BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Raben Dorota (Dorota Raben Consulting, Warszawa)
Tytuł
Rozbudowa infrastruktury polskich portów morskich jako warunek rozwoju przewozów intermodalnych w ramach korytarzy sieci bazowej TEN-T
Development of Polish Seaports Infrastructure as a Precondition for Development of Intermodal Transport within the Core TEN-T Corridors
Źródło
Problemy Transportu i Logistyki, 2016, nr 2 (34), s. 177-184, tab., bibliogr. 11 poz.
Tytuł własny numeru
Funkcjonowanie i ewolucja systemu transportowego
Słowa kluczowe
Porty morskie, Infrastruktura techniczna portów, Przewozy towarowe
Seaports, Ports technical infrastructure, Cargo transportation
Uwagi
streszcz., summ.,
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie istotnej roli rozbudowy infrastruktury portów morskich jako warunku determinującego rozwój przewozów intermodalnych w ramach korytarzy sieci bazowej TEN-T. Na przykładzie portu morskiego w Gdańsku dokonano oceny zdolności przeładunkowej, która jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o rozwoju portu i kształtowania jego pozycji konkurencyjnej. Zagwarantowanie odpowiedniej przepustowości infrastruktury dostępowej do portu zarówno wodnej, jak i lądowej, w przypadku planowania rozwoju portów jako inkubatorów korytarzy transportowych, wymaga koordynacji rozbudowy infrastruktury portowej przez zarządy portów oraz operatorów portowych z zarządcami infrastruktury drogowej i kolejowej na zapleczu portów.(abstrakt autora)

The purpose of this article is to identify the importance of the development of seaports infrastructure. This is a precondition for determination of future development of intermodal transport within core TEN-T corridors. Based on the example of the seaport Gdańsk, the article presents assumptions to estimate the handling capacity which is an important factor for the decision making process in planning further development of the port in order to allow for sustainable growth of its competitive position. Adequate capacity of access infrastructure to the seaport, both by water and land has to be ensured, when planning development of seaports as transport corridor incubators. This requires a coordination of infrastructure investment plans by the seaport authorities and seaport operators together with the authorities of road and railway infrastructure.(author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bozarth, C., Handfield, R.B. (2007). Kompletny podręcznik logistyki i zarządzania dostawami. Gliwice: Helion.
  2. Ficoń, K. (2010). Logistyka morska, statki, porty, spedycja. Warszawa: Bel Studio.
  3. Neider, J. (2008). Transport międzynarodowy. Warszawa: PWE
  4. Semenov, I.N. (2004). Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II. Szczecin: Politechnika Szczecińska.
  5. Semenov, I.N. (red.) (2008). Zintegrowane łańcuchy transportowe. Warszawa: Difin.
  6. Stokłosa, J., Cisowski, T., Erd, A. (2014). Terminale przeładunkowe jako elementy infrastruktury sprzyjające rozwojowi łańcuchów transportu intermodalnego. Logistyka, 3, 5991-5999.
  7. Wronka, J. (2013). Nowy etap rozwoju transportu kombinowanego w Polsce? Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 778. Problemy Transportu i Logistyki, 22, 23-53.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-275X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/ptl.2016.34-17
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu