BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Igielski Michał (Gdynia Maritme University, Poland)
Tytuł
The Role of Knowledge Workers in Creating Innovative Solutions in Modern Company
Źródło
Business and Non-profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands, 2017, vol. 16, s. 47-58, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Słowa kluczowe
Pracownicy wiedzy, Globalizacja, Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Knowledge workers, Globalization, Enterprise competitiveness
Uwagi
summ.
Abstrakt
In this article, the author selected a topic related to the problems that businesses face. This is the result of permanent changes that occur in the surrounding environment. Taking into account the nature of these turbulences and all the determinants of the modern economy, the author states that in the 21st century the success of companies relies heavily on intangible resources (e.g., knowledge) and the potential of staff. Therefore, the purpose of this article is to define the role of knowledge workers in creating innovative solutions for their companies. For this purpose, the author described: contemporary market determinants and characterized the skills and competence of knowledge workers. In addition, the author presented part of the results of the study conducted in 2016, which covered 100 medium-sized enterprises from the Małopolskie Voivodship. Of course, during the research process, the biggest problem was identifying knowledge workers (special criteria were needed to identify them). However, by analyzing the situation in other countries in Europe, we can say that the positive influence of these people on creating new solutions or improving the quality of already existing products or services is unquestionable. This is why it is important to create this group of people optimal working conditions to make the most of their potential. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamkiewicz-Drwiłło, H.G. (2010). Konkurencyjność Przedsiębiorstw w Świetle Uwarunkowań Współczesnej Gospodarki. Toruń: Dom Organizatora.
  2. Allee, V. (1997). The Knowledge Evolution. Newton: Butterworth & Heinemann.
  3. Davenport, T. H. (2007). Zarządzanie Pracownikami Wiedzy. Kraków: Wolters Kluwer.
  4. Drucker, P. F. (1999). Postcapitalist Society. Warszawa: PWN.
  5. Grant, R. M. (2002). Contemporary Strategy Analysis. Oxford: Blackwell Business.
  6. Horibe, F. (1999). Managing Knowledge Workers. New York: John Wiley & Sons.
  7. Huang, T. (2011). Comparing motivating work characteristics, job satisfaction, and turnover intention of knowledge workers and blue-collar workers, and testing a structural model of the variables' relationships in China and Japan. The International Journal of Human Resource Management, 22(4), 924-944.
  8. Kaleta, A. (2005). Strategia sukcesu przedsiębiorstwa w warunkach współczesnej gospodarki. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 4, 60-67.
  9. Miszewski, M. (2015). społeczna gospodarka rynkowa a globalizacja - współczesne uwarunkowania założeń polityki gospodarczej. Optimum. Studia Ekonomiczne, 1(73), 27-39.
  10. Mladkowa, L. (2011). Knowledge management for knowledge workers. Electronic Journal of Knowledge Management, 9(3), 248-258.
  11. Morawski, M. (2009). Zarządzanie Profesjonalistami. Warszawa: PWE.
  12. Porter, M.E. (2010). Przewaga Konkurencyjna. Osiąganie i Utrzymywanie Lepszych Wyników. Gliwice: Helion.
  13. Sikorski, C. (2004). Profesjonalizm. Filozofia Zarządzania Nowoczesnym Przedsiębiorstwem. Warszawa: PWN.
  14. Winslow, C. D., & Bramer, W. I. (1994). Future Work. Putting Knowledge to work in the Knowledge Economy. New York: Free Press.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2543-540X
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu