BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gadzaova Sviatlana (Yanka Kupala State University of Grodno), Murauyova Halina (Maxim Tank Belarusian State Pedagogical University), Urban Maryi (Maxim Tank Belarusian State Pedagogical University)
Tytuł
Preparation of Future Primary School Teachers to Implement Ideas of Sustainable Development in Maths Classes
Przygotowanie przyszłych nauczycieli szkoły podstawowej do realizacji idei zrównoważonego rozwoju na lekcjach matematyki
Źródło
Studia Periegetica, 2017, nr 1(17), s. 75-87, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Tytuł własny numeru
Education in the Core of Sustainability : Voices from the Baltic Sea Region = Edukacja a rozwój zrównoważony : doświadczenia z regionu Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Szkolnictwo podstawowe, Edukacja, Metody nauczania, Matematyka, Studium przypadku
Sustainable development, Primary education, Education, Teaching method, Mathematics, Case study
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Podstawą przejścia do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa jest włączenie idei zrównoważonego rozwoju do edukacji. Skuteczność edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju wymaga wdrażania przedmiotowych zagadnień we wszystkich kursach. W ramach wyższej edukacji pedagogicznej niezbędne jest zapewnienie studentom dostępu do wiedzy oraz umiejętności, które pozwolą im zarówno na włączanie zagadnień zrównoważonego rozwoju do nauczanych przedmiotów, jak i na opracowanie odpowiedniego naukowo-metodologicznego wsparcia. Na uniwersytetach białoruskich przygotowanie przyszłych nauczycieli szkół podstawowych do realizacji idei zrównoważonego rozwoju w nauczaniu matematyki odbywa się w trzech obszarach. Pierwszy związany jest z aktywnością społeczną jednostki i obejmuje rozwój intelektualny uczniów oraz nabywanie umiejętności praktycznych za pośrednictwem matematyki do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Drugi to kształcenie umiejętności tworzenia treści zadań matematycznych, które mają rozwijać u dzieci stosunek emocjonalny oraz szacunek wobec środowiska naturalnego i kulturowego. Trzeci obszar metodologicznego przygotowania związany jest z kształtowaniem wiedzy ekonomicznej u dzieci. Wszystkie te obszary mogą być skutecznie rozwijane za pomocą studium przypadku jako metody nauczania studentów.(abstrakt oryginalny)

Sustainable development in education is the basis of sustainable development of society. To ensure sustainable development in education, its principles need to be implemented in all training courses. Higher pedagogical education should provide training in designing and teaching such courses. At our universities, future primary school teachers are trained to keep their maths lessons in line with the principles of sustainable development in three key areas. The first area relates to the development of pupils' social involvement through their acquisition of intellectual and practical skills of using maths. The second area concerns pupils' relationship with their natural and cultural environment. Future teachers are trained to design tasks that stimulate pupils' emotional engagement and caring attitude. The third area that future teachers are trained to target is pupils' economic and financial competence. Teaching skills in all these areas can be developed effectively through the case method.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altshuller G., 2011, Nayti ideyu: Vvedenie v TRIZ - teoriyu resheniya izobretatelskikh zadach [Find an Idea: Introduction to TSIT - the Theory of Solving Inventive Tasks], Moscow: Alpina Publishers.
  2. Arcavi A., 2003, The Role of Visual Representations in the Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52, 215-241.
  3. Bartolini Bussi M.G., Mariotti M.A., 2008, Semiotic Mediation in the Mathematics Classroom: Artifacts and Signs After a Vygotskian Perspective, in Handbook of International Research in Mathematics Education, eds. L.D. English, D. Kirshner, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  4. English L.D., Watters J.J., 2005, Mathematical Modelling with 9-Year-Olds, Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 297-304.
  5. Gadzaova S., 2014, Podgotovka studentov k osushchestvleniyu funktsionalnoy propedevtiki v nachalnom kurse matematiki sredstvami modelirovaniya [Preparing Students for the Implementation of the Functional Propaedeutics in the Introductory Course of Mathematics by Means of Modeling], Problemy wczesnej edukacji. Issues in Early Education. Dzieсko w świecie liczb i komputerów, Część 1, 4(23), 77-84.
  6. Gadzaova S., Muravyova H., Urban M., 2015, The Role of the Set of Educational Materials for Teaching Mathematics in Primary School in the Application of the Ideas of Sustainable Development, Pathways to the Future: Education for Sustainable Development: Proceedings of International Conference, 129.
  7. Galbraith P., Stillman G., 2001, Assumptions and Context: Pursuing Their Role in Modeling Activity, Modeling and Mathematics Education, 9, 300-310.
  8. Giaquinto M., 2007, Visual Thinking in Mathematics. An Epistemological Study, Oxford: Oxford University Press.
  9. Gladkikh I.V., 2005, Metodicheskie rekomendatsii po razrabotke uchebnykh keysov [Methodical Recommendations for Development of Educational Cases], Vestnik of Saint Petersburg University, 8(2), 169-194.
  10. Gladkikh I.V., 2008, Keysy "bolshie" i "malenkie" ["Big" and "Small" Cases], Vestnik of Saint Petersburg University, 8(1), 156-159.
  11. Goldin G.A., 1998, Representational Systems, Learning and Problem Solving in Mathematics, Journal of Mathematical Behavior, 17(2), 137-165.
  12. Goldin G.A., 2002, Representation in Mathematical Learning and Problem Solving, in Handbook of International Research in Mathematics Education, ed. L.D. English, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  13. Goldin G.A., Kaput, J.J., 1996, A Joint Perspective on the Idea of Representation in Learning and Doing Mathematics, in Theories of Mathematical Learning, eds. L. Steffe, P. Nesher, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  14. Kostyuchenko N., Smolennikov D., 2016, Active Teaching Methods in Education for Sustainability as Applied in Good Practices of Local Communities, Studia Periegetica, 1(15), 145-149, https://wydawnictwo.wsb.pl/sites/www.wydawnictwo.wsb.pl/ files/czasopisma-tresc/Studia P_15_net.pdf [access: 10.12.2016].
  15. Lange J. de, 2006, Mathematical Literacy for Living from OECD-PISA Perspective, Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics, 25, 13-37.
  16. Leenders M.R., Erskine J.A. , 1989, Case Research: The Case Writing Process, Research and Publications Division: School of Business Administration, Ontario: University of Western Ontario.
  17. Lehrer R., Schauble L., 2003, Origins and Evolution of Model-Based Reasoning in Mathematics and Science, in Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching, eds. R. Lesh, H.M. Doerr, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  18. Littlewood J.E., 1953, A Mathematician's Miscellany, London: Methuen and Co.
  19. Muravyova G.L., Urban M.A., 2016, Matematika: uchebnoe posobie dla 2-go klassa [Mathematics: Textbook for Grade 2]. Part 1, Minsk:
  20. National Institute of Education. Natsionalnaya strategia ustoychivogo sotsialno-economicheskogo razvitia Respubliki Belarus na period do 2030 goda [The National Strategy for Sustainable Socio-Economic Development of the Republic of Belarus Until 2030], 2015, Economic Bulletin of the Economic Research Institute of the Ministry of Economy of the Republic of Belarus, 4(214), www.economy.gov.by/ru/macroeconomy/nacionalnaya-strategiya [access: 12.12.2016].
  21. Reznik N.А., 2012, Vizualnoe myshlenie v obuchenii. Metodicheskie osnovy obuchenia matematike s ispolzovaniem sredstv razvitia vizualnogo myshlenia [Visual Thinking in Education. Methodical Framework of Teaching Mathematics Using the Means for the Development of Visual Thinking], Saarbrucken: Lambert Academic Publishing.
  22. Selvam M., Babu M., Raja M., 2006, Caselets Teaching in Business Education, SMART Journal of Business Management Studies, 2(2), 70-72.
  23. Thomas G., 2011, A Typology for the Case Study in Social Science Following a Review of Definition, Discourse And Structure, Qualitative Inquiry, 17(6), 511-521.
  24. Urban M., 2003, Obuchenie s pomoshchyu konkretnykh situatsiy [Training Through Specific Situations], Pachatkovaya Shkola, 2, 37-39.
  25. Ustoychivoe razvitie: obshchestvo, obrazovanie, tekhnologia, ekonomika, ekologia [Sustainable Development: Society, Education, Technology, Economy, Ecology], 2011, Materials of the European Workshop, Minsk, http://minsk.mesi.ru/science/conf [access: 1.12.2016].
  26. Woodside А., 2010, Case Study Research: Theory, Methods and Practice, Bingley: Emerald Group Publishing.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9262
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu