BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zinko Roman (Lviv Polytechnic National University), Ivanchenko Maria (Lviv State University of Life Safety), Hanas Uliana (Uzhhorod National University)
Tytuł
The Use of Memberwise Disjunction Mechanism to Select Teaching Methods Depending on Student Personality Type
Zastosowanie mechanizmu dysjunkcji w wyborze metody nauczania a osobowość studenta
Źródło
Studia Periegetica, 2017, nr 1(17), s. 35-48, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
Education in the Core of Sustainability : Voices from the Baltic Sea Region = Edukacja a rozwój zrównoważony : doświadczenia z regionu Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe
Metody nauczania, Studenci, Typologia osobowości, Preferencje, Procesy poznawcze
Teaching method, Students, Personality typologies, Preferences, Cognitive processes
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Rola klasyfikacji metod nauczania polega na tym, że umożliwia analizę potencjału poszczególnych metod i określa sposoby ich doskonalenia, rozwoju i realizacji. Istnienie wielu typologii metod nauczania odzwierciedla złożoność zagadnienia i wagę zadań stawianych przez społeczeństwo przed współczesną szkołą. Celem artykułu jest przedstawienie podejścia klasyfikacyjnego opartego na mechanizmie dysjunkcji, które uwzględnia większą liczbę czynników. Dzięki zastosowaniu diagramów ilustrujących proponowaną klasyfikację możliwe jest zachowanie zawartości informacyjnej wielowymiarowych danych w przejrzystej formie, co ułatwia zrozumienie klasyfikacji oraz uwypukla jej istotne cechy. W zależności od konkretnych warunków efektywnego kształcenia podejście to pozwala na zmianę kryteriów i wybór odpowiedniej metody. Artykuł przedstawia związek między metodami nauczania a typami osobowości uczniów i ich preferencjami poznawczymi.(abstrakt oryginalny)

The problem of teaching methods classification doesn't lose its importance nowadays, because it gives the opportunity to analyze each method potential and to identify ways for its improvement, further development and implementation. A large number of approaches to teaching methods classification exists due to the complexity of the study object and seriousness of the tasks set by society before the modern professional school. The use of the memberwise disjunction mechanism in training methods classification which allows to take to the account wider range of different teaching methods symptoms is proposed. Visualization of the proposed classification with the help of graphs preserves the informational content of the multivariate data in a convenient, human-readable form, simplifies the perception of such classification and focuses attention on its features. Depending on the objectives of effective learning provision, it is possible to change the dominant criteria, and accordingly choose an effective, in this case, teaching methods. In the given example, a logical connection between teaching methods and students' types of consciousness and thinking is shown.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aleksjuk A., 1981, Zagalni metody navchannja v shkoli, Kyjiv: Znannja.
  2. Babanskij Yu., 1985, Metody obuchenia v sovremennoj obrazovatelnoj shkole, Moskva: Prosveschenie.
  3. Fedotov K., Tipy soznania i upravlencheskije reshenia, www.ippnou.ru/article.php?idart icle=011169 [access: 15.12.2016].
  4. Kak vyjasnjat i ispolzovat dominirujushchije tipy myshlenia vashyh sobesednikov, www. elitarium.ru/sobesednik-tip-myshlenija-vosprijatie-informacii-reprezentativnajasistema-obshhenie-vlijanie/ [access: 15.12.2016].
  5. Kunicina V.N., Kazarinova N.V., Pogolsha V.M., 2001, Mezlichnostnoje obshchenije, SPb: Piter.
  6. Marantsman M.I., 1986, Formy i metody obshcheobrazovatelnoj podgotovki i kommunisticheskogo vospitania uchshchihsja srednich PTU, Moskva: Pedagogika.
  7. Metody obuchenia, http://vaniorolap.narod.ru/theme11.html [access: 15.12.2016].
  8. Onyshchuk V.A., Kobzar B. et al., 1987, Didaktika sovremennoj shkoly, Kyjiv: Rad.shkola.
  9. Podlasyj I.P., 2003, Pedagogika, Kniga 1: Obshije polorzenia. Proces obuchenia, Moskva: Vlados.
  10. Rzeleznjakova O.M., 2006, Dopolnitelnost kak inovtsionnyj podhod k klasdifikaciji i vyboru metodov obuchenia, Innovaciji v obrazovaniji, 4, 46-54.
  11. Slsatenin V.A., Isajev I.F., Shyjanov E.N., 2002, Pedagogika, Moskva: Izdatelskij tsentr "Akademia."
  12. Sydorenko V.K., 2006, Klasyfikacia metodiv nvchannia na osnovi vidnoshen kategoriji zmistu i formy, Suchasni informacijni metodyky navchannia u pidgotovci fahivciv: metodologia, teoria, dosvid, problemy, 9, 21-27.
  13. Vinogradova E., Golovenko T., Voronovych V., Kudrjavtseva S., Telesh N., Ispolzovanije interaktivnyh metodov obuchenia kak sredstvo obuchenia poznavatelnoj dejatelnosti uchshihsja, http://docplayer.ru/201500-Ispolzovanie-interaktivnyh-metodov-obucheniya-kak-sredstvo-aktivizacii-poznavatelnoy-deyatelnosti-uchashchihsya.html, [access: 15.12.2016].
  14. Zinko R.V., 2015, Vykorystannja metodu pochlennoji dyzjunkciji dlja syntezu mashyn, ХІV Miznarodna naukovo-technichna konferencia "Vibraciji v technici i technologijah," Ukraina, Dnipropetrovsk.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9262
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu