BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Khalaim Oleksandra (National University of Kyiv-Mohyla Academy)
Tytuł
Climate Change Games as an Effective Tool for ESD Practices
Gry symulujące zmiany klimatyczne jako skuteczne narzędzie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Źródło
Studia Periegetica, 2017, nr 1(17), s. 111-122, tab., bibliogr. 21 poz.
Tytuł własny numeru
Education in the Core of Sustainability : Voices from the Baltic Sea Region = Edukacja a rozwój zrównoważony : doświadczenia z regionu Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Edukacja ekologiczna, Zmiany klimatyczne, Gry symulacyjne
Sustainable development, Ecology education, Climate change, Simulation games
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zmiany klimatyczne to jeden z najważniejszych problemów, przed jakimi stoi obecnie ludzkość. Tymczasem programy nauczania w szkołach na Ukrainie w większości przypadków nie zawierają aktualnej, praktycznej wiedzy na temat zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych. W artykule przedstawiono przykłady stosowania w szkołach znanych na świecie gier symulujących zmiany klimatyczne. Przeanalizowano je pod kątem przydatności jako narzędzia w edukacji dla zrównoważonego rozwoju (EZR). W badaniu poddano ocenie 12 gier pochodzą- cych z pięciu źródeł działających na zasadzie otwartego dostępu (m.in. WWF, Red Cross Climate Centre). Gry wykorzystano w badaniu pilotażowym przeprowadzonym w pięciu ukraińskich szkołach w celu oceny ich przydatności w programie nauczania w ramach przedmiotów biologicznych. Zastosowanie gier przyniosło istotne efekty w postaci większego zrozumienia zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych oraz wiedzy na temat możliwych rozwiązań. Proponowane gry mogą skutecznie wypełnić lukę edukacyjną w tej dziedzinie.(abstrakt oryginalny)

Climate change is one of the most acute problems humanity is facing nowadays. At the same time, the school curriculum in Ukraine in most cases does not include up-to-date, practically oriented knowledge about climate change threats. For this reason this study describes examples of well-known climate change games, translated and adaptated for use in Ukrainian schools and aims to analyze role playing games about climate change as a tool that can be used in Education for Sustainable Development (ESD). The article describes 12 games selected from 5 open-access sources (like WWF, Red Cross Climate Centre), which were used in pilot studies conducted in 5 Ukrainian schools in order to estimate their applicability in the school educational program for biological disciplines. The results indicate a significant effect of raising the level of understanding of climate change threats and solutions; the proposed games can efficiently cover the educational gap in this field.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berdin V., Gracheva E., Dobrolyubova Y., 2015, Climate Box: An interactive learning toolkit on climate change, Moscow: United Nations Development Programme.
  2. Gorniy V., Lyalko V., Kritsuk S., Latypov I., Tronin A., Filippovich V., Stakevych S., Brovkina O., Kiselyov A., Davida T., Lubskiy N., Krylova A., 2016, Forecast of thermal response of urban environments of Saint-Petersburgh and Kyiv to climate change (based on EOS and Landsat satellite imagery), Current problems of remote sensing of the Earth from space, 13(2), 176-191.
  3. http://wwfadapt.org/participatory-exercises/Communicating_Adaptation.pdf [access: 18.01.2017].
  4. http://wwfadapt.org/participatory-exercises.html [access: 18.01.2017].
  5. Jylha K., Fronzek S., Tuomenvirt H., Carter R., Ruosteenoja K., 2008, Changes in frost, snow and Baltic sea ice by the end of the 21 century based on climate model projections for Europe, Climatic Change, 86, 441-462.
  6. Khalaim O. (ed.), 2016, While Playing, Change the World: A Climate Games Handbook, Kyiv: CFE.
  7. Makrakis V., Larios N., Kaliantzi G., 2013, ICT-Enabled Climate Change Education for Sustainable Development Across the School Curriculum, Journal of Teacher Education for Sustainability, 14(2), 54-72.
  8. Pometun O. (ed.), 2015, Preparing teachers to teach sustainable development issues, Kyiv: Naukova Dumka.
  9. Shaun M., 2013, Communicating Adaptation Role Playing Exercise, World Wildlife Fund, Inc., http://wwfadapt.org/participatory-exercises/Communicating_Adaptation. pdf [access: 18.01.2017].
  10. Shevchenko O., Vlasyuk O., Stavchuk I., Vakolyuk M., Ilyash O., Rozhkova A., 2014, Evaluation of vulnerability to climate change: Ukraine, Climate Forum East, Working Group of Civil Organizations on Climate Change.
  11. Soloshych I., Pidlisnyuk V., 2009, ?nnovative approaches in education for the formation of professional ecological competences of future specialists as the component for sustainable development, Visnyk KDPU M. Ostrogradskogo, 6(59), 229-232.
  12. Sudbrock C., Pearce T. (ed.), 2012, ATACC Handbook for action against climate change. International Falcon Movement-Socialist Educational International, IFM-SEI.
  13. The United National Framework Convention on Climate Change, 1992, http://unfccc. int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/ pdf/conveng.pdf#page=17 [access: 18.01.2017]
  14. UNESCO Climate Change Education and COP22, 2016, http://unesdoc.unesco.org/ images/0024/002464/246479E.pdf [access: 18.01.2017].
  15. UNESCO Climate Change Initiative: Climate Change Education for Sustainable Development, 2010, Paris, France, http://unesdoc.unesco.org/images/0019/0019 01/190101E.pdf [access: 18.01.2017].
  16. Wu J., Lee J., 2015, Climate change games as tools for education and engagement, Nature Climate Change, 5, 413-418.
  17. www.climatecentre.org/resources-and-games/games [access: 18.01.2017].
  18. www.climatecentre.org/resources-games/answer-with-your-feet [access: 18.01.2017].
  19. www.ifm-sei.org/files/up/ATACC-publication-web.pdf [access: 18.01.2017].
  20. www.undp.ru/documents/ClimateBoxEng/Climate-box-ENGLISH_an_illustrated_ textbook.pdf [access: 18.01.2017].
  21. Zahvoyska L., 2011, Education for sustainable development: findings and tasks, Naukovyj Visnyk NLTU, 21(19), 295-303.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1897-9262
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu