BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cherniak Larysa (National Aviation University), Radomska Margaryta (National Aviation University)
Tytuł
An Analysis of Local Climate Effects : a Case Study of the Lviv International Airport
Wpływ funkcjonowania lotniska na zmiany klimatu na przykładzie Portu Lotniczego Lwów
Źródło
Studia Periegetica, 2017, nr 1(17), s. 123-138, bibliogr. 17 poz.
Tytuł własny numeru
Education in the Core of Sustainability : Voices from the Baltic Sea Region = Edukacja a rozwój zrównoważony : doświadczenia z regionu Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe
Porty lotnicze, Emisja gazów, Zmiany klimatyczne, Efekt cieplarniany
Airports, Gas emissions, Climate change, Greenhouse effect
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Wpływ emisji spalin z silników samolotów na klimat Ziemi to poważny problem dla przemysłu lotniczego. Wraz ze wzrostem liczby pasażerów rośnie zużycie paliwa lotniczego oraz emisja gazów cieplarnianych (GHG). Może to destabilizować światowe stosunki klimatyczne, a w konsekwencji powodować szkody środowiskowe, ekonomiczne i społeczne na skalę globalną, regionalną i lokalną. Według szacunków Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) samoloty są odpowiedzialne za 3,5% antropogenicznego efektu cieplarnianego. Aby zapobiec negatywnym skutkom zmian klimatycznych, konieczne jest poznanie czynników wpływających na to zjawisko na poziomie lokalnym oraz opracowanie metody zmniejszania skutków klimatycznych związanych z działalnością lotnisk. W artykule przedstawiono obliczenia i analizę wartości wymuszania promieniowania związanego z emisjami samolotowymi oraz wpływu promieniowania chmur na obszarze Portu Lotniczego Lwów. Obliczone wartości zostały zweryfikowane przez porównanie z danymi meteorologicznymi dotyczącymi temperatury w mieście i na terenie lotniska.(abstrakt oryginalny)

The effect of aircraft emissions on the global climate is a serious long-term environmental issue faced by the aviation industry. As the number of passengers grows, so does the use of jet fuel and the emission of greenhouse gases (GHG). This may destabilize the world's climatic systems, which will consequently lead to global, regional and local environmental, economic and social damage. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) estimates that aircrafts are currently responsible for 3.5 % of the total anthropogenic greenhouse effect. To avoid the negative consequences of climate change, it is necessary to fully understand factors affecting this problem locally and develop methods of mitigating airport climate effects. This article describes and analyses calculations of radiative forcing of aircraft emissions and the radiative impact of clouds in the surrounding area of the Lviv airport. The calculated values were verified against temperature data for the city and at the airport provided by meteorological authorities.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Begin G. van, Staden M. van, 2011, Harmonisation in inventories. City typology as the basis for policy, 2010 KPMG Advisory N.V. in the Netherlands.
  2. Berry F., Gillhespy S., Rogers J., 2008, Airport Sustainability Practices. A Synthesis of Airport Practice. ACRP Synthesis Report 10 (1st ed.), Washington DC: Transportation Research Board.
  3. Chung E.S., Soden B.J., 2015, An assessment of methods for computing radiative forcing in climate models. Environmental Research Letters, 10(7): 1-8.
  4. Gregory J.M., Ingram W.J., Palmer M.A., Jones G.S., Stott P.A., Thorpe R.B., Lowe J.A., Johns T.C., Williams K.D., 2004, A new method for diagnosing radiative forcing and climate sensitivity. Geophysical Research Letters, 31: L03205.
  5. Forster P., Forster P., Ramaswamy V., Artaxo P., Berntsen T., Betts R., Fahey D.W., Haywood J., Lean J., Lowe D.C., Myhre G., Nganga J., Prinn R., Raga G., Schulz M., Dorland R. van, 2007, Changes in Atmospheric Constituents and in Radiative Forcing, in Climate Change 2007: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Cambridge - New York: Cambridge University Press.
  6. Hoinka K.P., Reinhardt M.E., Metz W., 1993, North Atlantic air traffic within the lower stratosphere: cruising times and corresponding emissions, Journal of Geophysical Research, 23: 113-131.
  7. Herzog T., 2009, World Greenhouse Gas Emissions in 2005, WRI Working Paper, World Resources Institute.
  8. IATA , 2014, New IATA Passenger Forecast Reveals Fast-Growing Markets of the Future, Press Release No. 57, October, 16.
  9. Kim B., Bassarab R., Vigilante M., Waitz I.A., 2009, Appendices to ACRP Report 11: Guidebook on Preparing Airport GHG Emissions Inventories.
  10. Lepore A., 2009, Attack on climate: from the sky and the sea!, Roma: Greenpeace Italy.
  11. Owen B., Lee D.S., Lim L., 2010, Flying into the Future: Aviation Emissions Scenarios to 2050, Environmental Science & Technology, 44: 2255-2260.
  12. Polyarush M.M., Tarasova I.I., 2010, Analysis and assessment of air transportation in Ukraine and perspectives of their development, Proceedings of the Vynnytsya Trade and Economic Institute, 3: 49-54.
  13. Report by the Intergovernmental Panel on Climate Change: Aviation and the Global Atmosphere, 1999, Cambridge: Cambridge University Press.
  14. Report by the Intergovernmental Panel on Climate Change: Aviation and the Environment, 2004, Report to the United States Congress.
  15. Schumann U., 1994, On the effect of emissions from aircraft engines on the state of the atmosphere, Annales Geophysicae, 12: 365-384.
  16. Shevchenko O., 2014, The assessment of climate change vulnerability: Ukraine, Climate Forum of Eastern Partnership and NGOs working group on climate change.
  17. Workshop on the Impacts of Aviation on Climate Change, 2006, A Report of Findings and Recommendations, June, 7-9, Cambridge, Mass.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9262
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu