: Trade and Development Report 2005. UNCTAD.
  10. Francis, M. (2007). The Effect of China on Global Prices. Bank of Canada Review, Autumn.
  11. Guzek, M. (2006). Międzynarodowe stosunki ekonomiczne. Warszawa: PWE.
  12. IMF (2017). Pobrano z: www.imf/external//np/res/commod/table1.pdf (5.03.2015).
  13. Maizels, A. (2000). The Manufactures Terms of Trade of Developing Countries with the United States, 1981-97. QEH Working Paper Series, January.
  14. Marczewski, K. (red.) (2014). Ceny w handlu zagranicznym Polski, aspekty makro- i mikroekonomiczne. Warszawa: Elipsa.
  15. Sarkar, P., Singer, H.W. (1992). The Prebisch-Singer Terms of Trade Controversy Revisited. Journal of International Development, 4 (3).
  16. Świerkocki, J. (2011). Zarys ekonomii międzynarodowej. Warszawa: PWE.
  17. UNCTAD (2016). Handbook of Statistics. New York.
  18. UNCTAD (2017). Statistical Database. Pobrano z: http://unctadstat.unctad.org (5.03.2017).
  19. Ziesemer, T.H.W. (2010). From Trends in Commodities and Manufactures to Country Terms of Trade. UNU-MERIT Working Paper Series, 22.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7733
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/sip.2017.49/2-04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu