BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Burgiel Aleksandra (University of Economics in Katowice, Poland)
Tytuł
Social Comparisons and Their Role in Shaping Contemporary Consumers' Behaviors
Porównania społeczne i ich rola w kształtowaniu zachowań współczesnych konsumentów
Źródło
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2017, vol. 51, nr 2, s. 47-57, tab., rys., bibliogr. 25 poz.
Słowa kluczowe
Konsument, Zachowania konsumenta, Wyniki badań
Consumer, Consumer behaviour, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D12
summ., streszcz.
Abstrakt
Ludzie mają skłonność do postrzegania wartości posiadanych przez siebie przedmiotów w kategoriach relatywnych, wynikających z porównań społecznych. Procesy te w istotny sposób kształtują zachowania konsumentów, a także ich aspiracje, styl życia i zadowolenia z różnych jego aspektów. Celem opracowania było ustalenie roli porównań społecznych w kształtowaniu zachowań konsumentów w świetle literatury i wyników badań pierwotnych. Dane dowodzą, że polscy konsumenci dokonują porównań społecznych, a część z nich robi to systematycznie. Mały, ale znaczący odsetek konsumentów korzysta z efektów porównań, robiąc użytek z wiedzy na temat konsumpcji realizowanej przez ich grupy odniesienia podczas planowania własnego spożycia. (abstrakt oryginalny)

People tend to perceive value of their attributes and objects they possess in relative terms, i.e. based on social comparisons. These comparisons shape consumers' behavior as well as their aspirations, lifestyle, self-esteem and happiness. The aim of the paper was to establish the role of social comparisons in shaping consumers' behavior and to identify comparative reference groups, in the light of literature and primary research results. The data confirm that Polish consumers engage in social comparisons, and some of them do it regularly. Small but significant fraction of consumers use effects of comparisons, i.e. knowledge of consumption patterns realized by peer and aspirational groups, while shaping their current and future consumption (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akerlof, G., A Theory of Social Custom, of which Unemployment may be One Consequence, "The Quarterly Journal of Economics" 1980, Vol. 94(4), 749-775.
  2. Alcott, H., Social norms and energy conservation, "Journal of Public Economics" 2011, Vol. 95, 1082-1095.
  3. Alpizar, F., Carlsson, F., Johansson-Stenman, O., How much do we care about absolute versus relative income and consumption?, "Journal of Economic Behavior & Organization" 2005, Vol. 56(3), 405-421.
  4. Bearden, W.O., Rose, R.L., Attention to social comparison information: An individual difference factor affecting consumer conformity, "The Journal of Consumer Research" 1990, Vol. 16(4), 461-471.
  5. Burgiel, A., Problems of researching consumers on sensitive issues some observations on the example of emulatory behavior, Scientific Papers of the Warsaw University of Life Sciences "European Policy, Finance and Marketing" 2013, No. 10, 108-117.
  6. Burgiel, A., Społeczne zjawiska w zachowaniach polskich konsumentów. Oddziaływania społeczne, naśladownictwo, ostentacja i snobizm, Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny, 2014.
  7. Chen, Y., Harper, F.M., Konstan, J., Li, S.X., Social comparisons and contributions to online communities: A field experiment on MovieLens, "American Economic Review" 2010, Vol. 100(4), 1358-1398. DOI: 10.1257/aer.100.4.135
  8. Chipp, K., Kleyn, N., Manzi, T., Catch Up and Keep Up: Relative Deprivation and Conspicuous Consumption in an Emerging Market, "Journal of International Consumer Marketing" 2011, Vol. 23(2), 117-134. DOI: 10.1080/08961530.2011.543053
  9. Corcoran, K., Crusius, J., Mussweiler, T., Social Comparison: Motives, Standards, and Mechanisms, [in:] Chadee D. (ed.), Theories in Social Psychology, Oxford: Blackwell Publishing Ltd., 2011, 119-139.
  10. Cowan, R., Cowan, W., Swann P., Waves in Consumption with Interdependence Among Consumers, "Canadian Journal of Economics" 2004, Vol. 37(1), 149-177. DOI: 10.1111/j.0008-4085.2004.008_1.x
  11. Dunning, D., Hayes, A.F., Evidence of egocentric comparison in social judgment, "Journal of Personality and Social Psychology" 1996, Vol. 71, 213-229.
  12. Ferraro, P.J., Price, M.K., Using Nonpecuniary Strategies to Influence Behavior: Evidence from a Large-Scale Field Experiment, "The Review of Economics and Statistics" 2013, Vol. 95(1), March, 64-73.
  13. Festinger, L., A theory of social comparison processes, "Human Relations" 1954, Vol. 7, 117-140.
  14. Hyman, H.H., The Psychology of Status, "Archives of Psychology", Columbia University, Vol. 269, 1942.
  15. Karlsson, N., Gärling, T., Dellgran, P., Klingander, B., 2005, Social comparison and consumer behavior: When feeling richer or poorer than others is more important than being it, "Journal of Applied Social Psychology" 2005, Vol. 35(6), 1206-1222.
  16. Kemmelmeier, M., Oyserman, D., The ups and downs of thinking about successful other: self-construals and the consequences of social comparisons, "European Journal of Social Psychology" 2001, Vol. 31, 311-320. DOI:10.1002/ejsp.47
  17. Marshall, G., (ed.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa: PWN, 2004.
  18. Mihić, M., Consumers' susceptibility to reference group influence: a segmentation analysis, [in:] An Enterprise Odyssey, International Conference Proceedings, Zagreb: University of Zagreb, 2006.
  19. Ordabayeva, N., Chandon, P., Getting Ahead of the Joneses: When Equality Increases Conspicuous Consumption among Bottom-Tier Consumers, "Journal of Consumer Research" 2011, No. 38(1), 27-41. DOI: https://doi.org/10.1086/658165
  20. Schiffman, L.G., Kanuk, L.L., Consumer Behavior, USA: Prentice Hall, 2000.
  21. Schor, J.B., Keeping up with the Trumps, "The Washington Monthly" 1998a, Vol. 30, No. 7/8, 34-37.
  22. Schor, J.B., The Overspent American, New York: Basic Books, 1998b.
  23. Solnick, S.J., Hemenway, D., Do spending comparisons affect spending and satisfaction?, "Journal of Socio-Economics" 2009, No. 38, 568-573.
  24. Tyszka, T., (ed.), Psychologia ekonomiczna, Gdańsk: GWP, 2004.
  25. Veblen, Th., The Theory of the Leisure Class, Macmillam, New York, 1899.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0459-9586
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17951/h.2017.51.2.47
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu