BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lipczyński Tomasz (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Etyczne aspekty zarządzania wiedzą
Ethical Aspects of Knowledge Management
Źródło
Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 2017, nr 86, s. 33-42, bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Etyka, Zarządzanie wiedzą, Paradygmaty zarządzania
Ethics, Knowledge management, Management paradigms
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie konfliktu między paradygmatami zarządzania wiedzą a kwestiami etycznymi, takimi jak wolność informacji, prywatność danych, ochrona własności intelektualnej i kapitału intelektualnego organizacji.(fragment tekstu)

Knowledge management is seen as a process that has a positive effect on the functioning of the organization, achieve competitive advantage and rapid response to changes in the business environment. However, there may be occasions when the management expertise will be exposed to conflicts arising from the contradictory demands of intellectual property rights and individual privacy and the need to protect sensitive data for the organization or being important for national security. Knowledge is often distorted, liquidated or appropriated for personal reasons or organizational. This article describes the ethical paradoxes of knowledge management.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alter S. 2006. Goals and tactics on the dark side of knowledge management, in: Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on Systems Sciences, Kauai 2006, Kauai, IEEE Computer Society, 144.
  2. Argandona A. 2003. The new economy: Ethical issues. J. Bus. Ethics 44, 10-15.
  3. Baskerville R., Dulipovici A. 2006. The ethics of knowledge transfers and conversions: property or privacy rights?, in: Proceedings of the 39th Hawaii International Conference on System Sciences, Kauai 2006, Kauai, IEEE Computer Society, 144.
  4. Blodgett J.G., Lu L.C., Rose G.M., Vitell, S.J. 2001. Ethical sensitivity to stakeholder interests: A cross-cultural comparison. J. Acad. Market. Sci. 29(2), 195.
  5. Choi S.Y., Kang Y.S., Lee H. 2008. The effects of socio-technical enablers on knowledge sharing: an exploratory examination. J. Infor. Sci. 34(5), 750.
  6. Gupta B., Lakshmi S.I., Aronson J.E. 2000. Knowledge management: Practices and challenges. Indust. Manag. Data Syst. 100(1), 19-21.
  7. Głuszek E. 2004. Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław, Wydaw. AE Wroc., 29
  8. Harshman C.L., Harshman E.F. 2008. The gordian knot of ethics: Understanding leadership effectiveness and ethical behavior. J. Bus. Ethics 78, 177.
  9. Land F., Amjad U., Nolas S.-M. 2007. The ethics of knowledge management. Inter. J. Know. Manag. 3(1), 6.
  10. Lin C.P. 2007. To share or not to share: Modeling tacit knowledge sharing, its mediators and antecedents. J. Bus. Ethics 70, 415.
  11. Jemielniak D., Koźmiński A.K. 2008. Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki. Warszawa, Wydaw. Akademickie i Profesjonalne, 156.
  12. McAllister B., Cripe B. 2008. Improper release of proprietary information. The CPA J. 78(3), 53.
  13. McDermott R. 1999. Why information technology inspired but cannot deliver knowledge management. California Manag. Rev. 42(4), 109-110.
  14. Martensson M. 2000. A critical review of knowledge management as a management tool. J. Know. Manag. 4(3), 210-216.
  15. Martinet B., Marti Y.-M. 2001. L'Intelligence économique et concurrentielle: les yeux et les oreilles de l'entreprise. 2éme edition. Paris, Editions d'Organisation.
  16. Ndlela L.T., Toit A.S.A. du. 2001. Establishing a knowledge management programme for competitive advantage in an enterprise. Inter. J. Infor. Manag. 21, 157.
  17. Rooney D., McKenna B. 2007. Wisdom in organisations: Whence and whither. Soc. Epistomol. 21(2), 117-121.
  18. Rowley J. 2006. Where is the wisdom that we have lost in knowledge? J. Document. 62(2), 265-270.
  19. Styhre A. 2002. The knowledge-intensive company and the economy of sharing: Rethinking utility and knowledge management. Know. Proc. Manag. 9(4), 228-229.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-0644
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.21005/oe.2017.86.1.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu