BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pamuła Anna (Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Informatyki)
Tytuł
Wybrane aspekty zarządzania usługami IT
Chosen Aspects of IT Services Management
Źródło
Ekonomiczne Problemy Usług, 2017, nr 126, T.1, s. 277-287, rys., tab., bibl.17 poz.
Słowa kluczowe
Usługi teleinformatyczne, Aplikacje internetowe
Teleinformation services, Internet application
Uwagi
Klasyfikacja JEL: A12 , C88 , L86 , O33
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule podjęto tematykę zarządzania usługami IT w kontekście rosnącej złożoność relacji między użytkownikami, aplikacjami i usługami IT. Przyjęto ITIL jako główne podejście stosowane w organizacjach do zarządzania usługami IT. Celem artykułu jest wskazanie zadań stojących przed działami IT i aplikacjami je wspierającymi. Rozważania oparto na badaniach literaturowych i analizie wybranych raportów z publikowanych badań dotyczących rozważanej tematyki.(abstrakt oryginalny)

The paper presents ITIL (Information Technology Infrastructure Library) concept and discuss the most often implemented processes as the practice of managing IT services in large organizations and SME. The article points the customer satisfaction as the main challenge behind IT departments. Some new trend in ITISM are discussed.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Axelos (2012). ITIL® Foundation Handbook. Axelos.
  2. Axios (2016). Hop aboard the ITSM time machine. Pobrano z: http://www.axiossystems.com/ resources.
  3. Drogseth, D.N. (2015). EMA Research Report: What Is the Future of IT Service Management? An ENTERPRISE MANAGEMENT ASSOCIATES® (EMA™) Research Report March 2015.
  4. Dugmore J. (2004). BS15000: Past, Present and Future. Pobrano z: http://shop.bsigroup.com/ upload/Standards%20&%20Publications/ICT/april-04.pdf.
  5. HDI (2016). 2016 TECHNICAL SUPPORT Practices & Salary Report, http://www.thinkhdi.com/~/media/HDICorp/Files/Industry-Reports/TSPSR/tspsr-2016- teaser.pdf
  6. IBM (2006). A Reference Model for Open Standards-Based ITSM Solutions. An IBM White Paper. Pobrano z: http://www.labouseur.com/courses/di/resources/m04-itsm-standardsreference. pdf.
  7. Iden, J., Eikebrokk, T. (2016). IT Service Management: Exploring ITIL Adoption over time in the Nordic Countries. Pobrano z: https://www.hb.se/PageFiles/229517/IT% 20Service%20Management%20-%20Exploring%20ITIL%20Adoption%20over %20time%20in%20the%20Nordic%20Countriesv2.pdf.
  8. ISACA. COBIT 5 Framework. Pobrano z: http://www.isaca.org/COBIT/Pages/COBIT-5- Framework-product-page.aspx.
  9. Lema, L., Calvo-Manzano, J.A., Colomo-Palacios, R. (2015). ITIL in small to medium-sized enterprises software companies: towards an implementation sequence. Journal of Software: Evolution and Process, 27, 528-538. DOI:10.1002/smr.1727.
  10. Mark, T. (2015). Avoid Framework Overload COBIT-5-Governance-Framework. ISACA. Pobrano z: http://www.isaca.org/Education/Conferences/Documents/COBIT/2.3.pdf.
  11. Marrone, M., Ganga, F., Kolbe, L., Cater-Steel, A. ( 2014). IT service management: a cross national study of ITIL adoption. Communications of the Association for Information Systems, 34 (1).
  12. Marrone, M., Kolbe, L. (2011). Impact of IT Service Management Frameworks on the IT Organization. Business & Information Systems Engineering, 3 (1).
  13. Matchet, Ch., Lord, K. (2016). Critical Capabilities or IT Service Support Management Tools. Pobrano z: http://www.gartner.com.
  14. Mesaglio, M., Mingay, S., ADNams, S. (2016). Kick-Start Bimodal IT by Launching Mode 2. Pobrano z: https://www.gartner.com/.
  15. Odlanicka-Poczobutt, M., (2013). Funkcje information technology infrastructure library w zarządzaniu usługami IT. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 63.
  16. Percy, D. (2016). "Hot" trends in IT service management. Pobrano z: http://www.bcs.org/con tent/conWebDoc/15864.
  17. Sobczak, A. (2010). Przegląd wybranych podejść do zarządzania IT w organizacjach. Pobrano z: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/ artyk_pdf_2010/ 133_Sobczak_A.pdf.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-382X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/epu.2017.126-28
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu